Gå til innhold
Arkivverket

[#66138] Even Moe Bull - hva skjedde etter at han rømte landet?


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Even Moe Bull var født i 1781, og kom til Larvik like etter 1800, der far hans - Henrik Bull- var 'Oberinspektør'. Mor hans var Lovise Borch - forøvrig oldebarn av sorenskriver Live Borch, som døde i Trondheim i 1698.Even drev stort med skip og handel i Larvik, men så gikk det galt, og han rømte landet rundt ca 1820 for å unngå å komme i gjeldsfengsel (slik broren måtte) og dro til Norrbotten, der han døde i Luleå i 1849.Var han gift og hadde han etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er en av sønnene til dette ekteparet du søker opplysninger om her? LenkeKan hende noen av svenskeekspertene her kan hjelpe deg , om det finnes dødsbøker for området Luleå?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er oversikt over Evens Foreldre , søsken og hans dødsfall, men intet om han var gift og mulig etterslekt. LenkeHer trengs noen med bra tilgang til svenske kilder:Lykke til med søkingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dette er ingen slektning av meg, men det står to hus her i Larvik som han eide - 'Ryg(g)ehuset' (røkeri) og den gamle delen av Festiviteten (som pusses opp nå) - så det kunne vært litt artig i forhold til lokalhistorien å finne ut litt mer om hva som skjedde med Even Bull etter at han forlot Larvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Arnstein. Dette var spennende, så jeg tok en titt for å se om det var noe å finne. Det ble ikke mye, men det jeg fant kommer her:Han døde i Luleå den 4/5-49 og gravlagt 10/5. I dødboken innskrives han som Even Moe Bull, ifrån Norge, ogift, 68 år gammel.Husforhøret 1843-1852 side 226, gid.nr 1985.37.3900. Adressen hans står som L.B. Når jeg ser på sidene foran så ser det ut som han er innfrøt på en liste over hyresfolk, og at L.B er noe alfabetisk. For de andre på samme siden har også etternavn på B, men altså dette er mest en gjetning. I husforhøret er innføringen slik: Even Moe Bull /10-1781 (datoen står ikke der) från Kristiania i Norrige. På plassen for anm er det en anm. jeg ikke kan tyde helt. Første delen av den går på hvem som er hans foreldre, for her kommer foreldrenavnene slik som du har oppgitt dem. Så kommer en dato i des 1846 og 16/1-47 og det er mest hva de datoene handler om jeg ikke forstår, der er det et par ord jeg ikke tyder. Vil du forsøke, så send meg en mail og jeg sender deg siden.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hjertelig takk til dere begge! Da ble han vel ikke gift, da.Ja takk, jeg vil gjerne ha en kopi av sida, så skal jeg gjøre et forsøk på å tyde det som står - adressen er: post [krøll] arnsteins.netBror hans satt i gjeldsfengsel i Larvik, men hadde det så fritt at det ble klaget på at han ble påtruffet utenfor fengselet. Han klarte til og med å bli far i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

ArnsteinNå har jeg sendt deg mail, men skrev først feil adresse og måtte sende 2 ganger. Så jeg håper det ikke har blitt noe kluss. Si ifra om du ikke får den.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ne, nei. Nesten godt å høre at det ikke er bare jeg som sliter med den tydingen der, men ergerlig er det jo. Da har du i allefall dokumentasjon for at han var ugift og når han døde. Det er vel noe det og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.