Gå til innhold
Arkivverket

[#66171] SF.Gloppen. Agnete Madsdatter f 1690? Søsken og deres foreldre?


Gjest Kirsti Rye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Rye

Jeg prøver å finne et sikkert holdepunkt for når Agnete og hennes søsken er født, og alder på mora, Sofie Pedersdatter.Ved sin død i 1731 er Sofie Pedersdatter oppgitt til 87 år og 8 mnd, dvs født 1643/44. Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gloppen, Ministerialbok nr. A 2 (1712-1735), Kronologisk liste 1731, side 304-305. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11424&idx_id=11424&uid=ny&idx_side=-155>LenkeSofie var først gift med Didrik Christensen Wittrup, han var født 1620 i Bergen. Med Didrik hadde Sofie barna Christen, Anne Susanne og Ane. Christen er oppgitt født i 1660. Dersom dette stemmer, var Sofie 16 – 17 år da hun giftet seg første gang. Det er vel mulig.Jeg vet ikke når Didrik Christensen døde, men Sofie giftet seg andre gang med Mads Eriksen Eide, og hadde med ham Didrik f ca 1680, Anne f 1688 og Agnete f ca 1690. Agnete er ved sin død oppgitt til 85 år 21 feb 1775 Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gloppen, Ministerialbok nr. A 4 (1758-1784), Døde og begravede 1775, side 109. Permanent sidelenke: LenkeManntallet 1701 viser Mats Eriksen og to sønner, Didrik 20 år og Elias 13 år. Lenke Elias er ikke nevnt i skiftet etter Sofie i 1732, så da er han vel død på den tiden.I tillegg er det en Kirsten Madsdatter Eide, heller ikke nevnt i skiftet. Hun gifter seg i 1726 Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gloppen, Ministerialbok nr. A 2 (1712-1735), Kronologisk liste 1726, side 222-223. Permanent sidelenke: Lenke (nederst) Dette må være datter av Mads Eriksen, men hvem som er mor er usikkert. Jeg har ikke funnet dødsfallet til Kirsten Madsdatter, kanskje det står alder der. Forlovere er Christen Didriksen og Christen Wereide, som var gift med Ane Madsdatter.Den eneste av Mads Eriksens barn jeg har funnet i kirkeboka, er Anne, døpt 3 juni 1688 Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gloppen, Ministerialbok nr. A 1 (1686-1711), Kronologisk liste 1688, side 24-25.Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg kan ikkje svare deg på så mykje av dette, berre lufte eit lite synspunkt: I bygdeboka under Søreide står det at Kirsten Madsdtr var enkje etter Ola Eide - kven han no kan vere; eg mistenkjer at det ikkje er anna belegg for slektskapen mellom Kirsten og Mads enn at ho er ei Mads-dotter og frå Eide - ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Takk for innspill Aase.Det kan vel bli vanskelig å finne svar på alt dette. Jeg har gått gjennom døde 1701 - 1732 for å se jeg fant Elias Madsen, men ingen treff. Kan han være bortreist med ukjent oppholdssted siden han ikke er nevnt i skiftet?Står det noe i bygdeboka om Kirsten Madsdatter får noen barn? Jeg har lett 1726 - 1735 uten treff, men det er lett å overse noe, evt faddere kan jo gi et spor. Men Kirsten Madsdatter Søreide er fadder flere ganger, her på Mardal sammen med Christen Didriksen Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gloppen, Ministerialbok nr. A 2 (1712-1735), Kronologisk liste 1728, side 244-245. Permanent sidelenke: Lenke (nederst)Jeg får se om jeg kan finne noe mer å bygge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Fadderskap er absolutt eit spor, ja. Eit alternativ kan vere, som du er inne på, at Mads Eide har hatt ei kone vi ikkje kjenner til, som er mor til Kirsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eit '1000-kroners-spørsmål': Jacob Aaland skriv altså i bygdeboka for Gloppen at Kirsten Madsdtr var 'enkje etter Ola Eide'. Han er som vanleg sparsam med å oppgje kjelde - men kva kan denne opplysninga vere tufta på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leiv skjerve

