Gå til innhold
Arkivverket

[#66241] Gaute Olavsson/Jorunn Nikulasdotter


Gjest Thor Atle Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Atle Olsen

Jorunn Nikulasdotter, ca 1442 - før 1516, gift med Gaute Olavsson. Hvem var denne Gaute? Deres døtre Marit og Birgitte er nevnt i 1518 i forbindelse med godset Imset (Imeseter), som skal ha tilhørt familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei Thor Atle:Ifølge forskningsstatus, så er ikke denne Gaute Olavsson lenger antatt å være Jorunns ektemann. Dette ifølge siste gjennomgang av slektskretsen:Christiansen, Per Reidar Bjørnerud, (1968–). 'Dyre Sevaldssons ætt, og litt om Hove- og Østby-ættene.' NST 35 (1996): 387-435. Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Takk for det Are, det er jo godt å vite. Er det gjort noen konklusjon, eller kanskje kvalifisert gjetning om hvem ektemannen kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Hei Thor AtleDette nummeret av NST er fremdeles i salg fra Norsk Slektshistorisk Forening (www.genealogi.no). Jeg vil anbefale at du skaffer dette slik at du kan lese artikkelen.mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Birgitte Gautesdotter og hennes søster (som begge tilhørte 'adelen') var ihvertfall datter av en eller annen Gaute. Men det er ikke sikkert at Gaute Olavsson var deres far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Takk Rune. Skal nok bestille dette heftet fra NST. Bruker å bestille hefter når jeg kan se interesanne artikler der. Har allerede en del eksemplarer, men ikke det du henviser til her. Men etter det jeg ser Tore svarer, så kjenner en ikke til hvem som var Birgitte's far, og at han samtidig ikke utelukker Gaute Olavsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er riktig at det i en slektstavle i artikkelen 'Dyre Sevaldssons ætt, og litt om Hove- og Østby-ættene' bare står 'Gaute' uten patronymikon, men hans identitet (og forsåvidt andres på samme tavle) er ikke drøftet nærmere i teksten. Det blir jo da noe vanskelig å definere dette som 'forskningsstatus' når det ikke finnes noen begrunnelse for oppsettet. Man blir fortsatt henvist til eldre litteratur for å gjøre seg opp noen mening om spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Etter eldre litteratur er Gaute Olavsson far til Birgitte Gautesdotter. Min tvil er f eks ikke satt på trykk noe sted. Mitt alternativ er en Gaute Øyvindsson, som jeg skal komme tilbake til ved en senere anledning. Men egentlig vet vi ingen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.