Gå til innhold
Arkivverket

[#66243] Amanda Maria Petterson f. Byström och hennes barn


Gjest Benny Gustafsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Benny Gustafsson

Amanda uppgav själv att hon var mor till 8 barn. Just detta är en av några punkter som blivit nedtecknade av hennes barnbarn.Här är dom jag har namnen på hittills:Per Oskar Valentin 1884-05-20 Säbrå sn far Per Westberg från Bollnäs Bror Erik Ferdinand 1888-05-18 Hadsel Norge far Peder? Westberg Karl Alfred 1889-06-12 Alnö far ingen uppgift (kanske kan vara Adolf) Emma Charlotta 1891-04-10 Halsa i Norge far Adolf Eriksen Karl Oskar 1894-10-18 Vang i Norge far Anton Eriksen Anton Marenius 1897-01-14 Norge Klara 1900 Norge far Rickfrid Samuel PetterssonAmanda uppgav även att hon hade en syster i Härnösand vilket ju också stämmer för henne har jag hittat - Karolina Charlotta 1874-01-29. Varför hon inte nämnde sin bror Karl Ferdinand har jag ingen ledtråd till än men han fanns också i Härnösand.Amanda gifte sig med Rickfrid Samuel Pettersson 1901 i Fredrikstad och han står som far till Klara (men jag är inte helt övertygad att han verkligen var det). Han är född och uppväxt i Stockholm.Jag har ingen uppgift på hur gamla Karl Alfred och Karl Oskar blev. Är det någon som vet skriv gärna det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benny Gustafsson

Det blev lite svårlästPer Oskar Valentin 1884-05-20 Säbrå sn far Per Westberg från BollnäsBror Erik Ferdinand 1888-05-18 Hadsel Norge far Peder? WestbergKarl Alfred 1889-06-12 Alnö far ingen uppgift (kanske kan vara Adolf)Emma Charlotta 1891-04-10 Halsa i Norge far Adolf EriksenKarl Oskar 1894-10-18 Vang i Norge far Anton EriksenAnton Marenius 1897-01-14 NorgeKlara 1900 Norge far Rickfrid Samuel Pettersson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annika forsberg

Hej, Jag kände inte till Per Oskar Valentin, intressant med tanke på att det sägs vara Per Westberg (min mmf) som är far. Erik o Karl Alfred finns med Amanda på fattighuset i Härnösand 1890. (Jag har uppgift om att Karl Alfred också är Pehrs barn.) Undrar var Per Oskar Valentin var då, fosterhem eller kanske han inte var vid liv. Har du någon mer information om Pehr Westberg eller efterkommande? Bror Erik Ferdinand dog 1975-06-25, men de övriga vet jag inget om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benny Gustafsson

Per Oskar Valentin var också på fattighuset i Härnösand. Han är överstruken där i husförhörslängden AIA:16A 1881-1890 och noterad som död 1888-05-18. Så han blev bara 4 år (minus 2 dagar).I Säbrå C:4 så står 'Uppgifv. fader: kopparslagare Per Westberg från Bollnäs i Helsingland'.Pehr Westberg har jag inget mer på. Förutom att det finns en Per Westberg född 1855 Bollnäs i folkräkningen 1900.Jag har mer detaljerade uppgifter om dom yngre barnen och även om Rickfrid. Vill du ha dom så skicka ett email.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annika forsberg

Hej, ja det kan vara lurigt med datumen, i Sveriges dödsbok anges 1886-11-05 som födelsedag för Bror Erik Ferdinand, det verkar vara lite si och så med exaktheten som vanligt när det gäller dessa spännande människor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Susanne Lundmark

Hej Benny! Blir så himla glad då hittar all denna information om Amanda och hennes barn:). Jag är själv ättling till Bror Erik som var min mormors pappa. Han levde när jag var liten men var då döv. Jag antar att du är ättling efter något av hennes andra barn? Skulle vara intressant att veta till vem hon sagt att hon hade åtta barn! Jag är själv amatör forskare och har dessvärre lite tid till det eftersom livet som oftast kommer emellan min forsknings tid och mig. Om du har frågor om Bror Eriks liv och familj så ställer jag gärna upp och svarar på det jag kan. MVH Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benny Gustafsson

Hej SusanneDen som hade lite uppfattning om Amandas barn var hennes barnbarn Arne. Han visste dock inte namnet på dom andra 5 (lite märkligt egentligen tycker jag). Amanda bodde hos Emma och Arne från det att han var ca 2 år och så länge hon levde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benny Gustafsson

Jag har hittat Karl Oskar!Avled 1918 på Vänersborgs hospital. Efternamnet var Eriksson Byström.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Benny Gustafsson

I första förhöret säger Bror Erik bl.a att han är född i Edsfjord socken. Att föräldrarna är torparen Per Vestberg och hans numera avlidna hustru Amanda Maria, född Byström. Att han är konfirmerad i Nordingrå och att föräldrarna flyttat dit kort efter hans födelse. Och att han vistats i hemmet till på hösten 1901. (i Nordingrå som jag tolkar texten ).Då är ju frågan om han varit i Härnösand alls. hmBlå ögon och 5 cm längre sin morfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.