Gå til innhold
Arkivverket

[#66193] Negativ bekreftelse av informasjon ?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Hei Jeg er interessert i å vite litt om erfaringer med hvorvidt det vil være akseptabelt å trekke konklusjoner ut fra negative/manglende informasjoner.Det høres kanskje rart ut, men saken er som følger:I 1868 dør Martha Amundsdatter i Herøy, Møre og Romsdal. Hun er ifølge kjente kilder født på Voss 1784-85. Hun var gift med Matz Guttormsen, Herøy og de fikk sitt første barn der i 1818.På Voss finner jeg en Maritta/Martha Amundsdatter født 1785. Uekte barn av gift mann Oddmund/Aamund Larsen Igdetveit og piken Martha Larsdatter Årmot. Hun konfirmeres 1800 på Voss. I 1801 bor denne jenten hos sin far og hans familie på Igdetvedt, Voss.Så kommer de negative opplysningene: 1) Hun er ikke å finne blandt gravlagte eller vigde på Voss 2) Ikke tilstede på Voss i 1865 3) Finner heller ikke vielsen til Martha og Matz 4) I skifte etter Aamund Larsen i 1820 nevnes hun ikke 5) Jeg kan ikke finne andre med samme navn født samtidig på VossJeg liker ikke å si de er samme person uten å ha en form for bekreftelse, men jeg finner rett og slett ikke mer info! Hva gjør jeg da? Stopper der?Hva mener dere?Hilsen en litt oppgitt Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Hvis gode kilder sier hun er fra Voss, og det der ikke er andre reelle kandidater, er indisiene dine gode.Men vielsen er med stor sannsynlighet å finne - et eller annet sted. Du har derfor en del arbeid å gjøre med det.Siden hun var født utenfor ekteskap hadde hun ikke krav på arv etter faren, men hun arvet mora. Med hell kunne det være et poeng å finne ut mer om hennes mor, hvis det var skifte etter henne skulle hun bli nevnt.Siden hun flyttet trengte hun pass, og du bør spørre på Statsarkivet om det finnes noe av passedler eller protokoller for det tidsrommet hun må ha flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Judith P. Abrahamsen

Hei. Svarte seg på den andre tråden, men her ser jeg jo at du allerede vet det jeg fant der.Men ved hjelp av Digitalarkivets globale søk, fant jeg ei Marta Larsdtr. Ormot i databasen Gravlagde i Voss prestegjeld 1780-1810.LenkeHvis dette er Martas mor, så døde hun ung, og det er ikke mye informasjon å finne utover det du allerede vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Hei Judith.Martha som døde 1789 er et barn. Jeg trodde også først at det var moren, men en annen god hjelper hadde sjekket kirkeboken.Takk likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

kjelda for at Marta Amundsd. kom frå Voss er folketeljinga i 1865 (Herøy i M&R) [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f61515&gardpostnr=82&personpostnr=564#nedre>Lenke - trur ikkje det kan stå nokon annan stad. Alderen her tilseier fødselsår 1786 (men kan vere litt 'avrunda').Ho er død 26.12. 1868 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

kjelda for at Marta Amundsd. kom frå Voss er folketeljinga i 1865 (Herøy i M&R) [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f61515&gardpostnr=82&personpostnr=564#nedre>Lenke - trur ikkje det kan stå nokon annan stad. Alderen her tilseier fødselsår 1786 (men kan vere litt 'avrunda').Ho er død 26.12. 1868 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

I Herøyboka står hun med fødselsår 1784 og fødested Voss. Ikke noe mer.Den Maritta som er født på Voss er her: LenkeDøpt 27.juni 1784.-og denne Maritta er sporløst forsvunnet, hvilket gjør det nærliggende å trekke den slutningen at det er hun som endte opp i Herøy.I slekten går der også historier om hende og de gamle på Herøy kan huske at hun ble omtalt som mørk i huden, rødhåret og bisk ;-)Det gikk rykter om at hun var av utenlandsk ætt eller tater, men noe bevis for dette finnes ikke.Teorien min er at Matz og Martha møttes et annet sted og ble gift der. Siden jeg ikke kan finne vielsen i Herøy eller omliggende steder og da er hun kanskje ikke så langt fra Voss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.