Gå til innhold
Arkivverket

[#66166] Bosatte Kristian Olsen Drolsum seg på Hawaii? Reiste han videre til Amerika ?


Gjest Aagot Anette Holmen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aagot Anette Holmen

Kristian Olsen Drolsum reiste med barken 'Beta' fra Drammen til Hawaii 27.10.1880, og ankom Maui på Hawaii 18.02.1881. Senere har ingen hørt fra ham. Slektninger har fått skriftlig beskjed fra Hawaii-myndighetene om at han ankom Maui, men at de ikke hadde flere info om han. Det skal også vært søkt etter ham i USA.Kristian (Christian) Olsen Drolsum, født 27.11.1847, fødested Slagen, Modum, etterlot seg kone og 2 sønner, med bosted Drammen, da han dro til Hawaii. Hans familie hørte ikke noe mere fra ham.Hvis det er noen som kan ha opplysninger om Kristian Olsen Drolsum, vil hans oldebarn være takknemlige for å få vite litt mere om Kristian.s 'forsvinning'.Med hilsen Aagot Anette Holmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hverdagen var tydeligvis annerledes enn drømmene og forestillingene om slaraffenliv på solrike strender med hawaii-musikk og hula-hula piker kanskje, for å sette det litt på spissen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, hvis du er interessert, så sto det en artikkel i Drammens Tidende for en stund siden: 'Hawaii Drammensernes tapte paradis'. Jeg en ingen kløpper på lenker (kanskje andre kan hjelpe), men du finner artikkelen på www.dt.no (søk på artikkelnavnet). Mulig du kan få noen tips ved å lese den - lykke til,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Möller Nordby

Dette var ingen enkel nött, men gjör et forsökFinner ingen Drolsum som reiser med 'Beta' til Hawaii, men 3 kandidater37 37 Christian Olsen m152 152 Chris A. Olsen m170 170 Chris Olsen m-----Vet du hvilken av disse det er snakk om? Min teori er at han brukte navnet Christian Olsen og ikke Drolsum.Jeg har funnet en Christian Olsen på Hawai som giftet seg i 1884 med en tysk dame ved navn Sophie Weber. Samtidig med de norske båtene ankom det også tyske emigranter. For å avkrefte/bekrefte om dette er rett person vil jeg gjerne vite litt mer om hans norske bakgrunn. Link til folketelling, navn på foreldre, sösken etc og hvor navnet Drolsum kommer fra.-----Fant denne interessante siden om en Christian Olsen på Hawaii https://wiki.familysearch.org/en/Hawaii_Historical_Background_and_Case_Study_in_family_history_research'.... Case History: Nani Olsen Kelly’s StoryI am Nani Olsen Kelly. The name Nani is short for Haunani, and my other name is Lovelee. I was raised by my grandmother.My father (Henry Olaf Olsen) was part Norwegian. He was born in Makena, Maui, Hawaii in 1915. His grandfather (Christian Olsen, Sr.) was Norwegian and his grandmother (Sophie Weber) was from Germany. I did the temple work for them in 1972. My father died a few years ago, and my mother was sealed to him, and I was sealed to both of them. My grandfather, Jeremiah Burns, raised my dad. He was born in 1856. He joined the LDS Church and did the work for his wife’s family. His dad, Michael Burns, came from England. His dad died in 1870. See Step 5 for a pedigree chart and 2 family group records....' -----Videre finner jeg disse i eldre folketellinger. Ta år for emigrasjon og alder med en klype salt så lenge. Du bör innhente vigselsattetsten om det er mulig.-----Honolulu, Hawaii Directory, 1890about C OlsenName: C OlsenLocation 1: Mana City: Kauai and NiihauState: HIOccupation: steam plow manYear: 1890Business Name: Mana Plant-----1900 United States Federal Censusabout Christian OlsenName: Christian OlsenHome in 1900: Lihue, Kauai, Hawaii TerritoryAge: 43Birth Date: Oct 1856Birthplace: NorwayRace: Caucasian (White)Ethnicity: AmericanGender: MaleImmigration Year: 1882Relationship to head-of-house: HeadFather's Birthplace: NorwayMother's Birthplace: NorwaySpouse's Name: SophieMarriage Year: 1884Marital Status: MarriedYears Married: 16Residence : Lihue (All South of Nawiliwili Stream), Kauai,Hawaii TerritoryOccupation: View on ImageNeighbors: View others on pageHousehold Members: Name AgeChristian Olsen 43Sophie Olsen 34Henry Olsen 14Christian Olsen 13Fritz Olsen 8Wilamina Olsen 2Anna Thomas 23Alfred Hills 26-----1920 United States Federal Censusabout Christian OlsenName: Christian OlsenHome in 1920: Honolulu, Honolulu, Hawaii TerritoryAge: 68 yearsEstimated Birth Year: abt 1852Birthplace: NorwayRelation to Head of House: HeadSpouse's Name: SophiaFather's Birth Place: NorwayMother's Birth Place: NorwayMarital Status: MarriedRace: OctoroonSex: MaleHome owned: RentYear of Immigration: 1884Able to read: YesAble to Write: YesImage: 374Neighbors: View others on pageHousehold Members: Name AgeChristian Olsen 68Sophia Olsen 53Hannah Olsen 24Henrich Olsen 5Lecta Olsen 2 6/12-----1910 United States Federal Censusabout Christian OlsenName: Christian OlsenAge in 1910: 52Estimated Birth Year: abt 1858Birthplace: NorwayRelation to Head of House: HeadFather's Birth Place: NorwayMother's Birth Place: NorwaySpouse's Name: SopheaHome in 1910: Lihue, Kauai, HawaiiMarital Status: MarriedRace: Other-Caucasian (White)Gender: MaleYear of Immigration: 1880Neighbors: View others on pageHousehold Members: Name AgeChristian Olsen 52Sophea Olsen 42Christian Olsen Jr. 22Men Olsen 2Dora Olsen 9Wellie Olsen 8/12Anna Olsen 20-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Möller Nordby

