Gå til innhold
Arkivverket

[#66082] Maria Mikkelsdatter gm Bendix Olai Ottesen i Fredrikstad


Gjest Steinar Vasaasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Vasaasen

Jeg søker etterkommere etter Maria Mikkelsdatter født 1868 i Stange, Hedmark. Har en anelse om at det kan være henne som ved ft. 1900 bor i Fredrikstad g.m. Bendix Olai Ottesen. De har en sønn Birger Mical Ottesen f. 1894 i Kristiania. Noen som kjenner til denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg tar først med lenken til familien i Fredrikstad i FT1900 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=23&filnamn=f00103&gardpostnr=133&personpostnr=726&merk=726#ovre>Lenke og merker meg at fødselsåre til Maria er ført til 1867.Det er en 24 år gammel MICHEL OLSEN (GRIMERUD-EIE) som i 1864 har utflytting fra Stange til Fredrikstad. Lenke . NB:Grimerud ligger akkurat på soknegrensen mellom Ottestad og Stange. Nå ligger det i Ottestad.Nesten 4 år etter dette hjemme-døpes det ei Maria (Michelsdatter) i Ottestad (16.jan.1868). Dåpen stadfestes i Ottestad 5.apr.1868. Hun er født 4.des.1867. Hennes foreldre er Kari Olsdatter og MICHEL OLSEN GRIMERUDEIE. (Returnert fra Fredrikstad?) Nr.12 venstre side: LenkeSå vidt jeg kan se, så finnes det ikke andre som kan kalles Miria Michaelsdatter som døpes i Stange/Ottestad i 1867/68Foreldreparet til Maria(fra Grimerud-eie) inngikk ekteskap i Ottestad 27.sept.1867 Nr.7: LenkeDette skulle tyde på at Marias sannsynelige far har hatt en forbindelse til Fredrikstad, -i alle fall før Maria blir født. Jeg er ikke i stand til å finne noen Maria Micelsdatter som er konfirmert i Ottestad/Stange (omkr.1883-85), ikke noen søsken heller som er døpt der heller..Om man klarer å finne ekteskapsinngåelsen (Omkr.1893?) mellom Maria (Michelsdatter??) og Bendix Olai Ottesen, så kan spekulasjonen få sin bekreftelse. Men det er en sterk indikasjon på at man er på rett vei, når vi ser at sønnen deres bærer navnet Mical. Det er ingen med dette navnet i Bendix Olai sin familie i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Siden fødselsdagen stemmer, så fikk vi den endelige bekreftelsen på at sporet som var angitt l innlegg 1 stemte.Etterslekta er det kanskje verre med.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Og faren til Marie, som var lærer i Onsøy (NB: med kollega fra Hedemarken) ble åpenbart enkemann og giftet seg på nytt med en annen kollega innen folketellinga i 1900 LenkeIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg vet ikke im Steinar har oversikt over søsken av Marie(a). Men jeg lurer på om dette kan være den yngre søstra som her er i Kvinesdal (av alle steder) i 1900: LenkeIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Takk for all hjelp så langt!Vielsen mellom Maria og Bendix var jo den bekreftelsen jeg trengte. Jeg skal undersøke videre Kvinesdal-sporet som Iver fant. Marias mormor het Petro(nelle) så det høres ikke usannsynlig at denne Petra f. 1874 er Marias søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.