Gå til innhold
Arkivverket

[#66168] Johanna Henriksdatter Sæterbakk, f. 18.6.1864 i Orkdal, hvor er hun i ft .1865?


Gjest Ivar Tyrhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest John Tore Kvernmo

Hei Ivar.Både Henrik Olsen og Ingeborg Jonsdatter Sæterbakk druknet da de kjørte gjennom isen i Songosen på Gangåsvatnet 2. juledag 1864. (Gardtales i Orkdal Bd.I, side 436)Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg ser at mens jeg skrev kom forklaringen på hva som egentlig skjedde - flott!Jeg har også funnet vielsen mellom Simon Jonsen Bjørndal fra Børsa og Dordi Jonsdtr. Jamtgaard, nr. 10 her: LenkeSå da var nok din Johanna kommet til oppfostring hos sin tante i Børsa i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Takk til John Tore og Aud! Løsningen var jo dramatisk. Og jeg har også funnet denne Johanna Henriksdatter som fosterbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Ja, Johanna ble oppfostret hos sin tante Olina Jonsdatter på den einstaka markagarden Bjørndalen på Geitastranda. Hun brukte derfor etternavnet Bjørndal. Johanna ble gift i 1890 og kom tril Dalen i Ingdalen. Derfor finner du henne her i Ft 1900 under Stadsbygd Lenke Geitastranda lå under Børsa prestegjeld i den tida.Foreldrene var på vei heim fra samling da de i et forferdelig snøvær kjørte ned i ei råk.Det er riktig at Henriks bror Ole overtok garden. Han solgte garden og flttet til Ødegard. Han solgte garden til Bent Johnsen Songli, forøvrig min kones oldefar.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Klipp fra innlegg 6: 'Ja, Johanna ble oppfostret hos sin tante Olina Jonsdatter på den einstaka markagarden Bjørndalen på Geitastranda.'Var det ikke Dordi som var tanta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Du har rett, dette gikk vel fort. Det er også riktig at det var broren Erik som overtok garden etter Henrik.Det var vel heller ikke tilfeldig at Johanna havnet ute i Ingdalen. Hennes søskenbarn, Johanna Simensdatter Bjørndal ble i 1874 gift med Johan Knudsen Grostad der ute, mens broren John Simensen ble gift med Olina Johnsdatter Songli, bror til Bent og overtok Bjørndalen.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.