Gå til innhold
Arkivverket

[#66077] hjälp att tyda


Gjest Jörgen Ingman
 Del

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Undrar om nån kan tyda barn nr 39 som föds här, vänster sida, texten efter Dom esto M. Antingen har prästen glömt skriva barnets namn eller pappans efternamn eller nåt, jättesvårt för mig att reda ut.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Denne var svært vanskelig å tyde. Håper eksperter på skrifttyding kan hjelpe deg her.For meg ser det ut til at det er nevnt et gårdsnavn som likner på dette i Næs 1801?LenkeMener jeg også tyder ' og Berte Eriksd.' Hva som står foran og navnet med strek under greier jeg ikke.Undres om det står hjemmedøpt og om barnet heter Mari(e)?. deretter noe utydelig som ser ut til å begynne Christ...Beklager at jeg ikke greier å tyde dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

nr 39 er nest øverst på venstre side:Barnet mener jeg heter Kari. Foreldrene Christen og Berte Eriksdatter Boding (Baading i 1801). Faddere: alle faddere synes å være fra Boding; Amund, Dordi, Peder og Anders Boding, mener jeg. En er jeg litt usikker på.Dersom det er Kari, så skal hun være ca 34 år i 1801.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Presten begynte å skrive feil nummer på dåpsbarne ved nr 14 og siden forsøkt å rette opp dette.Barnedåp nr 39 i 1767 er hjemmedøpt Kari, med foreldre Christen Olsen og Berte Ericsd: Baading.Iflg FS fikk Christen Olsen og Berte Ericsdatter 7 barn i perioden 1762-1779 og ved FT 1801 som Gunn peker på i (2) er Berte enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er hele barneflokken som framkommer ved foreldresøk på ekteparet Christen Olsen og Berte Erichdatter Bodding, Nes:Legger lenke til den første f. 1762 Lenkedød samme år.Ny Erik f. 1763 , d. 1763Kari f. 1763 , d. 1788Anders f. 1769, d. 1770Kristine f. 1771 , d. 1773Kristen f. 1776Ny Kristine f. 1779,Med forbehold om rett avskrift.Tror jeg skal overlate til andre å sjekke dette i kirkebøker med den skriften :-)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Jätte stort tack før all hjälp! Førstår inte hur du klarade att se Olsen, eller var det før du visste? Hur som helst så hjälpte det mig att denna Kari dog senare før då finns bara en Kari Christensd kvar som stämmer på 'min' och hon føddes 1769. Hon dog 1852 och där stod ålder 85 år så då borde hon varit fødd 1767, men 1769 kan nog stämma också, åldern misstämmer ju ofta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.