Gå til innhold
Arkivverket

[#66234] Hjelp til tyding av dødsårsak- guttebarn Arthur Kristoffersen


Gjest Øivind Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øivind Thoresen

Hei,Er det noen som kan hjelpe meg å tyde dødsårsak? Kilden er skannede kirkebøker Sagene Min 3 (1880-1922), Døde og Begravede 1896 side 110- post 108Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Thoresen

Ja, denne var ikke lett, ,men hvis jeg tar bokstav for bokstav får jeg juloucation alhelwig?? Den dødsårsaken har jeg ikke vært borte i tidligere, så det kan nok være at jeg tyder feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg er mer tilbøyelig til å tro at det første ordet er ''Intoxication'', altså forgiftning.PS - Et godt råd når du skal legge ut lenker til kirkeboksider: Benytt permanent sidelenke, ikke permanent billedlenke. Hvis du lenker til en side, kan vi bla i boken fremover og bakover - og dermed sammenligne skriften og kanskje til og med med finne tilsvarende, men lettere leselige innførsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Thoresen

Hei Tore.Aha, selvfølgelig kan det være det, noen ide hva neste ord kan være?Det passer forøvrig inn i familiehistorien der det fortelles om en liten gutt som drakk lut. Moren holdt på å rense flasker med lut, og sønnen var uheldig å drikke en flaske med lut og døde.takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Thoresen

Hei Tore.Aha, selvfølgelig kan det være det, noen ide hva neste ord kan være?Det passer forøvrig inn i familiehistorien der det fortelles om en liten gutt som drakk lut. Moren holdt på å rense flasker med lut, og sønnen var uheldig å drikke en flaske med lut og døde.takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Thoresen

Hei Tore.Aha, selvfølgelig kan det være det, noen ide hva neste ord kan være?Det passer forøvrig inn i familiehistorien der det fortelles om en liten gutt som drakk lut. Moren holdt på å rense flasker med lut, og sønnen var uheldig å drikke en flaske med lut og døde.takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Thoresen

Hei Tore.Aha, selvfølgelig kan det være det, noen ide hva neste ord kan være?Det passer forøvrig inn i familiehistorien der det fortelles om en liten gutt som drakk lut. Moren holdt på å rense flasker med lut, og sønnen var uheldig å drikke en flaske med lut og døde.takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Thoresen

Hei Tore.Aha, selvfølgelig kan det være det, noen ide hva neste ord kan være?Det passer forøvrig inn i familiehistorien der det fortelles om en liten gutt som drakk lut. Moren holdt på å rense flasker med lut, og sønnen var uheldig å drikke en flaske med lut og døde.takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Thoresen

Hei Tore.Aha, selvfølgelig kan det være det, noen ide hva neste ord kan være?Det passer forøvrig inn i familiehistorien der det fortelles om en liten gutt som drakk lut. Moren holdt på å rense flasker med lut, og sønnen var uheldig å drikke en flaske med lut og døde.Takk for tipset med linkene..takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Innlegget mitt forsvant visst. Prøver en gang til. Intoxicatio alkalina kan det være, men jeg får ikke alle bokstavene til å stemme i det første ordet. Kan være forgiftning med et alkalisk stoff, som Anne sier, og det passer også godt med tradisjonen. F eks kalilut (etskali) eller natriumlut (kaustisk soda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Jeg får det til å bli 'Intocication alhelium' - men aner ikke hva det ev. kan bety.At det er en forgiftning av en eller annen sort, er vel klart. Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.