Gå til innhold
Arkivverket

[#66079] Søren Sivertsen Haukland


Gjest Terje Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Sørensen

Folketellingen 1801 har registrert Søren Siversen (39) som bonde og fisker på Haukland Nordre i Buksnes, Nordland. I 'Militærrullar for Buksnes og Hol sokn 1806 - 1837' finnes åtte registreringer der oppsitter Søren Sivertsen på 'Hauchland' resp. 'Nord Hauchland' nevnes i perioden 1806 - 1815. Jeg antar at opptegnelsene i militærrullene gjelder en og samme person, og at det dreier seg om samme mann som den folketellingen har, selv om både aldersopplysninger og fødested varierer. Har noen registrert et dåpsbarn eller en konfirmant med navnet Søren Sivertsen (Sjursen), født i Bergen eller i et eller annet prestegjeld på Helgeland i tidsrommet ca.1755- 1762?TerjePS! I ministralbok for Alstahaug pr.gj. 1737-1767 fant jeg en mulig kandidat blant dåpsbarna i 1756: 'Døbt Siur Iversen Sandnes hans B.' (s.338). Dessverre ser det ut til at presten har glemt å skrive navnet(!) på dåpsbarnet. Jeg kan heller ikke se om om det var en gutt eller en pike som ble døpt ved anledningen. Men kanskje jeg kan finne vedkommende igjen blant konfirmantene noen år senere, om jeg heldig og tålmodig nok? (Presten har imidlertid ført inn at Siur Ivarsen Sandness måtte stå til offentlig skrifte for sin 'Synd mod det 6. Bud' (s.347)).Å gjennomsøke kirkebøkene for Bergen og prestegjeldene på Helgeland for om mulig å oppspore en plausibel kandidat, står for meg som et ganske omfattende arbeid med små sjanser til 'treff'. Kanskje jeg kan unngå denne letingen etter 'nåla i høystakken', dersom noen allerede har svaret på hvor og når Søren Sivertsen Haukland (FT 1801)var født. Kanskje noen også vet hvem han var sønn av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisitter med Ola Berg Buksnes Bygdebok, og s. 346 står det om Søren Sivertsen at han dukker opp som bruker i 1790 og bruker 18 mk. og 2 pd 12 mk i 1795. Ft. har du jo så neste er skiftet etter han 13/12-1816 med enken Maren Olsdtr. de har samme sønnene men nå heter døtrene Elisabet og Lise.Sønnen Nils Sørensen og Elias Sørensen har etterkommere på gården. nevnt på s. 346 ff. Nedre Haukland.Har sett gjenom skiftesamlingen for Lofoten og Vesterålen til DIS-Salten og det eneste skiftet han er nevnt på er sitt eget. Dette kan tyde på at han er fra en annen plass. Kanskje Frantz Marheson hadde fått han med seg sørfra.Han har stor etterslekt på Haukland og i buksnes ifølge Ola Berg.Ola B. har ingenting om hans opphav. Har du sjekket skiftesamlingen for Alstahaug 1680-1780 og 1780 1810 av Svein EdvardsenSer på militærrullene for Buksnes at han oppgis å være både fra Bergen og Helgeland. Kanskje har hans foreldre flyttet fra Bergen til Helgeland, og pga det har han fått to opphavsteder. Ifølge Ola Berg er det samme person. Han har jo og samme sønner oppgitt på de steder der sønnene er med.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiSøren Sivertsen g. 24/10-17988 m. Maren Marie Olsdtr de bodde da i Ramsvik. Trolovet 28/7-1788 i Buksnes kirke.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiSøren Sivertsen g. 24/10-17988 m. Maren Marie Olsdtr de bodde da i Ramsvik. Trolovet 28/7-1788 i Buksnes kirke.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils-Johan Urskog

Jeg er en av Søren sine etterkommere, og har ei bok som heter 'Med røtter på Haukland'. Det er vel sannynlig at trådstarter har samme boka, men jeg gjengir allikevel litt av innledningen til kapittel c.'Den slekta som behandles her kan følges tilbake i fleire hundre år på Haukland. Den eldste i rett nedadgående linje er Søren Sivertsen. Han er første gang nevnt i et kvernregnskap for Haukland i 1790. Hvor han kom fra er uvisst, men han var gift med Maren Olsdtr., som var født i 1765 på Haukland. Slekta hennes kommer sannsynligvis fra Haukland.Noen av de eldste nålevende i slekta hevder at det skulle være en tysk adelsmann som var en av stamfedrene. Jeg har ikke vært i stand til å finne noen beviser på det. Det er likevel en del navn som peker i forskjellige retninger. En ting er sikkert, lofotingene hadde stor fantasi (noen påstår det motsatte) og tilsynelatende få regler når de gac barna navn.'Hvem kan denne tyske adelsmannen være mon tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

heiI militærrullene så er det vel fødested som skal fremkomme ikke nødvendigvis hvor han kommer fra. At vedkommende kan ha oppgitt feil fødested er en mulighet samt at lensmannen kan ha skrevet feilVedkommende hadde vel sikkert ned seg attest fra presten der han bodde. Så mitt forslag er en titt i prestearkivet for Busknes for om mulig finne hans fødested.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.