Gå til innhold
Arkivverket

[#66073] Ole Jensen Flatøy, Rødøy og Ytringen?


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

HeiEtter at jeg laga et aneoppset fra min farfar og noen generasjoner bakover, oppdaget jeg at min tip-tip Henrik Olsen hadde fått barn med to forskjellige Ane Jensdtr og det førte til at jeg måtte rette opp.Den Ane Marie Jensdtr som jeg er etter hun er datter av Jens Olsen 1742 – 1814 og Anne Helene Olsdtr død 1787 dette parret var søskenbarn og bestefaren var Jens Johnsen d. ca 1751 på Flatøy g. m. Synnøve Hansdtr som begge skiftes etter på Flatøy i 1751.Dette fører en inn i Storch via Hans Kristensen og Karen Olsdtr Storch f. 1664 som du finner både i Bratøra, Trondheim og Sundøy i Rødøy.Anne Helens far Ole Jensen har jeg litt om men hva Hennes mor het vet jeg ikke. Har noe noe om denne Ole f. på Flatøy og bosatt på Ytteringen? i Rødøy, han er død før 1795, og hans koneHvor er foresten YtringenSeinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det må vel være snakk om Ytre Rengen. Ligger på øya Renga i Rødøy.Da er det trolig Ole Jensen som gravlegges i 1790 (alder ikke oppgitt). LenkeVil tipse deg om at en del kirkebøker/kilder er digitalisert og lagt ut på Digitalarkivet: Trykk på databaseveljar øverst på denne siden og skriv 'rødø' i søkefeltet.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heikjenner godt systemet, har brukt det noen år nå. Var bare litt usiker på sted å leite, geografisk.På skiftet som jeg fant etter å ha blitt satt på sporet er han gift med Dorthe Iversdtr på 1801 folketellingen LenkeHadde en Dorthe Iversdtr som mor til Else Berntsdtr f. 1756 så kan men jo lure på om hun er samme som var gift med Ole Jensen som var mor til Jens Olsens første kone som er Anne Helene Jensdtr.Dorthe omtales jo som svigermor til Jens på ft. De tre første barna til Jens er barn av Anne Helene.Så til slutt jeg har søkt i databasene på Rødøy for å prøve å finne Dorhe Iversdtr der uten resultat.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Eg har som deg tenkt at det er Dorte Iversdtr det handlar om. Eg er ikkje 100% viss på hennar opphav, men eit alternativ er at ho er dotter til Iver Jonsen (skifte 1745) og Anne Andersdtr (skifte 1767) på Husøy i Træna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heipå skiftet til Else Berntsdtr i 1837, s. 118 nr. 1307. da gift med Søren Pedersen.det nevnes tre søsken.1. Kristen i Vågan i Lofoten Fant han ikke der på 1801 ft. men fant en med det navnet på Tenstrand i Hadsel (det var bare en i Nordland) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f11866&gardpostnr=84&personpostnr=1288&merk=1288#ovre>Lenke2. Maren gift på Meland i Hemnes, hun som nevnes på den gården har ingen søsken med de navnene som er nevnt her. Heller ikke Dorthe Iversdtr som mor. (se Fuglstrand, i Hemnes der Hemnes bygdebok hevder hun er fra)3. Ane bosatt Leirfjord i Sttamnes. det var en ugift med det navnet på Hemnes prestegård i 1801, jobbet som skredder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar sjekka Hemnes Bygdebok på nytt, og kommet til at Dorthe bare er mor til Anne Helene Jensdtr som var Jens sin første kone.Else Johanna Berntsdtr f. 1756 er fra Fuglstrand i Hemnes og datter av Bernt Kristensen 1714 - 1773 og Berthe Andersdtr død før 1765At Dorthe trolig er fra Husøy på Træna er vel det mest sansynlige alternativ foreløbig. Særlig siden hun på morens skifte omtales som gift på Flatøy.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.