Familysearch oppgir at han giftet seg i februar 1872 og da var bosatt på Nötterö. Fars navn var Ole Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Reidar: det er artikkelen i innlegg 7 jeg tenkte på, ja. Nina, innlegg 8: holder en knapp på nr. 37. Drolsum ligger i nærheten av Vikersund i Modum kommune. Ifølge FS, het moren hans Helle Christophersdatter, og hun og Ole Christiansen gifter seg 30. des. 1847. Den eneste 'passende' kandidat jeg har funnet i 1865-tellingen, er en 18 år gammel tjenestedreng på Burud i Hole, født i Modum. Foreldrene har jeg ikke funnet.Det er en spennende å lese om alle fra Drammensområdet som fulle av forhåpninger dro til 'Sandwich-øyene' i 1880, men som det tydelig har kommet fram; noe paradis ble det ikke for de fleste av dem, så det er slett ikke utenkelig at Kristian reiste videre.Håper du finner ut av det, Aagot Anette,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Nina: her er en Christian Olsen fra Modum (nederst på høyre side) som reiser til Hawaii i 1880. Han kan passe aldersmessig, født 1861, mener jeg det står, med den siste kandidaten din i innlegg 8, men det er selvsagt ikke han det søkes etter: LenkeAstrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Denne Christian ovanfor er den 'rette' Christian Olsen.Eg har tidlegare funne forfedrene til Aagot, og det stemmer med det eg fann.Altså f.27.11.1847.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Möller Nordby

Det er nok närliggende å tro at kandidaten i innlegg 12 er identisk med den Christian som giftet seg med Weber. En kopi av vigselsattesten fåes kjöpt på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Nina :-) Kvar kan den bestillast?Eg har tilgong til Ancestry dersom det er der, kan du laga ei lenke?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Möller Nordby

Ble noe feil i linken. Pröv denne LenkeHer kan du fylle ut navnet 'christian olsen' Hawaii. Mulig at du kan få noe ut av det her og nå dersom du betaler med kort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det blir på siden av temaet, men en mann av innvandrerslekt fra Honolulu går vel inn i et viktig embete om et par dager, så noen fra øystaten har tydeligvis også kommet seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aagot Anette Holmen

Takk til Nina, Astrid, Reidar og Mariann for all hjelpen jeg har fått om min oldefar Christian Olsen.Drolsum-navnet ser ut til å ha kommet inn fra Helle Christophersdtr, Christians mor, som var fra Drolsum, Modum.Mariann har hjulpet meg med å finne min mors ukjente farsfamilie, min mor var såkalt uekte barn.2 kusiner og en fetter hvis bestefar var Albert, min den gang ukjente morfar, fikk jeg forbindelse med i fjor. De fortalte da om sin oldefar som hadde reist til Hawaii, og som familien senere ikke hadde hørt noe fra.Den kusinen jeg har hatt mest kontakt med i forbindelse med våre slektninger, reiste den 14. januar til Sør-Spania og vil være borte i 8 uker.Når hun kommer tilbake, vil jeg gi henne de opplysningene dere har funnet ut for meg. Jeg vil også da komme tilbake med deres gledelige reaksjoner mine kusiner og fetter må få av disse opplysningene.I mellomtiden vil jeg bestille en kopi av vigselsattesten som du Nina forslår.Med hilsen Aagot Anette Holmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei igjen Nina :-) Den vigselsattesten er ikke enkel å finna!Kan du visa heilt nøyaktig kvar du fann den?Eg har meldt meg inn i det der Public Records, men det trur eg er berre tull og tøys.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.