Gå til innhold
Arkivverket

[#66108] søker info. om Tow Svenkesen og Ingebor Omundsdtr. viet 1771 i Vinje i Telemark


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

Ser ikke ut som innlegget ble oppdatert, så tusen takk igjen Gro Beritlegger også inn linken til dåpen av Sigri, datter av Svenche Thorsen Lenkemvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk Gro BeritDet er jo godt mulig hele familien på ett tidspunkt har flyttet på seg,det er ikke store avstanden mellom Solum og Drangedal.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Jeg har nå lett så godt jeg kan i Ministerialbiok (1717-1766) Vinje.Jeg har lett etter barn med far Svenke. Fra 1722-1750 Så langt er dette det jeg har funnet.Foreldre kan være:Svenche Aslachson og Ingebor Vraalsdtr. Viet 1722.Fra vielsen og til jeg finner første barn, går det 5 år. Det er da sikkert flere barn, og det er jo godt mulig jeg ikke har funnet dem. Jeg vil tro di da er født før 1727., eller etter 1734. Det er også godt mulig flere har blitt døpt andre steder.Mulige barn (her går jeg ut fra att Svenke Aslaksen og Svenke Brundlien/Bronlie er samme person):Wraal f. 1727Stÿrchor f. 1730Ole f.1732Cisel f.1734Cisel f. 1736Da mangler jeg fortsatt dåpen til Tow som jeg leter etter, men det er jo mulig han og Aslak hører til i denne familien og er døpt andre steder. Jeg får sjekke bygdebøkene, og se om det står noe om dem der.Mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Da finner jeg dette under Vinje og Rauland III av Rikard Berge.”(Avskrift side 461.:VETRHUSVetrhus høyrde under Nordigard Edland (II, s. 435), men kor tidleg plassen vart rudd, er ukjent. I andre halvpart av 1700-talet gjeng plassen mykje i handel, liksom Edlandspartar elles. Olav Edland byter burt Vetrhus og helvti i Kabretthaugen til`n Aslak Svenkeson.Svenke Aslakson, som tok ho Ingebjørg Vraalsdtr., budde i Vaagslid, og dette er foreldri hans Aslak. Svenke aatte mange born, Vraal og Sissel og Olav veit me lite um. Ein annan Olav, fødd i Brunelid, var truleg far til han dei kalla ”matrosen”, som er fortalt um fyrr (s. 409). Styrkaar Svenkeson kalla dei Styrkaa Gloslid, med di han bygsla Gloslid og Krossbakkane av`n Aanund Vaamartveit. Aslak Svenkeson gifte seg med ho Kristi Larsdotter Rue; han kaupte Rue paa skiftet, og det var vel Rue han makeskifte i Vetrhus. ………)”Dette plasserer vel Aslak også som sønn i (29), sammtidig som det vel bekrefter att Svenke Aslaksen og Svenke Brundlien/Bronlie er samme mann, med tanke på navnene til barna som er nevt her.Mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

I dåpen til Aslak Svenkesons sønn,Tow,i 1772 (se lenke i innlegg nr. 11) er Ingeborg og Tow Taasland faddere. Det kan kanskje dreie seg om Tov Svenkeson og Ingeborg Aamundsdatter. Hva står det om gården Taasland (Tovsland) i bygdeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Hei Annejeg finner ikke gården Taasland (Tovsland) i registeret i noen av di 4 bygdebøkene, kan den høre til under en annen gård ?Jeg skal bla mellom bøkene og se om gården er nevnt, uten att den har kommet med i registeret.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Da finner jeg Tovsland på side 442 i bind 1. (eldre tid), der er ikke noen av disse nevnt (31), men dette er frem til 1707 så jeg skal se om jeg finner mer i di bøkene som tar for seg nyere tid.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Side 426 i bind 2. står det om Svein Tovlond og Ætti hans, ikke nevt noen fra (31)Side 315 i bind 3. står det om Tovslond grein i Røldal. Garden utpanta - Sveins ætti. ikke nevnt noen fra (31)Dette er alt jeg kunne finne om Taaslan/Tovsland i di 4 bindene.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Beklager, et skudd i blinde fra min side. Jeg lurer forøvrig på om det står 'Ingeborg og Tow Faasland'. Den første bokstaven likner jo mye på T-en i Tow, men også på F-en i Fetvedt på venstre sida. Det er en gård i Vinje som heter Fossland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Hei AnneJeg finner ingen gård med navn Faasland/Fossland i registeret på bøkene. Men siden den ligger i Vinje, er den helt sikkert nevt ett sted. Men det er muligens en gård under ett større bruk ?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

I tellinga fra 1782 står det Hogetved/Fosland. Av 1801-tellinga kan det se ut som Fossland var en husmannsplass under gården Høgetved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Hei AnneHøgetvedt finner jeg, men desverre ingen Tov Svenkeson eler Ingeborg Aamundsdtr. nevnt her heller.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Da har jeg bladd kjapt melleom alle 4. bind uten å finne Tow Svenkesen nevnt. Jeg har bare sett etter navnet hans, så det er godt mulig andre familiemedlemmer er nevnt der uten att jeg har oppdaget det. Avslutter jakten på hans opphav foreløpig.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.