Gå til innhold
Arkivverket

[#66178] Tyding av gård i kirkebok for Fet (Fedt)


Gjest Jan Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Braathen

HeiDenne lenken er fra Dåpen til Carl Petter i Fedt (Fet) kirke, 26. desember 1786. Se nederst til høyre LenkeKan dere hjelpe meg med å tyde hvilke gårder foreldrene kom fra. Faren heter Peder Granberg og kommer vel fra Granberg gård (nærmere Aurskog). Moren heter Maria Danielsdatter Long. Jeg klarer ikke å finne noen gård som heter Long i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Hei Jon Erik.Takk for tilbakemeldingen.Mener du Nordre eller Søndre Land prestegjeld i Oppland? Burde det ikke stått Long i Oppland (eller Søndre/Nordre Land) i lenken i innlegg #1? Nå er det ikke en kolonne for 'Oppholds-/fødested' i denne kirkeboken, så kanskje presten bare skrev inn navnet inkl. 'gårdsnavnet'.Det er også forunderlig at i morens navn benyttes patronymikon og ikke i farens navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Long var en husmannsplass under Søgarn Kjustad i Fet. Fra Fet Bygdebok bind III, side 153 kan du lese:De første vi kjenner i Long u Kjustad er PEDER GRANBERG g m MARIA DANIELSD, som i 1786 fikk sønnen Karl Petter her. Navnet til mannen viser at dette ikke var vanlige bygdefolk eller husmannsfolk. De brukte ikke faste slektsnavn som Granberg. Men denne familien forsvant raskt fra bygda, og vi veit ikke mer om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

He Dag.Takk for hjelpen med å finne Long. Husmannsplasser er ikke så lett å finne i folketellingen da de står under gården. I FT1801 så ligger Loug (ikke Long) under merknadsfeltet for gården Kiustad [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f18010227&gardpostnr=19&merk=19#ovre>LenkeIngen Peder, Maria eller Carl Petter her. Jeg må nok søke i bygdebøkene for Fet, Aurskog eller Sørum for å finne noe om Granberg gård (Husmannsplass?).I FT1801 for Fet (Fedt) finner jeg en Gran gård (ikke Granberg). I FT1801 for Aurskog (Urschoug) finner jeg ingen Gran/Granberg gård. I FT1801 for Sørum finner jeg to Gran gård (ikke Granberg); Store og lille Gran. Ingen spor av de tre på noen av ”Gran gårdene”. Det eneste mulige sporet etter denne familien som jeg har klart å finne, er fra FT1801 for Skedsmo (Skytsmoe) på gården Ryen LenkeHer er en Peder Pedersen (merk at det er flere Peder Pedersen) #965, som er gift for andre gang. Han er gift med Mari Larsdatter her. Maria Danielsdatter kan være Peders første kone. Jeg finner også Carl Pedersen 14 år og Ole Pedersen 5 år. Det står at det er ”deres” barn (Peder Pedersen og Mari Larsdatter), men jeg har ved flere anledninger sett at det står deres barn selv om det kun er han/hennes med avdøde ektefelle. Jeg søkte etter dåpen til Ole (1795-1797) men fant han ikke i Fet. I kirkebøkene for Skedsmo ble det ikke ført inn noen døpte for denne perioden. Sannsynligvis ble en nabokirke benyttet for dåp.Dette er et lite halmstrå, men jeg får håpe at jeg klarer å koble Peder Granberg med Peder Pedersen på Ryen gård. Finner jeg en Peder født på Granberg gård (husmannsplass) ca. 1745 med en far som heter Peder, så kan dette være sporet jeg trenger. Jeg fant en Peder Tingsrud som fikk en sønn Peder i Fet. Se nederst på høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Hei Her er Tingsrud i FT-1801 LenkeDet finnes ingen Granberg-plasser i Fet, bortsett fra plassen Dulpen, som i 1860-åra ble kalt Granberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Takk skal du ha Dag.Har ikke fått tak i bygdebøkene enda, men får lest dem i slutten av uken.Har hørt at det skulle være en Granberg-plass under Ramstad i Fet. Jeg ser det ikke i FT1801, men det står kanskje i bygdeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Dulpen som jeg nevnte i innlegg 8 ligger under Ramstad. Plassen ble bygget opp i 1860 åra. (Fet III, side 450)Jeg har alle bygdebøkene for Fet, også for Aurskog.Granberg u Berg (gnr 43) ble tatt opp som bruk omkring 1830. (Aurskog I, side 822)Granberg u Toreid (gnr 68) ble nyopptatt i 1875. (Aurskog II, side 421)DagH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.