Gå til innhold
Arkivverket

[#66114] Dåps- og fødselsdato i kirkebok for Tolga (1781)


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen
LenkeTo rubrikker Dag og Tid lengst til høyre - hva er dåpsdato og fødseldato for Johannes Rasmussen fra Mosengen aller nederst.Jeg skjønner ikke helt dette oppsettet som presenteres her!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det like over er en vielse. Trolovet 22/7-81, gift 21/7-82. En lang trolovelse kan man si!Jeg TROR jeg skjønner systemet nå, men hvem vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Sist høst startet jeg registrering av denne kirkeboka (i Augustus). Det har dessverre gått tregt. Disse datoene har også voldt meg bry, men etter å ha forhørt meg litt rundt, samt studert kirkeboka, endte jeg opp med at den første datoen var dåpsdato og den andre morens introduksjonsdato. Noe som KAN være feil, men jeg fant 'uekte' barn døpt/stadfestet, og disse manglet dato i rubrikken lengst til høyre, noe som vel stemmer med at mødrene her ikke ble introdusert? Et annet argumentet var at kirken anså introduksjonen som viktigere enn fødselsdatoen. Men jeg holder begge muligheter åpne og håper noen kan bekrefte/avkrefte min 'teori'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk for tilbakemelding, Marie. Jeg bladde en tre-fire år videre og ser at det mangler dato i høyre rubrikk ved de uekte barns dåp.Dette var interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Jeg er neppe den rette til å gi et fullgodt svar, men finner flg. i Caplex (tilsv. introduksjon): 'Inngangskoner eller kirkegangskoner, kaltes barselkvinnene, som etter fødselen ble betraktet som urene inntil presten ved en høytidelig seremoni hadde ført dem inn igjen i kirken (vanligvis seks uker etter fødselen). Skikken var i hevd i Norge fra middelalderen til langt opp mot vår egen tid.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.