Gå til innhold
Arkivverket

[#66227] Isach Johannesen ca 1777 og Elen Olsdatter fra Skjervøy


Gjest Wenche Geitsund
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Geitsund

Jeg har etter beste evne forsøkt å finne ut noe om foreldrene til Ellen Olsdater, min t.t.oldemor, men uten hell. Foreldrene til Isach kan være Johannes Isachsen og Karen Thomasdatter. Så langt har jeg komet:ISACH JOHANNESEN, født ca 1777, døpt 1777 i Skjervøy, Troms, Norge, folketelling 1801 i Storvig, Skjervøy. Troms, Norge, død 25.06.1849 i Skjervøy, Troms, Norge, konfirmert 1795 i Skjervøy, Troms, Norge, bosted 1795 i Stornæs, Skjervøy, Troms, Norge.Han giftet seg med (1) Ane Pedersdatter, gift 27.12.1803 i Skjervøy, Troms, Norge, født ca 1776, død 1808 i Strømfjord, Skjervøy, Troms, Norge, gravlagt 13.02.1808 i Skjervøy, Troms, Norge. Hun døde bare litt over fire måneder etter vielsen. Kan ikke finne at paret hadde barn sammen.Han giftet seg med (2) Ane Andersdatter, gift 29.09.1808 i Skjervøy. Troms, Norge, født ca 1780 i Oxfjord, Skjervøy, Troms, Norge, død 09.11.1812 i Strømfjord, Skjervøy, Troms, Norge, gravlagt 22.11.1812 i Skjervøy, Troms, Norge. 09.11.1812 fikk de et dødfødt barn. Hans kone dør samme dato.Han giftet seg med (3) ELEN OLSDATTER, gift 10.07.1814 i Skjervøy, Troms, Norge, bosted (fam) 1838 i Strømfjord søndre, Skjervøy, Troms, Norge, (datter av Ukjent og Ukjent). I. Gutt, (sønn av ISACH JOHANNESEN og Ane Andersdatter) født 1810 i Strømfjord, Skjervøy. Troms, Norge, gravlagt 22.05.1810 i Skjervøy. Troms, Norge. II. Ane Isachsdatter, (datter av ISACH JOHANNESEN og ELEN OLSDATTER) født 08.01.1815 i Strømfjord, Skjervøy, Troms, Norge, døpt 12.03.1815 i Skjervøy, Troms, Norge, død 07.03.1860 i Kvernelv, Skjervøy, Troms, Norge, bisatt 28.05.1860 i Skjervøy, Troms, Norge, yrke 1860 Gårdmannskone. Vitne til: Hans Peder Henriksen #2466 Dåp 13.10.1850 Skjervøy, Troms, Norge. Hun giftet seg med Henrich Hansen, gift 01.10.1843 i Skjervøy, Troms, Norge, født ca 1818, (sønn av Hans Hansen og Ukjent) bosted 1865 i Kvænelv, Skjervøy, Troms, Norge, bosted 1875 i Kvenelv, Skjervøy, Troms, Norge. III. Niels Isaksen, (sønn av ISACH JOHANNESEN og ELEN OLSDATTER) født 11.11.1821 i Strømfjord søndre, Skjervøy, Troms, Norge, døpt 23.12.1821 i Skjervøy, Troms, Norge, folketelling 1875 i Strømfjord søndre, Skjervøy, Troms, Norge, yrke 1865 Gaardmann, Selveier, Fisker, folketelling 1865 i Strømfjord søndre, Skjervøy, Troms, Norge, død 27.03.1892 i Strømfjord, Skjervøy, Troms, Norge. Han giftet seg med Karen Peersdatter, også kjent som Karen Pedersdatter, gift 11.11.1849 i Skjervøy, Troms, Norge, født ca 1823 i Skjervøy Troms, Norge, (datter av Peer Peersen) bosted 1849 i Strømfjord, Skjervøy, Troms, Norge. Karen levde da Niels døde. IV. KAREN ISAKSDATTER, (datter av ISACH JOHANNESEN og ELEN OLSDATTER) født 06.01.1826 i Strømfjord, Skjervøy, Troms, Finnmark, Norge, døpt 16.04.1826 i Skjervøy, Troms, Finnmark, Norge, død 02.02.1893 i Strømfjord, Skjervøy, Troms, Norge, . Hun giftet seg med LARS LILLE OLSEN, også kjent som Lars Lille, også kjent som Lars Olsen, navn i folketelling Lars Olssen, gift 05.11.1848 i Skjervøy, Troms, Norge, bosted (fam) 1826 i Strømfjord, Skjervøy, Troms, Norge, bosted (fam) 1851 i Strømfjord, Skjervøy, Troms, Norge, folketelling (fam) 1875 i Strømfjord, Skjervøy, Troms, Norge, født 11.12.1824 i Hasvik kirke, Loppa, Finnmark, Norge, (sønn av OLE MATHISEN og ELEN MICHELSDATTER) døpt 19.06.1825 i Hasvik, Loppa, Finnmark Norge, yrke 1865 Gaardmann, selveier, fisker, død 24.03.1892 i Strømfjord, Skjervøy, Troms, Norge, LARS: Vitne til: Hans Peder Henriksen #2466 Dåp 13.10.1850 Skjervøy, Troms, Norge Vitne til: Ragnhild Larsdatter #49 & Ole Olsen #2397 Gift 10.10.1891 Kvænangen, Troms, Norge. V. Susanne Isachsdatter, (datter av ISACH JOHANNESEN og ELEN OLSDATTER) født 1832, døpt 29.08.1832 i Strømfjord, Skjervøy, Troms, Norge, død 30.09.1832 i Strømfjord, Skjervøy, Troms, Norge. VI. Bereth Isachsdatter, (datter av ISACH JOHANNESEN og ELEN OLSDATTER) født 1832, døpt 29.08.1832 i Strømfjord, Skjervøy, Troms, Norge, død 30.09.1832 i Strømfjord, Skjervøy, Troms, Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Wenche Geitsund

Jeg prøver igjen. Er det ingen som kjenner noen navn i innlegget mitt? Kanskje det ble for detaljert? Jeg håper at noen svarer. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Elvebakken

En liten nøtt det her, men det finns en dåp 18. mars 1792 som jeg tror kan være den rette Ellen Johannesdatter. Ho er uekte barn, født 28.desember 1791 i Reisen av barnemor Marit Johanisdatter og gift mann Ole Johanisen fra Karnes i Lyngen. Noe videre enn dette er jeg ikke kommet. Ellen var konfirmert 2. juli 1809 og kan ha vært pleiebarn på Storvig i 1801. Hører gjerne fra det om dette er nyttig og du kommer noe videre. Hilsen Sigbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hjertlig takk for et du har kikket på dette. Klart jeg skal gi deg et lite hint dersom jeg finner ut mer om dette eller ikke. Akter ikke å gi opp dette uten videre. Ett eller annet sted finnes det en løsning. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Her kommer noe, men om jeg bare kunne knytte det sammen helt sikkert.Faddere til Elen i 1792 var Henrich Henriches Tømmernes, Johannes Johannesen Tømmernes. Christen Mathisdatter Reisen, og Maria Johannisdatter. Og Christen Jacobsdatter Langfjorden. Jeg har ikke gått igjennom faddrene for å se om det er noe som knytter dem til Elen senere i livet.Elen Olsdatter gifter seg 10/7 1814. Hun bor da i Strømfjord. Hennes forlover er Hans Peersen og i Storvik (FT 1801) bor den en kar på 24 år som heter det samme.Isach Johannesen som hun gifter seg med, bor også i Storvik ved FT 1801. Hun blir hans 3. kone.Den Elen Olsdatter som er pleiebarn i Storviken ved folketellingen 1801 kan derfor være den rette personen her. Jeg har tidligere hatt henne som ”favoritt”, men har ikke lagt det inn som riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Kanskje noen kan hjelpe meg med å finne ut hvem denne Ole Johanesen fra Karness er? Dåpen er 18/3 1792 og dette står i kirkeboka for Skjervøy: Sitat: 2do Døbt Marit Johanesd. uægt Barn fra Reisen, de udlagtved Daaben til Barnefader Ole Johanisen Gift mand fra Lyngen forhenboende paa Karness: Sammesteds, nu nogen tid sig opholdt i Reisen,derfra afreist tilbage til Lyngen. Ovenmeldt Barn var fød d 28deDecbr. Kaldet Elen. Faddre Henrich Henrichsen Timernæs, JohanisJohanisen Samesteds, Chirsten Mathisd. Reisen og Maria Johanisd. ogChirsten Jacobsd. Langfiord. Sitat slutt.Skulle vært fint å kunne knyte flere løse tråder så resultatet blir best mulig. Jeg håper noe har tid til å se på dette.Hvor er Karness?Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Takk Inger.Kanskje dette kan være noe? Lette etter faren til Elen Olsdatter, Ole Johannesen. Jeg fant døpte barn i Lyngen med farsnavn som passet og fant kun en med Johannessen i etternavn,andre het Johansen eller andre varianter på etternavnet. Spesielt en person bosatt Oxfjord, fanget min interesse da jeg så at hans kone Elen Maria Josepsdatter, i FT 1801 sto oppført som: Forladt af manden, Nærer sig ved haandarbejde og med bolig Oxvig, Lyngen. Da Elen ble døpt sto det dette om faren: Sitat: Gift mand fra Lyngen forhenboende paa Karness: Sammesteds, nu nogen tid sig opholdt i Reisen,derfra afreist tilbage til Lyngen. sitat slutt I kirkebøkene fant jeg at de hadde felles barn 1777, 1779, 1781, 1784, 1787, 1788 og 1792. Studerte kirkebøkene for Lyngen, bakover t.o.m. 1774, men fant ikke vielsen deres.Når sant skal sies så vet jeg ikke hvor Oxfjord og Oxvig i Lyngen er.Håper dette kan hjelpe.Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Kirkebøker for Lyngen, 1772: 26. Jan: Ægtev: Ole Johanss: Oxevig, Ellen Maria Josephsd:Oksfjord ligger i Reisafjorden. Karnes og Oksvik er nabogårder ca 5 km sør for Lyngseidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hei Wenche, du sier 'Spesielt en person bosatt Oxfjord'. Når var denne personen bosatt i Oxfjord??Fra kirkebøker for Lyngen, 1791:24de 5te Søndag efter Trinit: til Com: 16, deriblant Ole Johanniss: Oxvig, som i Overværelse af Klokker Pelleg og Under Klokker Hans Johans: Qvalvig blev tilrettesat for lang Altergangs forsømmelse og derpaa antaget efter Refor..?18de Juny 1790.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Mange takk Odd Willy!! Nok en gang har du hjulpet meg. Dette kan være en del av puslespillet. Noen viktige hendelser i denne saken forgår altså rundt 1790 - 1792. Jeg har ikke klart å finne Ole Johannesen i folketellingen for 1801.Fortsatt er jeg optimist og før eller siden løser vi/jeg denne gåten.Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Odd Villy spør (han er virkelig våken): Sitat: Hei Wenche, du sier 'Spesielt en person bosatt Oxfjord'. Når var denne personen bosatt i Oxfjord?? Sitat slutt.Jeg beklager så meget. Det skal være Oxvig. På side 41. 1. kolonne i Mini Lyngen 1785 - 1821. Den 16/3 1792, døper Ole Johannesen og Elen Maria Josepsdatter sin sønn Gabriel.Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Wenche Geitsund

