Gå til innhold
Arkivverket

[#66278] Iver Thoresen Reithaugen , Orkdal døpt 1779


Gjest Kjell Riseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,Fra Orkdal Bygdeleksikon http://orkdal.bygdeleksikon.no/ Fjordgata 38, gnr 1 bnr 146, Reithaug.I 1818 kjøpte Iver Thoresen Reithaug eiendommen. Han var født 1779 på Barhaugen (Reihaugen) på Geitastrand, foreldre Tore Olsson (1730-1796) og Dordi Jonsdtr Snausen (1740-1815). Iver ble i 1805 gift med Gunild Jensdtr Nervigsøren, født 1775 i Fjordgata 22, foreldre Jens Pedersen født 1731 og Ranni Thorsdtr født 1740.Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Husdal Brevik

Foreldrene til Tore Olsson var Ola Hallvarsson og Anne Ivarsdtr.Fra Geitastrandboka (Per O. Rød, 1979): Barhaugen (Reithaugen). Utdrag side 87 (avskrift): ”Brukarar. 1770-1815 Tore Olsson frå Holtan i Orkladalen, f. 1730, d. 1796, var sonen til Ola Hallvarsson Holtan og kona Anne Iversdt. G. I 1757 m. enke Berit Ingebrigtsdtr. Reitan – sjå der. G. II i Orkdalen 1770 m. Dordi Jonsdtr. Snausen, f. 1740, d. 1815 dotter til Jon Olsson Snausen og kona Marit Olsdtr.”Tore og Dordi fikk 5 barn: Berit 1771, Ola 1773, Jon 1774, Ivar 1779 og Johannes 1784.Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D. Brekke

Ivers far; Tore Olsen Holtan var gift 1.g. med enka Berit Ingebrigtsdtr. Reitan. Ekteskapet var barnløst. Kona var 25 år eldre enn han. De drev gården Reitan til Berit døde. Da ga han fra seg gården til stedatteren Dordi og mannen hennes.Han fikk selv Reithaugen som kårbruk, giftet seg igjen og bosette seg der. Den 2. kona, Dordi, mor til Iver, var i mer høvelig alder, og også hun var av Reit-folket.Fjordgata 22, gnr 1 bnr 234, Reithaug: det var hjemmet til Ivers kone Gunil. De overtok det etter foreldrene hennes. Iver var tjenestegutt i nabohuset til Fjordgt. 22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Debatt 14855 er forsåvidt riktig den, men den gir informasjon om Ivers kone, og den har Kjell kanskje full oversikt over...Karen svarer på spørsmålet. Jon Olsen Snøsen og Marit Olsdatter fra Vinterdal er min kones aner og sjøl har jeg Ole Hallvarsen Holtes søster Siri som ane og kan bidra litt her.Dette er interessante Orkdalsslekter som jeg håper kan debatteres litt her.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D. Brekke

Ja, Fjordgata er på Orkanger. Nr 22 er nå revet og erstattet med rekkehus. Lenke John Tore; når jeg skriver 14855 i søkefeltet får jeg denne infoen: Skifte etter Truls Hansen på Skåre i Tjølling, død 1716. Dette har nok ingen ting med Ivers kone å gjøre......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

-Dette er av en flott debatt som handler om Thore Jensen Kleven og Maren Nidros. -Men temanr skal være 14885, beklager....Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.