Gå til innhold
Arkivverket

[#66228] Hjelp med å lese/oversette panteregister


Gjest Peder Stenslie
 Del

Recommended Posts

Gjest Peder Stenslie

Jeg ble oppmuntreet til å be om hjelp på dette forum.Jeg er en amerikaner som driver en del med slektsgransking. Jeg kan lese en god del norsk, men strever med håndskrift og noenganger ordforådet som brukes i gamle dokumenter.Jeg fant en side i panteregisteret for Øyer kommune i Oppland som gjelder mine forfedres gård. Jeg kan forstå litt og gjette her og der, men det ville være veldig hjelpsomt og spennende hvis jeg kunne få greie på hva som stod der.Her er lenken til sidene: LenkeHvis det ikke går an å finne fram til sidene på den måten, her er en beskrivelse av hvor de finnes.Det er i panteregisteret for Oppland fylke, Øyer kommune.Det står egentlig, Panteregister for Mellom-Gudbrandsdal, 1.10.I (1839-1892).Det er på sidene 124-125. Det gelder gården Bergumshagen (Gnr 40, Bnr 3).Først, hva er titlene langs toppen. Den første, skjønner jeg, er hjemmelsdokument. Men hva kommer etter det?Hva betyr det når det er satt kryss over det som var skrevet?Og kan noen hjelp meg ved å lese innhold av disse to sidene. Det er nok for meg hvis jeg kan få det på norsk. Det som er i veien for meg er at jeg ikke kan lese håndskrift.Den første, for eksemple, kan jeg lese meste parten av. Jeg tror det står:'Skjøte ? og ? 28. Febr 1832 fra Kari Johnsdatter til Svend Johannessen paa ? ?'Men det er så lite jeg forstår av resten av disse to sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Bildelenken: LenkeFørste rubrikk sier 'Hjemmels Dokumenter', neste rubrikk gir pantebokens sidetall, tredje rubrikk gjelder 'Anmerkninger', på neste side står 'Heftelses Dokumenter', så 'Heftelsesnes Beløb', pantebok og side, og igjen 'Anmerkninger'.'Skjøde, dat. og thinglæst 28 Febr. 1832 fra Kari Johnsdatter til Svend Johannessen paa denne Eiendom', og det er vist til folio 316 i panteboken for avskriften av det tinglyste skjøtet.Så er det vist til en skylddelingsforretning, og utskiftning av Baglien, en forretning det er flere opplysninger på side 22.Så er det skjøtet datert 5. og tinglyst 11. mars 1867 fra Svend Johannessen til Ole Olsen Olstadsveen for 250 spesiedalere og føderåd til selgeren og hans kone Ragnild Halvorsdatter, for fem år verdsatt til 100 spd.Så kommer skjøtet fra Ole Olsen til Ole Johannessen på eiendommen for 300 spd., datert 3. og tinglyst 4. mars 1870.Deretter skjøtet datert 2. mars og tinglyst 3. mars 1874 fra Ole Johannessen til Johan Engebretsen Bergumshagen. Igjen var kjøpesummen 300 spd.Den neste registreringen gjelder skylddeling tinglyst 17. mars 1882, der eiendommen ble delt i to, og den utskilte delen, med skyld 2 ort 2 skilling, fikk løpenummer 58b, mens hovedbruket fikk skylden 2 ort 1 skilling, og fikk løpenummer 58a.De henvisningene som er strøket over på side 124 var 'Feil anført', og gjald den fradelte delen.De henvisningene på side 125 som er strøket gjelder heftelser som er innfridd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.