Gå til innhold
Arkivverket

[#66258] Lars Dordal (Dørdal) født 12. mars 1884. Trenger info om han.


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg trenger info om en Lars Dordal (Dørdal) som ble født i Norge 12. mars 1884. På ett eller annet tidspunkt utvandret han til USA LenkeJeg antar at Lars Dordal var fra Bamble i Telemark. Jeg ønsker info om hvem som var hans foreldre og hvem som var hans søsken og evn. noen av etterkommerne av hans søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

I census-1930 heter han Lara Dardel, og bor i Grand Forks, ND sammen med kona Clara W.I census-1920 heter han Law Darden, og bor i Bowman, North Dakota sammen med kona 'Olna'. Olna er nok en feilskrift av Clara. Imigrasjonsår for 'Law Darden' i 1920 er oppgitt til 1895.Han burde dermed finnes i 1900 og 1910 tellingene.Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har fått dette fra min kontakt i USAEdith Dordal var nevnt i obit'en til Maurice C Dronen. Så søkte jeg etter Edith Dordal og fikk akkurat en Edith Dordal som døde i Moorhead, Clay county, Minnesota. Så, søkte jeg etter henne i US public records (adresser, telefonnummerer, osv) og fant ut at hun bodde i 1230 32nd Street Cir S, Moorhead, MNIfølge Social Security index døde Harald 1Dec1997 og han fikk social security kort før 1951 i Minnesota. Edith fikk hennes social security kort før 1951 i Nord Dakota.Jeg finner ham ikke i MN fødselslista eller 'vielseslista.' Jeg finner ikke ham i FT'ene for 1930 eller 1920 eller i immigrasjonslista. Det er litt rart. Så ser det ut som de ble kanskje gift i Nord Dakota og flyttet til Minnesota etterpå.Jeg ser Lars Dordal i F'en for 1930, de hadde masse barn, men Harald ikke var en av dem så langt jeg kan se. Om Harald er sønnen til Lars vet jeg ikke. Har ikke funnet noen opplysninger som forbinder dem med hverandre.Lar det seg gjøre å finne flere som het Dørdal og som utvandert til USA? Så vidt jeg vet skal denne familien komme fra Bamble?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Det er en Harold i familien til Lars i 1930-tellingen for Larimore, Grand Forks, ND. Han er født ca 1915.De har disse barna i 1930:Raymond, f 1912Adeline, f 1913Harold, f 1915Lyall, f 1924Erl, f 1927Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Da er det også denne Lars som blir døpt her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7791&idx_id=7791&uid=ny&idx_side=-109>LenkeLar det seg gjøre å finne ut noe om søskene til foreldrene til Lars.Det må da være Nils Nilsen Dørdahl og Aase Dørdahl. Det står jeg klarer ikke å lese hva Aases pikenavn er. Det ser likevel ut som om begge var hjemmehørende i Bamle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg fant vielsen mellom Nils Nilsen Durredal og Aase Larsdtr. Gift 10. nov. 1876. LenkeKan man ut fra dette også finne foreldre og søsken til både Aase og Nils (Durredal eller Darredal). I dag heter nok stedet Dørdal og befinner seg i Bamble i Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her er dåpen til Niels Døredahl på nr 34 den 26. juni 1836 (født 23. mai 1876). LenkeJeg trenger mer info om søsken til Nils (Niels) Døredahl. håper at noen kan hjelpe meg med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Lar det seg gjøre å finne ut hvor det ble av disse:Niels Torjussen d. 1858 g.m. Ingeborg Marie Larsdtr. Rønholt dpt. 1793 d. 1876Deres barnInger Marie f.1816,Karen f. 1821 g.m. Ole christensen Mørkvika i Skåtøy,Torjus f. 1825, Marthe Kristine f. 1827, Ingeborg Maria f. 1833,Niels f. 1836, til USA i 1893Asborg Karine f. 1839.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ved skifte 1859 etter Nils Torjussen gikk gården ved hjemmelbrev over til sønnenNiels Nielsen g.m. Anne Karine Larsdtr. Roslandsbråten f. 1850Deres barnIngeborg Maria f. 1877,Nils Jacob f. 1878,Elise Karine f. 1881,Lars Andreas f. 1844, til USA i 1893Anna Augustine f. 1886,Johannes f. 1890.Lars Andreas, drog til Amerika i 1893, men kvar vart det av dei andre søskena? Sidan gården vart solgt i 1879. Treng eg info om kvar familien flytta til etter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Da går jeg ut fra at Anne K. Larsdtr. i innlegg 14 er identisk med Anne K Larsdtr. i innlegg 12? og mor til Lars Andreas f. 1884 (feilskrevet fødselsår i innlegg 12) og den samme som utvandret til USA i 1893 sammen med sin mann Niels Nielsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det var en Abraham Isak Dørdal som bodde på Rjukan, men jeg finner ikke ut hvilke prestegjeld Rjukan ligger i? Jeg antar at han må ha bodd der kring 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er ikkje denne Lars som dreg til Amerika med foreldra i 1893 er det velVed skifte 1859 etter Nils Torjussen gikk gården ved hjemmelbrev over til sønnen Niels Nielsen g.m. Anne Karine Larsdtr. Roslandsbråten f. 1850Deres barnIngeborg Maria f. 1877,Nils Jacob f. 1878,Elise Karine f. 1881,Lars Andreas f. 1884, til USA i 1893Anna Augustine f. 1886,Johannes f. 1890.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.