Gå til innhold
Arkivverket

[#66140] Bygdebok fra Steigen ?


Gjest Eva Kalmér Savjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heiDet finnes en fra ca 1947, og som ble opptrykt på nytt på 1970 tallet. De er utsolgt.Har den på data så det er bare å spørre.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Tusen takk for det.Jeg leter etter en Karen olsdatter som skal være født i 1822-1823 i Steigen.Hun utflyttet til Alsthaug i Nordland som ungjente.I folketellingen 1865 for Alstahaug finner jeg henne.Hun er da 42 år.Er interessert i opplysninger om henne og hennes foreldre og fødselsdatoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heimåtte først finne ekteskapet i Alstahaug, siden det ikke er nevnt hvor de som han ikke fant i Steigen kirkebok utflytterlister er flyttet hen.ekteskapø [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16581&idx_id=16581&uid=ny&idx_side=-94>Lenke så Leirangerdelen, (Ledingen/Steigen) på gården Leinesnr. 26. Ole Pedersen, g. m. Anne Helgesdtr. f. 1795 (17,5) d. 1857. Barn: 1. Karen Christianna Olsen 1822 Annes foreldre samme gård17. Helge Olsen f. 1752 (sønn av Ole (Oluf) Helgesen, Fløstrand 3,2) Bonde, gaardboer og driver fiskerie, g. m. Ena Rasmusdtr f. 1751 (datter av Rasmus Andersen g. m. Ingeborg Enoksdtr, Grøtøy 14,1). Barn: 1. Ole Helgesen 1781 d. 1816 (25) 2. Enok Helgesen 1784 d. 1833 3. Johannes Helgesen 1787 4. Ingeborg Helgesdtr 1790 5. Anne Helgesdtr 1795 d. 1857 (26)fra kirkeboken hun er nr. 13 på høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher er Anne Helgesdtrs begravelse registrert [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16664&idx_id=16664&uid=ny&idx_side=-206>Lenkeog her fant jeg grunnen til art hu ikke er nevnt særlig mye i Steigenher i Steigen kirkebok nr. 10 høyre side, ser en at foreldrene ikke var gift og at faren var gift med en annen. Skal prøve å finne den aktuelle. Tror jeg har funnet han men må sjekke opplysningene først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihadde feil Ole, dermed faller Todahl grenen bort. Lundslekten er på morssiden. Kanskje andre klarer å tyde det som står i Steiigen kirkebok på hennes dåp.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet nærmeste en kommer er Røsøy, vet ikke om det har vært drevet handel der.klarte du å tyde det som presten har skrevet om Ole Pedersen?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Jeg har en dåpsdato på en Karen som noen har funnet i FS I GI Vet ikke hva det står for. Grunnen til jeg ville se hva som stod om henne andre steder var fordi jeg ikke visste om jeg hadde rett Karen.Jeg visste ikke helt hvortid hun var født. opplysninger som jeg fikk den gangen varat en Karen Kirstine Olsdtr var døpt 19/5 -1822 i Steigen. Foreldre: Ole Pedersen og Ane Helgesdtr. Nå ser jeg at det er rett person likevel. Jeg fant ikke Karen i kirkebok nr.10 Lenken du sendte.Og kunne dermed ikke tyde skriften.Disse opplysningene som du har skrevet er de rett?Du skrev at du hadde feil Ole.Mente du det at det ikke var forbindelse med din slekt likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Steinar(8). Takk for det. Rossøy jeg spør etter er kanskje den på Helgeland i nærheten av Alstadhaug.Det ser ut som om gift mann Ole Pedersen er fra Leines.Kanskje Leines ved Myklebostad.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiFørst fra kirkebokenKaren Christianna f, 10/5-1822 hjemmedøpt 19 mai og døpt i kirken 9 juniForeldre var pigen Anne Helgesdtr og gift mann Ole Pedersen Leines.Hadde før jeg så dette en annen Ole Pedersen, som var etterkommer av Thodalslekten, men han var ikke gift. Oppdaget foresten at han døde før 1822.Siden han bodde på Leines er det et alternativ og det er par nr.20 e. Ole Pedersen f. 1755, d. 01.07.1826. g. 17 søndag etter trin 1792 m. e. Anne Pedersdtr. f. 1772. (18) i 1801 ft. bodde hennes børn af første egteskab Peder Nielsen 17 år og Dorthe Nielsdtr 11 år, og Bereth Jensdtr, Konens søsterdatter 25 år hos dem.(hun var først g. m. Nls Svendsen 18) s. 33 i Leiranger delen av Steigenboken Barn med Ole: 1. Nils Olsen 11.05.1793 Steigenboken oppgir ikke hvor Ole Pedersen er født og det fremkommer heller ikke av kirkeboken.Tar ut de som er født ca 1755 fra teksten til Steigenboken.Skotsfjord11. Peder Hansen, Moen, g. m. Maren Pedersdtr. Barn: 1. Ole Pedersen 1754Sommernes2. Peder Trondsen, g. m. Berit Olsdtr (datter av Ole (Oluf) Pedersen g. m. Margrethe Christophersdtr 1.12), d. 1765, skifte 25.09.1765. Barn: 1. Maren Pedersdtr 1755 (Myklebostad 21,22) 2. Ole Pedersen 1758 3. Peder Pedersen 1760Dette var de to jeg fant, det kan jo være flere. Fant ikke Oles første ekteskap og det kan jo tyde på at han ikke er fra Steigen.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Det står jo noe annet bak Leines som kanskje kan se ut som Kirkemo. Veldig usikkert da, men det er vel noen klarer å tyde det riktig.Kanskj Ole fødested ?V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.