Gå til innhold
Arkivverket

[#66159] Markus på Å i Gloppen og hans familie rundt 1690


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Jeg prøver å finne opphavet til tre karer som kom fra Nordfjord til Årdal først på 1700-tallet og som jeg tror var brødre. Det var Reier, Bernt og Peder Markussen. Reier forlot Årdal i 1710 og ble kort tid etter utskrevet til soldattjeneste i Den Store Nordiske Krig. I rullene er han da kalt 'Reiel Markusen Aae'. Derfor har jeg en mistanke om at disse karene kom fra Å innerst i Hyenfjorden.1701-manntallet gir ingen hjelp for Å er ikke å finne i dette manntallet. Trolig lå gården øde akkurat dette året. Derfor etterlyser jeg nå opplysninger om hvem som kan være far til disse karene og om hvordan det gikk med Reier og Peder siden. Bernt døde i Årdal i 1718.Jeg vil legge til at jeg har funnet dette i kirkebøkene for Gloppen: 1) Begr. 26.9.1687: Marcus Ols. Aae, gl. 67 Aar 2) Begr. 6.5.1688: Marcus Jens. Aae, gl. 40 Aar og 3) Begr. 23.1.1698: Sl. Marcus Nielsen Aais Datter n. Karen gl. 28 Aar. Det mangler altså ikke på gode kandidater, og kanskje var ikke Reier, Bernt og Peder nødvendigvis brødre selv om de kom fra samme gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Knut Bryn

Jo takk, Aase! Jeg fant ut det ved å lete litt. Men jeg har fortsatt ikke klart å finne ut noe mer hvem Reier, Bernt og Peder er sønner av eller hvordan det gikk med etter 1718. Derfor tar jeg sjansen på løfte denne etterlysningen fram igjen.Jeg mener at jeg kanskje har funnet Peder i FT 1701. Han er trolig identisk med den Peder Markussen som hadde tjeneste på Ommedal og var 18 år gammel. Bernt eller 'Berrend' (som det står i mine kilder) kan jeg ikke finne. Det nærmeste jeg kommer, er en 'Børge Marchusen' som hadde tjeneste på Osmundnes og var 16 år gammel. Dette passer godt, men kan en person kalles Børge i en kilde og Berrend i en annen? Kanskje de hadde en litt tunghørt folketeller i Hyen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Aase R Sæther

Driv og ryddar i korga mi og finn denne som eg ikkje har kommentert igjen - kanskje har du funne ut noko meir?Dersom namnet Ber(e)nt er skrive ned i kjelder utanfor Gloppen/Nordfjord er det ikkje umuleg at dette kan vere same namnet. Ein nordfjording med namnet Byrge/Børge e.l. ville nemleg uttale det BÆRÅ (uttalen finst blant eldre folk i Gloppen enno), og ein skrivar som ikkje kjenner dette namnet kan kanskje tru det dreiar seg om ein variant av Berent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.