Gå til innhold
Arkivverket

[#66133] Liste over passasjerer som kom med skip til Norge?


Gjest Ann Hedvig Øvsthus
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann Hedvig Øvsthus

Finner masse om emmigrasjon, men ikke noen sted å lete etter de som kom denne veien.Leter etter Sigrid Andersen, som skal ha dratt fra New York 4 juni, 1920, ombord på SS Bergenfjord.

bilete6249.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Du har kanskje sett at hun reiser tilbake til Norfolk her:Name: Sigrid Andersen Arrival Date: 8 Nov 1920 Estimated Birth Year: abt 1887 Age: 33 Gender: Female Port of Departure: Kristiania, Norway Ship Name: Bergensfjord Search Ship Database: View the Bergensfjord in the 'Passenger Ships and Images' database Port of Arrival: New York, New York Line: 1 Microfilm Serial: T715 Microfilm Roll: T715_2870 Page Number: 124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Hedvig Øvsthus

Hadde ikke sett denne nei, takk skal du ha. Hvor fant du denne? Kanskje skipslisten ligger der også, så jeg kan se hvem hun evt reiste sammen med.Ann Hedvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette blir en ganske så 'tynn' hypotese, men kan hun ha skilt seg fra Anton og giftet seg med Warren Cutler? Initialen W for mellomnavnet kan stå for Wilhelmine. Her står rett nok at hun var 39 år gammel da hun giftet seg første gang, men det kan jo godt være feil. Immigrasjonsåret stemmer.

bilete6253.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det som fikk meg til å lure var denne dødregistreringen hos SSDI:Name: Sigrid Cutler SSN: 020-26-2667 Last Residence: 703 (U.S. Consulate) Oslo, Norway Born: 8 May 1886 Died: May 1973 State (Year) SSN issued: Massachusetts (1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Hedvig Øvsthus

Kanskje, kanskje ikke, fødselsdatoen stemmer ikke med den hun oppgir i pass søknaden sin. Men vet ikke hvem og hva man kan stole på av paipirer og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Om 8. mai 1886 er rett kan denne Sigrid være Antons hustru: Permanent sidelenke: Lenke Om det skulle stemme så ble samme dame senere gift med Warren Cutler.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Sigrid hadde en søster Harriet Isadora Lunde, f. i Horten 15 mai 1876. I 1919 reiser hun for å besøke Sigrid Andersen i Norfolk, VA :

bilete6263.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Harriet reiser flere ganger for å besøke sin søster. I 1937 skal hun til Sigrid CUTLER i Auburn, Mass. Det klargjør at det er samme Sigrid som var gift først med Anton og deretter Warren Cutler, og som døde i Oslo.:

bilete6266.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Hedvig Øvsthus

Wow, her var der kommet masse nytt, tusen takk for hjelpen!Er ikke sikkert Sigrid og Anton var skillt, Anton døde nemlig 3/4 1929.Ang fødselsdato, er det meg som har sett feil(9)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Som du ser av innlegg 16 så har Sigrid da etternavnet Cutler i 1927, så jeg regner med at hun ble skilt fra Anton. Manifestene finner jeg på Ancestry.com.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Hedvig Øvsthus

Du mener vel 1937, er ihvertfall det som står på toppen av siden.Forstår det som at hun også har vært i USA 1919, 1923 og 1927, korrekt meg om jeg har feil, er ikke så veldig trent i å lese disse dokumentene.mvh Ann Hedvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jo, årene for Harriets reiser er rette. I 1923 oppgir hun som nærmeste pårørende sin søster Helene Lowaas, Clementsgt. 3 Kristiania. Hun skal da til sin søster Ragna Friedman, 40 Atlantic Ave, Old Orchard, Maine.Som vi ser av 1930-census var Sigrid 39 år gammel da hun giftet seg med Warren Cutler. Det skulle da tilsi at de ble gift rundt 1925-26.Passasjerlister for reisende som ankom New York fra 1892 og utover kan du også finne på databasen Ellis Island. Her er en grei side å søke på: LenkeMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.