Gå til innhold
Arkivverket

[#66187] Lange merknader


Gjest Magne Polden
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Polden

Eg arbeider med å skriva av ei konfirmantliste der det finst svært lange kommentarar om enkelte konfirmantar. Det ser ut til å dreia seg om dei som ikkje er funnen i dåpslistene, altso svært få. Desse kommentarane er langt større enn 250 karakterar, som er sagt å vera plass til i merknadsfeltet, eg vil seia at nokon kanskje og overstig 400 karakterar.Kan det å skriva desse lange kommentarane i dokumentasjon for databasen, med henvisning frå merknadsfeltet, vera ein god måte å få med det heile?Magne Polden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Ja, absolutt!Inntil vi får en løsning for å presentere tekst over 255 tegn, så må det bli løsningen i dette tilfellet. I andre tilfeller hvor det forekommer hyppigere, kan det være lurt å lage en tekstfil hvor en legger inn de lange tekstene og oppretter kobling mellom posten i databasen og teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Ja, absolutt!Inntil vi får en løsning for å presentere tekst over 255 tegn, så må det bli løsningen i dette tilfellet. I andre tilfeller hvor det forekommer hyppigere, kan det være lurt å lage en tekstfil hvor en legger inn de lange tekstene og oppretter kobling mellom posten i databasen og teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Flott! Eg er allerede godt i gang med å gjera det på denne måten, og ser no at eg må utvida denne bruken til og å omfatta dei konfirmantane som har so svak karakter at presten har 'skrive stil' om svake evner og forsømt i oppveksten, i karakterfeltet.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

En løsning er å lage to databaser.Først en med max 250 tegn og tekst i dokumentasjon, slik du foreslår.I den andre databasen ville jeg ha overskredet grensen (dvs ta kopi av den første og kopiere teksten fra dokumentasjonen til det aktuelle felt), og sendt også denne basen til DA. Når DA får en ny løsning kan man da enkelt skifte til denne basen.På denne måten blir man ferdig med databasen, og slipper å rydde opp senere.Jeg er redd for dokumentasjonen ofte overses av brukere, desverre gir ikke DAs løsning noen mulighet for å vise viktig informasjon fra dokumentasjonen når man starter basen (kan jo håpe på en slik mulighet i den nye løsningen som skal komme). I den første basen bør man nok derfor henvise til dokumentasjonen i merknadsfeltet i de aktuelle poster, og det er kanskje dette Anette mener med 'kobling'? Antar det ikke menes å legge inn en lenke, eller ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Hei, Geir.Det kan vera ei løysing, det du nemner, men eg vil jo og ha denne databasen liggjande på mi eiga maskin og på ekstern harddisk med backup, der ligg og dei eksterne kommentarane. Eg ser derfor ikkje problem med å la denne andre databasen venta til det vert aktuelt, på det viset kan eg og fanga opp og vurdera eventuelle merknader som måtte vera kommen via korrekturblyantane.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Du har et poeng i dette med feilmeldinger. Grunnen til at jeg jeg foreslo det var at det ofte er mest effektivt å gjøre ting mens man har saken i hodet - om noen år kan ting bli glemt.Men, Anette, mener du 'klikkbare lenker'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Jeg mente klikkbare lenker hvis det skulle vise seg å være mange poster hvor en måtte henvise til dokumentasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det var ingen dum idee. Det er vel aktuelt uansett hvor mange poster det er.Antar at det må gjøres omtrent slik man i dag kan legge inn lenker til skannede kirkebøker i Kyrre XML? - men man må sikkert ta kontakt med DA for å avklare hva som skal stå i lenka.Jeg skal legge inn en funksjon i registreringsprogrammet som varsler om felter over 250 tegn, og tar kontakt når det dukker opp en avskrift som har dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.