Gå til innhold
Arkivverket

[#66249] Kari Fredriksdatter Hartman, født ca 1821 Ål i Buskerud.


Gjest Unni Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Knudsen

Er det noen som har opplysninger om Kari Fredriksdatter Hartman f, ca 1821 Ål i Buskerud.(Bodde i Øvre Eiker 1900,Framnes med mannen Gudbrand Karlsen.Der står det at hun er født 1812, men det må være feil, har fått opplysninger om at det skal være ca 1821). Datter av Fredrik Fredriksen Hartman og Marte Fredriksdatter.Har funnet en Kari i Klokkeboka for Al Buskerud. Født 2 okt 1822, dåp 20 okt.s,å. Her heter foreldrene Fredrik Andreassen og Marte Eliasd. Barnet uægte, deres første leiemaal. Det kan stemme for Kari er det første barnet.Det står mer ved Karis dåp, men det er vanskelig å lese.' Se-Buskerud. Ål-klokkebok (1815-1829)side 183, nr 62.Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk til deg Carsten. Det stemmer nok begge deler.Tusen takkVet at far til Kari (Fredrik) var død før hun giftet seg med Guldbrand Karlsen. Ser at hennes mor står som far!!ved vielsen. Marte Eliasdatter. Da er nok den dåpen jeg har funnet i Klokkeboka for Ål i Buskerud riktig. Skulle gjerne hatt litt hjelp til å lese hva det står ved dåpen til Kari.Hvor hun var født osv.Marta Johanne var født 1860 i Grytten. Gustava Marie født 1865, har vel ikke kommet til verden ennå.Magnus, Wilhelm og Laurits er barn fra hennes 2 ekteskap.Takk igjen, dette var flott.Unni De hadde også en datter som het Gustava Marie født i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei og takk til deg Tor. Denne tellingen hadde jeg ikke fra før av, så her dukker det opp nye navn som jeg må prøve å få plasert. Mvh. Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei og takk til deg Tor. Denne tellingen hadde jeg ikke fra før av, så her dukker det opp nye navn som jeg må prøve å få plasert. Mvh. Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei og takk til deg Tor. Denne tellingen hadde jeg ikke fra før av, så her dukker det opp nye navn som jeg må prøve å få plasert. Mvh. Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Som Carsten Schanche her viser til (sjå innlegg 10), vart Kari født i 1822 på Teigen i Nore og døypt i Ål i Hallingdal. Faren er rett nok skriven med feil farsnamn, men det er neppe tvil om det det er den rette Kari. Første mannen til Kari, som ho hadde fleire born med, var Fredrik Gustavsen (soneson til Valentin Blomsterberg) som vart drepen av Svart-Ola på Karmøy i 1853. Sjå tilvisingar i artikkelen min 'Kari med kjeften, Per hesteskjerar og slektstilhøva deira' i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift Bind XLI hefte 1 (2007), særleg s 21-22. Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Det som står skrevet om Kari's dåp er: Født: 2den October Døpt: 20de October i Hoels Kirke. Foreldre; Pige Marte Eliasdatter fra Lessøe i Gulbrandsdalen og Ungkarl Friderik Andersen fra Kongsberg. Faddere: Torjus Neraal, Gunder Olsen Mølledalen, Sønnev Iversdatter Teigen, Aase Mølledalen Margit Hansdr. Neraal. Anmerkninger: Dette uægte Barn blev efter Opgivelse født paa Gaarden Tangen (?) i Nore Annex under Rollougs Præstegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk til Arnvid og Ottar.Fredrik Gustavsen (Faltin)? og Kari Fredriksdatter Hartman er mine 2-tipp. Sønnen Wilhelm Fredrik f, 13 okt. 1844 er min tipp oldefar.Ser at du skriver at Fredrik Gustavsen er sønnesønn til Valentin Blomsterberg. Er da Valentin far til hans far eller mor. Har ikke han i mine notater.Har også at Kari har barn med Peder Andersen Svorkmo. Dattern Johanna f, 9 jan 1839, født i Loppen, Nordland/Finnmark?? kan dette stemme.Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Lenka blei feil. Men du finner henne ved å søke på Johanna og far Peder i den sida du får opp ved å klikkepå lenka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Unni! eg reknar med at du har alle borna til Kari og Fredrik Gustavsen, som forresten skreiv seg med Sandvik som familienamn. Men i farten kan eg jo nemna dei av borna til Kari som eg kjem på utan at eg har sjekka nærare i notata mine: det er Johanna 1839 (faren var som nemnt over, Peder Andersen, som eg meiner må vera ein kardemakar som seinare reiste med ei Lovise Katrine Nilsdatter, og som kan ha hatt sin bakgrunn i gruvemiljøet på Røros), Fredrik Vilhelm (1842), Lovise Sofie (1844 og som døydde før ho var året gamal), Magnus (ca 1846) og Fredrik (1847). Fredrik Gustavsen var son til Sofie Larsdatter og Gustav Valentinsen (1801-1853), og det var Gustav som var son til Valentin Olsen Blomsteberg og andre kona hans Lovise Hansdatter (som seinare reiste med Abraham Hultin (også skriven Ultin). I von om at dette er av interesse, vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Eit lite tillegg: Eg lurer på om mor til Peder Andersen kan vera ei Marta Pedersdatter som og reiste med borna Anders Andersen og Kristian Mortensen? Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helmin Kvennodd

