Gå til innhold
Arkivverket

[#66108] søker info. om Tow Svenkesen og Ingebor Omundsdtr. viet 1771 i Vinje i Telemark


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

Søker opplysninger om ekteparet Tow Svenkesen og Ingrid Omundsdtr. Som ble viet 1771 i VinjeJeg er svært innteresert i om disse m.a. hadde sønner med navn Asbjørn, og Gunder, og om de muligens flyttet fra Vinje. Jeg finner vielsen her:nr.5 under 1771Lenke Mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Hei HildeDet er det jeg forsøker å finne ut av. Det finnes ingen innformasjon om hvor han kom i fra. Det nærmeste jeg har kommet så langt, er dette paret som vie i Vinje. Den Tow Svenchesen jeg leter etter, er den samme du har funnet i FT.1801, og du finner ham her i 1782:Lenkemvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Hei HildeDet er det jeg forsøker å finne ut av. Det finnes ingen innformasjon om hvor han kom i fra. Det nærmeste jeg har kommet så langt, er dette paret som vie i Vinje. Den Tow Svenchesen jeg leter etter, er den samme du har funnet i FT.1801, og du finner ham her i 1782:Lenkemvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Jeg har også sett i kirkebøkene for Vinje, uten å finne noen Gunder, eller Asbjørn døpt i tidsrommet 1771-1778. i Vinje med far Tov/W, men det er jo godt mulig jeg har lest feil.Jeg finner ikke Gunder eller Asbjørn Towssønner døpt i Drangedal i dette tidsrommet heller. Men det paret som vies i Vinje i 1771 ligner veldig på Tow Svencheson og Ingebor Amundsdatter som dukker opp i Drangedal.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Hei Ragnar, denne Gunder Towsss.i FT 1782 Drangedal oppg 16 år, dvs f ca 1766. Lenke Har du lett i kirkeboka Vinje FØR vielsen etter ham?Det kan tenkes de fikk ham før ekteskap,kanskje er Ingeborg fra Vinje og Tow fra Drangedal.Det var ofte så at vielsen foregikk på jentas hjemsted.Dette er bare løse tanker, har ikke mye tid å lete idag og ønsker deg lykke til! Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Hei HildeJeg også tenkt på den muligheten, men på det tidspunktet er det heller ingen Svenke i Drangedal som kan være en mulig far til Tow. Derfor håpet jeg å finne dåpen til Asbjørn f.ca 1773, og på den måten se om det kunne være samme familien. Med tanke på alder på Tow oppgitt ved død i 1814 så er han da f.ca.1736. Etter alder ved FT. er han f.ca.1739. Dersom det er samme Tow som vies i Vinje i 1771, så er han da ca.33 år gammel. Da er det jo mulig han kan ha vært gift tidligere og att Gunder er en sønn av ett tidligere ekteskap.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Da har jeg sett i Ministerialboken for Vinje fra 1733 og frem til 1754 uten å finne noen med navn Tow, som har far med navn Svenke. Men det var mye der jeg ikke klarte å lese, så det er mulig jeg har oversett ham.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Jeg kan ikke finne flere døpte barn av Tow Svenkesen i tidsrommet 1773-1780. Jeg har også sett på døde i samme tidsrom, uten å finne Tow, Ingrid eller Asbjørn. Dette tyder jo på di har flyttet. (til Drangedal?).mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Står det ikke Aslach Svenchesens sønn Tow i lenka du la inn?Faren skal vel hete Tow?Men det kan jo være nær slekt, så du er på sporet av noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Hei HildeDet er 3 dåper under den du henviser til, der tror jeg det står 23. Aug. døpt Tow Svenkesens søn Asbiørn. test Aasne Kiön, Ellef og Ole Högetvedt, Cisel Sven...datter og Anne Larsdatter. Men jeg er elendig til å lese denne skriften så det er godt mulig jeg tar feil.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Se der ja,beklager du har så rett!Jeg leser det samme som deg, tror Cisel heter Svenkesdatter. Kanskje Aslech og Tow er brødre? Ganske sikkert at du har funnet rett Asbjørn, alder stemmer perfekt. Nå er det litt mer å ta tak i!Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Hei HildeDet var flott du tydet ettenavnet på Cisel, hun kan jo da være en søster av Tow, i tillegg til att Aslech kan være en bror som du skriver i (14)mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Ja den muligheten er stor!Nå får jeg snart middagsgjester og må holde meg vekk fra data`n, blir spennende å se i kveld om du har funnet mer!Lykke til!Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Dersom Cisel er en søster av Tow, og Asbjørn en bror, er det mulig det er foreldrene som vies her i 1722. ca. midt på høyre side:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7998&idx_id=7998&uid=ny&idx_side=-17>LenkeTror det står Svenche Aslachson og Ingebor Vraalsdatter.Og med dåpen av 2 ganger Cisel er det mulig stedsnavnet er funnet her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk Gro BeritDa er det ett sted jeg kan lete etter, dersom det er bygdebøker som dekker stedetmvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.