Gå til innhold
Arkivverket

[#66206] Hvilket yrke, hjelp til tydning av dåp i Holla 1774


Gjest Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg lurer på om det er noen som greier å tyde hva slags erverv Johannes Børresen har, Holla mini 1 side 129, nr. 30: (Lenke)Jeg mener selv at det står 'D..skierer', men jeg er ikke kar om å tyde 2. og 3. bokstav som kan se ut som en u og en y. Da skulle det bli 'Duyskierer' men det får jeg ikke noen mening i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Leif!Eg vil seie at det liknar meir på eit stadnamn, utan at eg kan tyde kva som står. Som du vil sjå, har ingen titel eller yrke bak namnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det er mulig at han er 'Dugskierer', dvs. at han skjærer til duker. Nå har jeg skrevet av noen tusen barnedåper, men dette yrket har jeg aldri vært borti.Mannen er nok identisk med Johannes Børresen Piil, som jeg har registrert på Solumslekt: ([url="http://solumslekt.org/slekta/famark.php?person=16140>Lenke). Giftermålet med Maren Tygesdatter fant jeg nettopp i samme kirkebok side 193. (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Til Gunnar: Vi sendte visst oppdatering samtidig. Jeg er ganske godt kjent i dette området, og det ligner ikke noe stedsnavn heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Til Berit: Ja, som du ser er vi nokså enige. Da konkluderer jeg foreløpig med at mannen jobbet med å skjære til duker av ett eller annet slag, trolig seil eller presenninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Og her fant jeg jammen begravelsen til den forrige kona også: Kirkebok for 0819 Holla Mini 1 (1717-1779). Begravde, side 241. (Lenke) 20.08.1772 Helgen: Smeden Johannes Piils hustrue Karen Hendrichsdatter som døde hos Hans Evensen Kaasen 47 aar.Da er jeg på en måte tilbake til start...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.