Elen Olsdatter er min t.t.oldemor. Tenk om jeg fant mer om henne og foreldrene.Jeg prøver litt igjen. Har jobbet mye med denne delen. Tatt frem mange alternativer. Ved gjennomgang er de fleste fjernet. Sitter nå igjen med dette som muligens er riktig så langt.Ministerialbok, Skjervøy, 1781 – 1817, side 91, nederst på siden. Dåpen er 18/3 1792 og dette står: Sitat: 2do Døbt Marit Johanesd. uægt Barn fra Reisen, de udlagtved Daaben til Barnefader Ole Johanisen Gift mand fra Lyngen forhenboende paa Karness: Sammesteds, nu nogen tid sig opholdt i Reisen,derfra afreist tilbage til Lyngen. Ovenmeldt Barn var fød d 28deDecbr. Kaldet Elen. Faddre Henrich Henrichsen Timernæs, JohanisJohanisen Samesteds, Chirsten Mathisd. Reisen og Maria Johanisd. ogChirsten Jacobsd. Langfiord. Sitat slutt.Den Elen Olsdatter som er nevnt over antas være pleiebarn i Storviken ved folketellingen 1801, oppgitt til å være 12 år. Hun er da født ca. 1789. Eksakt er det ikke, men regner man det ut på den ene eller andre måten vil det bli variasjoner.Isach Johannesen (f. ca 1777) som var gift med Elen og hans søster Karen Johannesdatter (f. ca 1786), bor på samme sted som Elen Olsdatter ved tellingen i 1801.2. juli 1809 konfirmeres en Elen Olsdatter, Storvig, 18 år. Da f. ca 1791.Denne Elen antas være den rette kona til Isak Johannesen. Hun var oppgitt som pike da de ble viet i Skjervøy 10. juli 1814. Hun er oppgitt ved vielsen til å ha bosted i Strømfjord.Min Elen Olsdatter døde 7. juni 1854 og hennes mann Isak Johannesen døde 25. juni 1849.Hennes mor: Marit Johanesdatter fra Reisen (vet ikke om Reisen er fødested eller bosted). Jeg antar at hun var 16 år eller eldre (f. 1776 eller tidligere) da datteren Elen ble født. Fant Maret født 1772 i Ministerialbok, Skjervøy, 1748 – 1780, side 55. Foreldrene her er John Henriksen Alten. Moderen Inger Jensdatter introdusert. Så kom jeg ikke lengre med det.Hennes far: Ole Johanisen, gift mann fra Lyngen, forhenboende på Karness. Ingen Ole Johanisen på Karness i Lyngen ved folketellingen 1801.26. januar 1772 vies Ole Johannesen Oxvig med Ellen Maria Josepsdatter, Ministerialbok Lyngen 1756 – 1785, 1. kolonne. Ved folketellingen Lyngen 1801, i Oxvig, finner jeg en Elen Josepsd, 49 år, forlatt af manden, Nærer seg ved haandarbejde. Her kan det være noe. Har ikke sjekket når denne Ole ble døpt. Kirkebøkene er dessverre så gjerrige på årstall på de som er innskrevet.Tenk om noen vet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Kan nevne dette om Ole Johannesen : Han er nevnt i de militære lister for Lyngen i 1801, bosatt i Oxvig. Hans fødested er Sverrig. Sønnen Gabriel er 10 år. Ikke nevnt i 1796 og 1804.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Britt, du sier i ditt siste innlegg:'Ikke nevnt i 1796 og 1804.' Jeg har ikke fått med meg hva disse årstallene viser til. Kan du eller andre hjelpe meg? Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Det gjelder selvsagt de militære lister for Lyngen. Her ble alder, fødested, sivilstand, barn, ev. lyter, og om en var sjøvant, dokumentert. Om Ole Johannessen er det ikke nevnt noe annet enn at han har en sønn. Jeg rotet litt med årstall for disse listene, det skal være 1789, ikke 1796.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Takk Britt. Kjempefint! Hvor finner jeg de militære lister for Lyngen? Dette er første gang jeg 'er i Lyngen'. Mine aner på morsiden kommer hovedsaklig fra Skjervø, Loppa, Hasvik, Kvænangen og faktisk Bergen, - en bøtker fra Bergen. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.