En av mine aner har jeg registrert som Ole Eide, uten kone, men med barna:Sønn: Rasmus Olson EideDatter: Anne Olsdotter Eideg m Tue Arnesson Avlein, bruker i 1626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Nå har jeg fått låne bind 4 av bygdeboka for Gloppen, som jeg må studere nærmere.Hvis Aaland har funnet en opplysning om at Kirsten Madsdatter var enke etter Ola Eide, er vel et skifte et godt alternativ. I bind 4, s 616, står det under Eide at Kirsten var datter av Mads Eriksen, g i 1726 med enkjem. Lars Knutson Hetle, brukar nr 7 Søreide, var enkje busett i Bergen 1746.Hun står omtalt først av Mads sine barn, og hvis hun er eldre enn Didrik, er det sannsynlig at Sofie ikke er hennes mor. Den sterkeste indikasjonen på det er imidlertid at hun ikke er nevnt i skiftet etter Sofie.Jeg tror Mads Eriksen er hennes far, og at mora er (foreløbig) ukjent. Om hun er født før 1680, og nærmet seg 50 år da hun giftet seg, forklarer jo det hvorfor hun ikke får barn.Hun er fadder i 1731 til Mads Andersen, Agnetes sønn.Ellers er det litt spesielt at Agnete har TRE søstre (i live) ved navn Anne, som har samme mor. Mangel på fantasi eller flere som skulle oppkalles?Får se om jeg finner noe mer som tyder på at Sofie er født ca 1644.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Jeg har prøvd å få oversikt over Sofie Pedersdatter og hennes barn, med utgangpunkt i skiftet, og kirkebøkene. Jeg legger det inn her i tilfelle noen er interessert.Nå er ikke alder oppgitt ved død alltid til å stole på, men vi må bruke det vi har.Sofie dør 3 august 1731, 87 år og 8 mnd. Da skulle hun være født i desember 1643.Hennes eldste sønn Christen Didriksen Wittrup er f 1660, (på side 399 i bind 4 i bygdeboka står at Sofie og Didrik giftet seg før 1660)Hvis vi antar de giftet seg på høsten 1659, var hun 16 år, og Didrik ca 40 år.Det er vel mulig hun ble giftet bort så ung, men kanskje er det mer sannsynlig at Christen er født noen år senere.Sofie og Didrik får barna Christen, Ane Susanne og Anne.Didrik må ha dødd før 1680, i 1701 er Mads Eriksen Eide oppført med sønnene Didrik 20 år og Ellias 13 år.Jeg antar at Mads Eriksen var enkemann og hadde datteren Kirsten da han giftet seg med Sofie ca 1679.Mads og Sofie får også døtrene Anne f 1688 og Agnete.Agnete dør i 1775, da skal hun være 85 år, dvs født i 1690. Hun gifter seg ikke før i 1729, og får sitt første barn i 1731, 41 år gammel. Det er jo mulig.Det er også mulig at det er 30 år mellom Sofies eldste og yngste barn, men jeg vil forskyve Christens fødsel omlag 5 år fram, det virker mer sannsynlig.Agnetes dåp er ikke innført i kirkeboka, men hun må være født senest 1690, kankje noen år før. Det er flere innførsler i kirkeboka denne perioden der navn på barn mangler, og noen steder ser det ut som om verken far eller barn er innført. Agnete må være en av dem.Det ble ikke noen svar ut av dette, men så helt galt skulle det ikke være.Noen som har kommentarer til noe av dette?Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest leiv skjerve

Jeg har lyst til å komme med noen strøtanker: Fogden Moritz Jensson hadde datteren Anna Moritzdatter f 1617.(Datterdatter av Elisabet Pedersdatter Krag)Anna hadde en sønnesønn Frants med barn Anna og Marte, og barnebarnMads og Massi.Mads ser da ut til å være avledet av MoritsStammoren til presten Geble Pedersen Krag het Agnete f kr 1565.Navnene Agnete, Anne og Peder er gjengangere i etterslekten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Aase R Sæther

Etter at skifteprotokollane vart tilgjengelege på nett har Kirsti og eg kome eit lite stykke vidare her.Det viser seg nemleg at Kirsten Madsdtr ER omtala i skiftet etter Sofie Pedersdtr, og dermed er hennar dotter.For at det skal vere lettare å orientere seg i for andre og, startar eg ein ny tråd om Kirsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.