Gå til innhold
Arkivverket

[#66127] Kristian Olsen Drolsum


Gjest Aagot Anette Holmen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aagot Anette Holmen

Kristian Olsen Drolsum reiste med barken 'Beta' fra Drammen til Hawaii 27.10.1880, og ankom Maui på Hawaii 18.02.1881. Senere har ingen hørt fra ham.Slektninger har fått skriftlig beskjed fra Hawaii-myndighetene om at han ankom Maui, men at de ikke hadde flere info om han. Det skal også vært søkt etter ham i USA.Kristian (Christian) Olsen Drolsum, født 27.11.1847, fødested Slagen, Modum, etterlot seg kone og 2 sønner, med bosted Drammen, da han dro til Hawaii. Hans familie hørte ikke noe mere fra ham.Hvis det er noen som kan ha opplysninger om Kristian Olsen Drolsum, vil hans oldebarn være takknemlige for å få vite litt mere om Kristian.s 'forsvinning'.Med hilsen Aagot Anette Holmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Aagot :-) Beklagar at eg gløymde å fortelja deg at du måtte ta med noko om USA/Hawaii i 'overskrifta'.Dei som hjelper med USA spørsmål les gjerne ikkje denne, der det berre står eit namn.Kanskje du kan prøva å laga eit nytt tema, der du tek det med?Det går an å be administrator ta bort dette.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Kjenner ikke til personen.Men de som reiste over ble senere kalt 'Akke meiene'.De var nok lovet et helt annet liv på Hawai , enn hva de fikk. De måtte jobbe hardt for den turen fra Drammen. Derfor sa de ofte 'Akk a mei' og fikk navnet oppkalt etter seg. Jeg kjenner til at 'storyen' har vært oppslag i Drammens Tidende flere ganger. Har en fornemmelse at det også har vært skrevet en bok om 'gjengen'.Holmennavnet kommer det fra nordre Modum?mvh Tormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aagot Anette Holmen

Ja, det stemmer det du skriver om livet på Hawaii.Det sto en artikkel om de som dro fra Drammen til Hawaii , i avisen 'Glåmdalen' i forrige uke.Nei, Holmen-navnet kommer ikke fra nordre Modum. Det er tatt etter plassen mine svigerforeldre bygde hus på i nærheten av Kongsvinger, og hvor min mann vokste oppMed hilsen Aagot Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.