Gå til innhold
Arkivverket

[#66126] Moss 1838: Kreative fornavn.


Gjest Kjell Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Lauritzen

Proprietær Frederich Hjortaas og Madame Karen Magrethe fød Arctander (hvis jeg leser det riktig) paa Kubberød valgte altså å gi sin nyfødte sønn det feiende flotte navnet Almavinus Camillus ! Som vi ser, ble han døpt først over 9 måneder etter fødselen, så de har hatt god tid på seg til å pønske ut et navn som virkelig forslo. (Nestemann på lista heter Nanning, det har jeg heller ikke sett før.)Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7515&idx_id=7515&uid=ny&idx_side=-33>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Jovisst har vi Påske som fornavn:Lenke Ble skrevet som Paaske,Paasche dengang,men det ble Påske etterhvert,da.Kjenner til flere med det fornavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Her er en pappa med skikkelig schwung over navnet sitt: Aksel Albert Gyldenløve Jacobsen. Men sønnen var ikke fullt så gylden: Løwe Albert (Rikshospitalet 1909, nr. 520 ned. høyre)Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1881&idx_id=1881&uid=ny&idx_side=-46>Lenke Permanent bildelenke: LenkeOg hva med denne: Ørnist Otto Timandus (var han nr. 10 i søskenflokken ?) (Rikshospitalet 1906, nPermanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Det ble engang nevnt ei jente som fødtes underveis til Amerika. Hun fikk, etter det som ble fortalt, navnet 'Atlanta Oceana'. Noen som vet om dette var tilfelle, eller bare en godt oppdiktet historie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, spenstige navn har vært debattert før, så kanskje du finner Atlanta Oceana i debattnr. 25758, 'Navnet skjemmer ingen, men har du hørt'. Der er det mye 'snadder'...vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Min manns mormor ble kalt Clorinda. Det er lett å finne henne i 1900. Det er bare en med det navnet. Lenke. Hun ble ellers hele livet kalt Clory. En gang, på en jernbanestasjon, var det noen som ropte på annen Clory, og de to ble venner for livet, heter det.I Søgade 2, Christiania, bor forøvrig hennes fremtidige ektefelle, Christian Thon fra Eidsfos.Familiesagaen forteller at hun fikk det navnet fordi hennes mor leste en roman hvor heltinnen hadde dette navnet. Skulle gjerne visst hvilken roman dette var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Min mors eldste bror ble født med vannhode, og ble døpt med nøddåp: 'Theoforus'. dette navnet levde han med i 6 timer før han døde. Bestefar hadde lest om Ignatius Theoforus (en kirkefader?) og treiv det som først kom han i hu, heter det. Ført i kirkeboken for menigheten Samfundet i Egersund, så den ligger ikke ute på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Tusen takk til Kenneth Holter for henvisningen til wikipedia. Det er selvfølgelig et sted å søke. Ikke bare Google, som ga altfor mange svar.Nå fant jeg bl.a. 'Son Excellence Eugène Rougon is the sixth novel in the Rougon-Macquart series by Émile Zola. It was serialized in 1876 in Le siècle before being published in novel form by Charpentier. It was translated into English by Mary Neal Sherwood (as Clorinda) in 1880.'Dette er en avsporing av selve temaet, men jeg svarer såpass fyldig fordi det kan gi andre ideer om mulige søkemetoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Ad (12):Julius Cæsar Hartmann var lensmann i Selje i Nordfjord og døydde der i 1875. Gift 18. mai 1846 i Davik med Sara Louise Cold Frimann, f. 1817 i København, d. 26. mars 1882 i Selje. Dei hadde ein soneson som også heitte Julius Cæsar Hartmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.