Gå til innhold
Arkivverket

[#66280] Amund Olsen Huus tyding av kb


Gjest Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

Det er (FT 1801) en gård i Gjerdrum som heter Rogstad. Presten ser ut til å bruke to streker over ø (se f.eks. ordet 'døbt' mange steder). Enkelte steder forekommer en enkel strek over liten o, andre steder ikke. Men jeg tror jeg stemmer for Rogstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Da har vi både Rogstad og Kogstad i Gjerdrum, og jeg er enig i at det står K.Men - er dette (lenken i innlegg 1) Amund Olsen Huus? Se Amund Olsen døpt 12. april 1848 i Skedsmo/Lørenskog: Lenke (nr. 41). Jeg har notert (fra Amund Huus' oldebarn - søster av min oldefar) at hans familie var fra Lørenskog.Jeg har for øvrig ikke klart å finne ut hvorfor han brukte Huus som slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Det kan se ut som det er et dødsfall 9. februar 1751 i Gjerdrum for et 2 år gammelt barn knyttet til Ole Amundsen Kogstad: Lenke, men det er vanskelig å tyde hele teksten. Kan det være den Amund Olsen som det er lenket til i innlegg (1)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Teksten er lettere å lese på siden etter, hvor siden er fotografert på nytt:Lenke'Jordsat Ole Amundsen Kogstads Drengeb. Amund ved Heenie, 2 Aar'.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Takk for hjelpen! Den Amund Olsen Huus som jeg leter etter anene til var første gang g.m. Else Maria Arnesdatter Fossum i Oslo Domkirke i 1777 (nr. 30) og annen gang (1787 ?) med Berthe eller Birte Olsdatter og det kan passe at han var fra Lørenskog Ketil (5). Vet du hvor Else Maria Arnesdatter Fossum kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Det er hans aner jeg også leter etter. Jeg klarer ikke å lese noe mer fra dåpen hans [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7615&idx_id=7615&uid=ny&idx_side=-50>Lenke (nr. 41) enn Ole Amunsen - så lurer jeg på om det kan stå Laasbye som gårdsnavn, men synes ikke det ligner helt. Dette er en gård i Lørenskog i 1801, og der finnes på Øvre Laasbye en Christian Amundsen som etter alderen kunne være en onkel av Amund Olsen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

(Til 11:) Nei. Jeg har lett i Fet (hun var jo derfra), men har ikke funnet den i tidsrommet 1780-86. Jeg har også sjekket Gjerdrum 1786, fordi dette finnes på FamilySearch (er jo ikke til å stole på), men uten resultat.Amund Huus bodde vel i Christiania (eller Aker) på det tidspunktet. Det er mulig han var såvidt velstående at han fikk holdt bryllupet der (vet ikke hvor 'strengt' man holdt på brudens hjemsted den gangen), men jeg har ikke lett systematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Amund Olsen Huus var borger i Christiania. Først høker og øltapper (1502-1783 senere kjøpmann (03.03.1785). Da han g. første gang i Oslo Domkirke i 1777 er han ung karl og Mons. og else Maria (Arnesdatter) Fossum er dydige Mademos. Så det stemmer nok at han var velstående og sånn sett kunne holde sine bryllup i Christiania. Else Marias far, Arne Olsen Fossum, var også høker og øltapper i Christiania fra 08.06.1759. Hvilken Fossum-gard han kom fra vet jeg ikke enda. Når det gjelder hans bryllup nr. 2 har jeg også sjekket kb for Fet og Gjerdrum, men med samme negative resultat som for deg Ketil (12). Amund og Else Marias datter,Aase Kierstine Huus (1778-1806) ble gm Kjøpmann i Christiania Niss Marcus Nissen i 1802. Det er Nissen-slekten jeg gransker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bare i all hast, Berte Olsdatter - som jeg har oppfattet som viktig - ble født i Fet på Nerdrum nordre 1757, døpt 27. mars. Hennes farfar var lensmannen i Fet Peder Olsen på samme gård. En søster av Berte, Kirstine, var gift med høker, senere kjøpmann Peder Johansen Brandt som i 1798 begynte gjestgiveri på Nesoddtangen.Det er hva jeg rekker akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.