Gå til innhold
Arkivverket

[#66210] Dagny f. Kristiansen 16.12.1905


Gjest Hege Dåpan
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Dåpan

Dagny er min morfars mor. Litt om henne; hun ble f.16.12.1905, når hun giftet seg 28.7.1923 står det oppført fødested Lardal, men ingen konfirmasjonssted. Far er Bernt Edvard Kristiansen. Han finner jeg i folketellinga for 1900 Telemark/Gjerpen med kone Gunhilda Marie og to barn; Karl Harry f.16.5.1897 døpt 27.6.1897 I Eidanger, Magda Constanse f.5.11.1898 døpt 1.1.1899 i Eidanger.Siden klarer jeg ikke å oppspore familien. Dagny kom til Øvre Dåpan gård som husholderske/tjenestepige hvor hun ble gravid med en av sønnene; Edvard f.1.12.1898 i Dåpan.Ved vielsen står det at de har fått tillatelse til ekteskapet før bruden nedkomst av fylkesmannen, hun var jo da bare 17 år. Min morfar ble da f.4.9.1923Bernt Edvard og Gunhilda Marie er gravlagt i Sandefjord, en sønn, Hans, bodde der med sin familie.Min mormor husker at Dagny fortalte at hun måtte døpe seg for å stå til konfirmasjon. Jeg har prøvd å lete litt, men jeg vet ikke hvor de befant seg i det tidsrommet. Hadde såvidt kontakt med Hans rett før han døde og han mente at hans far hadde vært fergemann ved Gåserud i Hedrum. Dette er bare mange løse tråder, er det noen som kan hjelp meg med å nøste i dem?Ved folketellinga i 1900 står det at Bernt Edvard var f. i Lardal og Gunhilda Marie i Hedrum.Hege Dåpan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Dåpan

Bernt Edvard og Guhilda Marie giftet seg i Eidanger 29.12.1896. BE f. i Lardal 1878 (konf. 16.10.1892) far Kristian Jørgensen. GM f. i Hedrum 1877 (konf. 27.9.1891) far Haldor Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hei, en riktig nøtt, dette her.Kjenner du til ekteskapene til noen andre av Dagnys søsken, kunne sjekket om konf.sted for dem sto oppgitt der, for om mulig kunne følge et spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Dåpan

Jeg har funnet BE født i Lardal 18.1.1878 (Styrvold Sogn); foreldre Kristian Jørgensen og Maren Kirstine Larsdtr. Grini. GM født i Hedrum 18.1.1877; foreldre Haldor Hansen Askim(?) og Karine Birte(?) Nilsdtr.Men jeg vil fortsatt finne min oldemor og hennes søsken både fødte, døpte og konfirmerte, er nysgjerrig på dette her.Sjekker litt mer rundt det og kommer tilbake med opplysninger så fort jeg finner ut mer.Kikket gjennom noen gamle papirer og der har jeg fått opplysning en gang av min mormor at hun kanskje var født på Juksebø i Telemark??!! Hva hører det under? Er veldig lite kjent i Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Fra wikipedia:Hjuksebø Fra Wikipedia, den frie encyklopedi Gå til: navigasjon, søk Hjuksebø er et tettsted mellom Notodden og Bø og ligger i Sauherad kommune.Viktige institusjoner Eek Transport Hjukse sag og høvleri Constances gartneri Friarealet ved Heddalsvatnet Jernbanebroen som går 60 meter over elven Hjukseåi var en gang Skandinavias høyeste. Sørlandsbanen går gjennom Hjuksebø, men stopper ikke lenger på stasjonen.Den gammelnorske skrivemåten er Hiuxwbö.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hege Dåpan

Har snakket mer med min mormor og hun forteller at Dagnys far skulle være veldig kristen, trodde de tilhørte noen form for pinsemenighet. De bodde mange steder, også på Meheia og på Juksebø, hun trodde Dagny var født der, men konfirmert i Styrvoll i Lardal, og Dagny har selv fortalt en gang at hun måtte døpe seg først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

ove.berrefjord@lardal.kommune.noDette er emailadressen til Lardal kirkekomntor. Skriv og spør om dåpen finnes der, event. konf., ca. 1919/ 1920, ser at kirkebøkene ikke er langt ut scannet så langt frem i tid, så da finnes nok originalene enda opå kirkekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.