HeiHar ytterligere noen barn på Kari og Fredrik:Lovise Sophie, f. 22.06.1851, døpt 29.06.1851 i Hesby, Talje i Finnøy i RogalandForeldre: Omreisende Hesteskjærer fra Loppen prgj. i Finnmarken Fredrik Gustavsen Sandvik?? og hustru Karen Fredriksdatter Carl Gustav, f. 10.09.1852, døpt 19.09.1852 på Kristiania Tukthus i Vest-AgderForeldre: Ukonfirmeret pike Kari Fredriksdatter og ?? Fredrik Gustavsen - uten bekjebdt hjemstavn, da de alltid flakker omDen Fredrik Arnvid har i 1847 er født 16.08.1848, døpt 27.09.1848 i Kornstad krk. i Møre og RomsdalDEn Magnus du nevner i ca. 1846 må vel være: Aleksander Magnus, f. 07.01.1845, døpt 17.01.1845 i Gol krk. i BuskerudMvh. Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Eg har sett litt nærare etter i tølene mine og legg ut dei borna eg har registrert etter Kari (ikkje sjeldan skriven Karen) Fredriksdatter, født 1822 i Nore og døypt i Ål, eldste dotter til Fredrik (Vilhelm) Fredriksen Hartmann (Naselaus-Fredrik) og kona hans Marta Pedersdatter (Eliasdatter i 1822 er etter det eg meiner, eit forsøk på å anonymisera seg, slik og Fredrik må ha gjort då): Med PEDER ANDERSEN Svorkmo (mor hans meiner eg heitte Marta Pedersdatter, men elles har eg ikkje arbeidd så mykje med han, men han reiste seinare med ei Lovise Katrine Nilsdatter): a. Johanna Pedersdatter født 1839 i Loppa (seinare sa jo faktisk Kari og andre mannen Fredrik då dei døypte nokre av borna sine, at dei var frå Loppa ). Med FREDRIK GUSTAVSEN Sandvik, født ca 1822, d 1853, son til Gustav Valentinsen og Sofie Larsdatter: b. Fredrik Vilhelm Fredriksen født 1842 i Frosta/Åsen. c. Lovise Sofie Fredriksdatter født 1844 i Vang/Furnes og død same året i Modum. d. Aleksander Magnus Fredriksen født 1845 i Gol. e. Fredrik Fredriksen født 1847 i Ørskog og døydde truleg like etter fødselen. f. Fredrik Fredriksen født 1848 i Kornstad. g. Lovise Sofie Fredriksdatter født 1851 i Finnøy. h. Karl Gustav Fredriksen født 1852 i Kristiansand (på tukthuset). Med GULDBRAND KARLSEN, født ca 1822, son til Karl Fredrik Bern og Anna Katarine Karlsdatter (Rosenberg): i. Nikoline Vilhelmine Gulbrandsdatter født 1858 i Nord-Aurdal j. Marta Johanne Gulbrandsdatter født 1860 i Grytten (sjå over her nr 4). k. Gustava Marie Gulbrandsdatter født 1865 (sjå over her nr 4). Eg har altså registrert elleve born etter Kari (Karen) Fredriksdatter, men eit par av dei døydde små. I von om at dette kan vera av interesse. Vannleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei og takk for alle svar, dette var kjempefint. Noe hadde jeg og noe ikke. Har 15 barn til Kari. Wilhelm Fredrik Fredriksen Støleggen født 13 okt 1844 i Aasen Annex til Frostad, (Frosten). Tenker på Lovise Sofie som også skal være født i 1844,og død ca et år. Kan da dette stemme.Kanskje jeg må sjekke opp fødselen til Wilhelm Fredrik, eller at Lovise Sofie kan være født i Januar. Fint at jeg fikk foreldrene til Fredrik Gustavsen. Gustav Valentinsen,Sofie Larsdatter (Faltin)?og Valentin Olsen Blomsterberg, er de ifra Sverige?Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Nå er jeg faktisk ikke sikker på hvor jeg har funnet fødselen til Wilhelm Fredrik Fredriksen Sløleggen.Eller som han het når han døde Vilhelm Fredriksen døde 10 jul 1902 i Oppdal, bosted, Morken, her står det at han er født i 1845, fødested Aasen,Frosten. Fant denne konfirmasjon 1857-58.i kirkeboka for Bagn i Sør-Aurdal. (1849-1876) side 110, nr 10. Wilhelm Fredrik Fredriksen. Alder, 9/9-1842.Fødested ??Klarer ikke å lese hva det står. Foreldere: Fredrik Gustavsen, Karen Fredriksdatter. Tror det står innflyttet i 1846.Hvem er så denne Wilhelm Fredrik (er det min tippoldefar??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Nå er jeg faktisk ikke sikker på hvor jeg har funnet fødselen til Wilhelm Fredrik Fredriksen Sløleggen.Eller som han het når han døde Vilhelm Fredriksen døde 10 jul 1902 i Oppdal, bosted, Morken, her står det at han er født i 1845, fødested Aasen,Frosten. Fant denne konfirmasjon 1857-58.i kirkeboka for Bagn i Sør-Aurdal. (1849-1876) side 110, nr 10. Wilhelm Fredrik Fredriksen. Alder, 9/9-1842.Fødested ??Klarer ikke å lese hva det står. Foreldere: Fredrik Gustavsen, Karen Fredriksdatter. Tror det står innflyttet i 1846.Hvem er så denne Wilhelm Fredrik (er det min tippoldefar??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Nei... ikke lett å tyde den nederste konfirmantens fødested... Oppland fylke, Bagn i Sør-Aurdal, Ministerialbok nr. 5 (1849-1876), Konfirmerte 1858, side 110.: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Nei det var ikke lett. Takk for at du lager lenke for meg Jon.Samme kirkebok. Vaksinerte 22 des 1856.Side 278, nr 55 og 56.Johanne 16 år og Wilhelm 14 år. Far Fredrik, Bosted ??? Her er Johanne/Johanna f,1840 og Wilhelm 1842.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.