Gå til innhold
Arkivverket

[#66220] Sorges II


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

God kveld.Vet noen hvor slektene Sorges (ev. Sorge) og Tillisch fantes i Norge og i Danmark til og med 1700-tallet?Jeg leter nærmere bestemt etter Alexander Sorges, f. om 1723. Hans opphav er ukjent.Jeg takker for tilbakemeldinger.A.M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Jeg har ikke så meget å fare med, men for noen år siden hentet jeg følgende fra hjemmesiden til Simon Ellefsen, København: 'Det har ikke vært mulig for mig [Albertine Hauglid] å finne hans foreldre her på Helgeland, men meget taler for at en «Anders Tillisch» som er fadder til Jacob Larsen Myndenes' barn, Lars, kan være en bror av ham, og fogd Jørgen Mathiesen's hustru, Pedernille Tillisch, en søster, da fogdens sønn Sr. Peder Mathiesen, Søvik i Alstahaug er Mariannes verge under skiftet etter Alexander Sorges. Skifte 17 mar. 1773, Myrvold, Alstahaug'.Mvh Klaus Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke om du har lagt merke til at det ved trolovelsen og vielsen brukes forskjellig etternavn på forloveden/kona Mariane. Jeg sjekket etter om det kunne være et hint der om hvor han kunne komme fra da jeg la merke til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Takk til dere.Når det gjelder Alexander Sorges, kan det fortelles at hele hans liv og levned, etterkommere og så videre er kartlagt. Det er å finne bl.a. i emnet Sorges I her i forumet, i DIS-forumet og på nettsider som hos S. Ellefsen. Det som man ikke vet, er hvorfra han kom og hva hans foreldre het.Han ble f. om. 1723 og burde følgelig finnes i kirkebøkene.Jeg ønsker derfor å lete i områder hvor de ovennevnte slekter finnes i Norge. Slekten Tillisch er forsåvidt en dansk slekt med grener til Norge, så det er nærliggende å kunne måtte lete også i Danmark.Jeg mottar gjerne ledetråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.En venninne av meg leter også etter Alexander Sorges sitt opphav. Hun var i Alstahaug og forhørte seg der. Jeg fortalte henne forrige helg at jeg hadde tatt etternavnsøk på Sorges via Dis hvor det var flest forekomster med det etternavnet i Frankrike og Tyskland. Venninna mi sa at hennes slekt hadde hørt at han kanskje kom fra Holland. Hennes slekt på Sorges-siden dro videre til Finnmark fra Alstahaug. Det har jeg forstått slik. Det til info.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Takk for tilbakemeldingen, Aasen.Det er all grunn til å tro at Alexander Sorges var norsk- eller danskfødt, skjønt hans slekt godt kunne være fra Tyskland. Han var både klokker og lærer, og hadde visst «godt nemme i at undervise ungdommen». Slike ferdigheter i norsk og dansk tillegger jeg ikke en tyskfødt tyveåring.Jeg forutsetter derfor at han var født i Norge eller Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.