Gå til innhold
Arkivverket

[#66157] Vielse Voss o.1818 - Oppfølger til tema 66121


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Legger inn på nytt for å få oppmersomheten til noen som har god oversikt over Voss. Marianne Bakketun har vært svært hjelpsom med å finne opplysninger om opphavet til denne Martha, men kanskje andre har kommet over andre ting av interesse. Jeg ba om hjelp til å finne vielsen til Matz Guttormsen og Martha Amundsdatter. De fikk en sønn 1818 i Herøy, Møre og Romsdal, hvor også Matz kommer fra. De bor her hele sitt liv. Marta er imidlertid fra Voss. Født o.1785, muligens uekte datter til Amund Larsen Igdetvedt Lenke og Martha Larsdatter Årmot, f.1750.Det er dette jeg forsøker å få oppklart ved å finne vielsen og se om det står noe mer der.Men jeg finner den ikke. Jeg har søkt både i Møre og Romsdal og på Voss, men uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Hei Litta. Denne var lei, men eg trur eg har funne den. Jenta som eg har funne er uegte datter av Aamund Larsen Igdetveit og er fødd i 1785, men ho heiter Maritta og ikkje martha. Sjå første uegte fødd på høgre side (dvs. der det er stort kryss utanfor med bokstavar inni)Mor er Maritta Larsdtr. Ormodt. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070524630175.jpg>LenkeKanskje er det den same som er oppført som Marita, barn av Aamund og Anna i 1801. Lenke , og som er konfirmert i 1800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Beklager, eg trur kanskje eg misforstod deg. Er det linken mellom ho som er fødd på Voss, og ho som er gift på Herøy som du er på jakt etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Hei EgilJa, det er linken mellom de to som jeg forsøker å finne. Det er jo en viss sannsynlighet for at det er samme jente, men jeg håpet at vielsen ville bekrefte/avkrefte det.Lurer på om skifteprotokoller kan gi noen svar ?Du skal nå ha takk for forsøket likevel :-)Hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Dersom du veit når faren døde, og han døde etter at ho blei gift, så bør det være stor sjanse for å finne ut gjennom skifte om dette er same jenta.På dei tide var det gjerne ikkje så mykje opplysningar om brura ved vigsle i kirkebøkene. (Eg har same problemet med å finne sikker kobling mellom mi 4-tippoldemor og Voss. Eg har funne vigsla, men den gir ingen kobling. Der er ein eller to kandidater som er fødde på Voss, men foreldra til begge døde mens dei var barn/tenåringer og framleis budde på Voss, så skifte hjelp heller ikkje meg) Trur kanskje du skal konsentrere deg om skifte.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg har ikke så mye erfaringer med skifter og lurer på hvordan det lå an med uekte barn i forhold til det på den tiden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Trudde dei var med så lenge dei var kjente. All den tid at han tydelegvis har 'tatt denne til seg' i 1801, så var ho vel 'halvegs' ekte, om ein kan kalle ho for det.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Judith P. Abrahamsen

I følge Ættebok for Vossestrand, s. 121, ble Oddmund Larsson Igdetveit født i 1753 og døde i 1820 (Kirkebok: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11770&idx_id=11770&uid=ny&idx_side=-168>Lenke ). Han giftet seg med Anna Torkjelsdtr. Sausjord i 1781.Marta er nevnt såvidt i Ætteboka på s 361 under Årmot:Marta Larsdtr. Årmot m. Oddmund Larsson Igdetveit: a. Marta 1785—Fant ei Marta Oddmundsdtr. Igdetveit som blir konfirmert her (spalte 4, nr.6):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Det Litta spør om er kvar og når Martha/Marita Oddmundstr/Aamundsdtr Igdetveit, uekte dotter til Oddmund/Aamund Larss Igdetveit, vart gift. Eller for å vri på det - er det ho som får barn med Mads/Matz Guttormsen på Herøy i Møre og Romsdal i 1818/1819?Den uekte dottera budde hjå faren på Igdetveit i 1801. Ho er jamgamal med ein av 'brørne' sine, Torkel/Torkild og dei vart konfirmert samstundes.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.