Gå til innhold
Arkivverket

[#66181] søker info. Tov Gundersen Kleivstaul og Liv Gudmundsdtr. viet 1758 i Kviteseid


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

Er det noen som har kjennskap til slekten til Tolfv (Tov)Gundersen Upsund ? og Liv Gudmundsdtr. UtsundI følge ættesoga for Kviteseid, er Tolfv (Tov) Gundersen f.1729 på ukjent sted. Og død på Kleivstaul i Kviteseid. Liv er f. 1731, og anerekken hennes er grei å følge i soga.Fra Kviteseid Ættesoge:V. Liv Gudmundsdotter og Tov Gunnarsson. 10 born, 6 døde: 23 f. Kosi24-26 f. Saltvoll u: Aase.23. Aslaug f. 1760 ~ 1789 Andres Nilsson (Lia 29).24. Gunnar f. 1766. (Dette er den jeg ”tror” er Gunder Towsen Myhra / Jysereid som 1793 giftet seg med Helvig Knudsdtr. Gryting.)25. Kjetil f. 1770. (Ingen Info.)26. Mikkel f. 1773. ( Dette tror jeg er Mkkel Towsen Øen / H????, som flere ganger er fadder ved dåp av Gunder Towsens barn)Har så langt bare funnet vielsen til Tolfv og Liv:nr.3 v.sideLenkemvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Jeg forsøker igjen, da innlegget av en eller annen grunn forsvant. (garantert min feil)familien til Gunder Towson (Thronson?) Øen / Myhra / Jysereid f. ca. 1766 gift 6 mars 1793 i Drangedal medHelvig Knudsdtr. Gryting f.15.07.1759 død 27.11.1824barn:1. Knud f.1794 viet 16.07.1821 med Else (Helge) Maria Pedersdtr. Kilane2. Liw f.1796 død 17973. Liv f.1797 død 13.08.1865 viet 22.06.1823 med Harald Larsen Rønningen / Skarelven4. Tow f.1800 (Har ikke funnet mer om han) mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg dåpen til Tow i 1800: LenkeHar prøvd å finne hans konfirmasjon i Drangedal fra 1814 og noen år freover i kirkebøker , uten hell til nå.Kan han være død som barn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk GunnJeg tror Tow døde tidelig, eller flyttet ut av bygden. Jeg har forsøkt å finne faren Gunder Towsen Jysereids begravelse i Drangedal, men så langt uten hell. Det kan jo være att han også har flyttet.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Ser jeg ikke har fått med sønnen Halvor i (2)Halvor døpt 1804 viet 15.10.1830 med Anne Jørgensdtr. Holtemvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Faddere i dåpen til Liw f. 1796 tror jeg er :Kari (Mari) Jonsdtr. Jysereid, viet 10.06.1792 med Tharald Halvorsen Gryting.Mari, er vel datter av bror til Helvig, moren til Liw. Mari f.1780 giftet seg med Ole Larsen Skare/ JysereidKnud Knudsen er vel bror til Helvig, og far til Mari nevt over. Knud Knudsen Jysereid vies 02.07.1778 med Ingeborg Gudbrandsdtr. Jysereid.Mikkel Towsen Gryting er vel bror av Livs far Gunder. (Mikkel har jeg ikke funnet mer om, dersom det ikke da er han som er her.: Lenke )John Aasoldsen Woje er vel han som ble viet 19.06.1791 med Kari Thorsdtr. Straume og 2 gang 23.06.1800 med Aase Thomasdtr. Rødmvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Faddere i dåpen til Liw f. 1797 tror jeg er :Kari (Mari) Jonsdtr. Jysereid, viet 10.06.1792 med Tharald Halvorsen Gryting. (også nevnt i dåpen til Liw f.1796.)Kari Olsdtr., er vel datter av søster til moren til Liw, Ragnhild. Ragnhild ble viet 26.11.1776 med Ole Knudsen Gudbrands RugsethOle Knudsen Rugseth er vel da han som er nevnt over .Lars Jørgensen Aase er jeg veldig usikker på (enda mer enn på di andre), men han kan være f. 1775 og være sønn av Jørgen Torvildsen Aase og Boel Stiansdtr. Vrålstad.Mikkel Towsen Gryting er vel bror av Livs far Gunder. (Mikkel har jeg ikke funnet mer om, dersom det ikke da er han som er her i 1782:Lenkemvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Faddere i dåpen til Tow f. 1800 tror jeg er :Anne Knudsdtr. Jysereid, (Helvig,mor til Tows sin søster)viet 22.07.1777 med Knud Guldbrandsen Jysereid.Mari Knudsdtr., er datter av bror til Helvig, Knud, Mari ble viet 24.11.1831 med Ole Larsen Skare /Jysereid.Anne Knudsdtr. Nr. 2 . er også datter av Knud og søster til Mari nevnt over. Anne ble viet 28.06.1802 med Ellef Olsen Heldal / RisdalenKnud Knudsen er bror til Helvig, og far til overnevnte Mari og Anne. (Nevnt tidligere)Halvor Olsen Rugset er sønn av Ole Knudsen Gudbrands Rugseth og Helvigs søster, RagnhildMvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Alle fadderene i dåpen til Halvor i 1803 er tidligere nevnt, deriblant det jeg tror er bror av Gunder, far til Halvor, Mikkel.Da Mikkel var fadder for 3 gang, hadde han nytt stedsnavn:[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=66219&sok=&nr=33&antinnlegg=3&startnr=&antall=&spraak=#anker>LenkeDen eneste jeg kan finne i FT 1801 som kan passe er:LenkeMen det stemmer dårlig med etternavnet.På faddersiden finner jeg mange som tilhører slekten til Helvig Knudsdtr. Gryting. Men bare Mikkel Towsen som mulig slektning til Gunder Towsen.Jeg tror foreldrene til Gunder Towsen Myhra / Jysereid er den familien (1) som er nevnt i Kviteseid Ættesoge.Barnas oppkalling kan da være:Knud oppkalt etter morens far-far Knud Rasmussen Jysereid, eller hennes far Knud Knudsen Gryting.Liv kan være oppkalt etter Gunder sin mor Liv Gudmundsdtr. Utsund.Tow kan være oppkalt etter Gunders far som døde 1777Halvor kan være oppkalt etter en av di ukjente besteforeldrene til Gunder. Eller også etter sin oldefar på morssiden til Gunder, Halvor Bjørnsen Kilen.Jeg tror da familien til Gunder Towsen kan se slik ut:Tolv Gundersen Upsund/Kleivstaul? F.ca 1729 død 1777 viet 15.04.1758 med Liv Gudmundsdtr. Utsund (oppholt seg senere på Kleivstaul) f.1731, datter av Gudmund Tormodsen Utsund og Aslaug Mikkelsdtr. Kilen.Barn:Aslaug f.1759 død 1829 viet 1789 med Andres Nilsson Lia f.1762 død 1829Gunder f.1766 viet 06.03.1793 med Helvig Knudsdtr. Gryting f.1759 død 1824Kjetil f.1770 (Mulig det er denne Kittil? (Lenke)Mikkel f.1773 (Finner vi her med sin mor (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Mulig den Gunder som døpes 1765 hører til (1) Men da må familien ha flyttet på seg.: Lenke Legger også inn tvillingene Aslaug og Guri f.1769 som mulige til (1)ca.nr.9. v.sidemvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk Gro BeritDet ser ut som om de da har holdt seg på en plass en stund, dersom det er samme familien. Dersom de arbeidet som tjenestefolk, kan vel det være en grunn til mye flytting?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.