Gå til innhold
Arkivverket

[#66186] Hans Hansen Bæver (fra Kongsberg), Neskil gruver (A-A), begynnelsen av 1800-t


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

I en annen tråd (Lenke) dukket navnet Bæver opp ved Neskil gruver i Tromøy sogn, Aust-Agder, i første del av 1800-tallet.De kom flere gruvearbeidere fra Kongsberg til gruvene i Neskilen i perioden 1800-1805, da Sølvverket var 'på hell'.En av disse var altså Hans Hansen Bæver. Gruveinspektør Peder Post (også fra Kongsberg) har ham med i en oversikt over de faste gruvearbeiderne pr. 31/12 1811. Han er da kalt Hans Bæver, gift, 44 år, f. i Kongsberg. Alderen stemmer ikke helt, for i Avskjedigelsesmanntallet 1805 for Sølvverket (takk til Gunn Huglen!) står det at Hans Hansen Bæver, kongelig vedhugger, er f. 22/11 1767 (gift, 4 barn).I ft. 1801 finner vi ham i 'Glitre Gaden No 1135' på Kongsberg: Hans Hansen Bæver,Bergarbeider, '2den Gang gift'. Oppgitt alder er da 35 år, og det stemmer jo brukbart med ovenfor nevnte fødselsdato. Det samme gjør oppgitt alder ved død i kirkeboken for Austre Moland (Tromøy sogn) 10/3 1835: Hans Hansen Bæver, Neskilen, 59 år.I 1801 er Hans Hansen Bæver altså gift for andre gang. Kona er kalt Andrea Arnesdtr. og er 21 år - og de har to barn: Marte (5 år) og Hans (4 år).Jeg er interessert i Hans Hansen Bævers etterslekt i Neskilen-området, og har foreløpig funnet følgende, som nok må være hans barn:1. Hans Hansen Bæver, f. ca. 1798 (må være sønnen fra ft. 1801), g. 1825 i Tromøy med Maren Gjerulvsdtr. Omdal (f. 1803). De bodde først på Omdal, Tromøy - men flyttet så til Neskilen.2. Karen Hansdtr. Bæver, f. ca. 1804, g. 1837 i Tromøy med enkemann og gruvearbeider Christen Christensen Mørfjær (f. ca. 1788).3. Maren Malene Hansdtr. Bæver, døpt 9/6 1816 i Tromøy (Foreldre: Hans Olsen Bæver og Johane Andrea Hansdtr., Neskilen). Hun blir konfirmert i 1832 (foreldre: Hans Hansen og Joeline(??) Andrea Hansdtr., Neskilen).4. Andreas Hansen Bæver, døpt 20/6 1819 i Tromøy (foreldre: Bergbryder Hans Hansen Bæver og hstr. Johane Andrea Arntsdtr., Næskilen). Andreas blir konfirmert 5/10 1834).(5. Lars Hansen Bæver, matros, Næskilen, død 22 år gammel i 1842 (begr. 1/6). Antakelig Hans Hansens sønn, men jeg har ikke funnet dåpen hans.)-------Som vi ser, er navnet på Hans Hansen Bævers kone litt 'varierende' (og Hans er selv i et tilfelle kalt Olsen). Det vil jeg ikke legge særlig vekt på - siden det er en del unøyaktigheter/feilskrift i denne kirkeboken.-------Hans Hansen Bæver er også nevnt i et skifte på Kongsberg (her i Digitalarkivet) 18/9 1787. Arvelateren er hans far, Hans Larsen Bæver ('Pladsen Moe, paa Strengelsrud Gaards Eje'). Arvingene er, foruten enken Marthe Andersdtr. Holst, følgende barn: 1. Andreas Hansen Bæver ('anfahrende ved Sølvverket'), 2. Hans Hansen Bæver 20 år, 3. Tronete Hansdtr. Bæver 16 år, 4. Berthe Hansdtr. Bæver 12 1/2 år.-----------Jeg har funnet nok en Bæver i Tromøy sogn: Marthe Olsdtr. Barboe ble 20/7 1825 gift de 22 år gamle med Peder Christensen Sandvigen. Brudens far er kalt Ole Bæver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her på Modum fant jeg en: LenkeDet skal også være noen i Trøndelag men de kalles Bæverdal, og det kan godt være fra stedsnavn der i området?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Navnet Bæver skrives også Bever i 1865 , og de som bruker etternavnet bor i Bævergrenda ( Bevergrenda) et område som fortsatt bærer navnet, om jeg ikke husker feil? LenkeInteressant å se at lokale stedsnavn ser ut til å følge med folkene som flytter rundt i landet. Hos verksarbeidere ser det ut til at dette er vanlig. Kan hende det var nyttig å knytte folk med like navn også til et bosted eller fødested for å skille mellom arbeiderene?Navnet ble vel da ofte hengende ved i generasjoner og kan vel ha blitt til familienavn med tiden?Har sett at i Hedrum kan det være vanskelig å følge gårdsarbeidere som flyttet rundt på gårder . De ble ofte nevnt uten farsnavn, kun med fornavn og gårdsnavn . Dette finner en både i kirkebøker og i folketellinger.Navnskikkene er tydligvis forskjellig lokalt.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tok en rask titt på 1900-tellingen RHD. Der var også noen som brukte Bæver-navn:Denne karen var f. i Kongsberg: LenkeHar ikke funnet noen i Agderfylkene til nå i 1865-tellingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Gunn!Jeg vil anta at de du har funnet, er slektninger av Hans Hansen Bæver. Det jeg imidlertid er mest interessert i, er etterkommerne hans. Og de har muligens ikke brukt Bæver-navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.