Gå til innhold
Arkivverket

[#66282] En nøtt fra Askøy i 1882. En tante som mor?


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Det uekte barnet Karen ble født 29.04.1882 og døpt i Strusshavn kirke 16.07.1882. Foreldrene var pigen Kari Jensdatter og ungkar og jernbanearbeider Peder Andersen. Ved Karens konfirmasjon og lysning ved vielse blir hun kalt Larsen til etternavn, og ved selv vielsen står det at hun er født Jensen. Historien forteller at det var en Karen Jensen som vokste opp hos en tante fordi moren ikke kunne ta seg av henne. Er det noen som kan hjelpe meg her? Det er forvirrende med alle disse etternavnene..... Var det vanlig at det ble gitt leiermålsbøter på denne tiden, og hvor kan jeg finne ut om det? Karen Larsen/Jensen giftet seg i 1904 i Johanneskirken i Bergen, her står også Peder Andersen oppført som hennes far. Setter stor pris på litt hjelp her!Mvh Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dåpen til Karen, og her finnes kanskje forklaringen på etternavnet Jensen. Moren heter Jensdatter, men se under Anmerkning. Oppgaven skeet av pagter Jens Larsen? Hvem er han? Nr.32 Lenke Hvem var

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ser at du har lagt inn en annen Jens Larsen enn meg.Jeg la kanskje for mye vekt på navnet Gjertrud Jensdatter og stedsnavnet Hvidsten som sto bak Karen`s mor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hmmm, kva er det som skjer her?siste del av teksten datt ut av mitt forrige innlegg.Det skulle stå at han er den einaste ved det namnet i 1865 med dotter Kari f.1855 - 5 år. (Jfr. krk.boka ved Karen sin dåp at mora er f.1855. venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hallo, er det nokon som driv med noko tull her?Teksten dett vekk heile tida, det skulle stå pluss minus 5 år f.1855.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Merkelig, men jeg har ikke funnet denne datteren Karen født 1860 eller 1862 i Haus. Muligheten for at jeg kan ha oversett hennen er mulig. Iflg. FS ble hun født 23/9 1860 Haus. Heller ikke funnet konf. 1874-76 i Askøy, ikke død i Haus 1865-1872.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Jeg tror det er riktig med familien fra Haus, altså faren Jens Larsen og moren Gjertrud Jensdatter. Det ser også ut som om de flyttet til Askøy, Ask mølle mellom 1866 og 1871 da de fikk sønnen Johan på Askøy (i følge folketellingen 1875 på Askøy). For ved Karens dåp i 1882 er pagter Jens Larsen og hustru Gjertru Jensdatter faddere. Det samme er broren Jens Andreas Jensen. Kan Karen Andersen/Larsen/Jensen være oppvokst hos en av morens søsken? Hun bor på Ask ved konfirmasjonen, men jeg kan ikke finne henne i 1900. I 1906 er hun syerske da hun gifter seg i Nykirken og bor i Vestre Muralmenning i Bergen. Da er forloverne August og Johannes Jensen, begge bosatt i bergen.Hun gifter seg med Iver Gjertin Bergesen fra Askøy den 11. juni 1906. Men hvordan skal jeg finne ut noe om hennes oppvekst? Kanskje hun vokste opp hos en eldre søster eller bror? Og hvor kommer Larsen-navnet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lurer på hvor datteren Karen var i 1875?Jeg tør nesten ikke si det, men jeg lurer på om det er feil årstall på denne datteren i 1900. Kan det være at det skal stå 1882 og ikke 1862. Jens og Gjertrud kan være foreldrene til Kari Jensdt., eller at Gjertrud og Kari var søstre ? Mange spekulasjoner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. Jensdt. og Larsen så var det en del navneendringer rundt 1900. Noen fulgte den gamle skikken med 'datter og sønn' og noen tok farens etternavn. Karen kan jo ha brukt etternavnet til moren først, og så siden tatt Jens Larsens etternavn om hun vokste opp der som det jo ser ut som ved konfirmasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Kari Jensdatter var en av 3 døtre av møllermester Jens Larsen og Gjertrud Jensdatter. Hun ble nok konfirmert i Arna (Haus) i 1875, og det ser da ut som om hun bor alene uten foreldrene som er flyttet til Askøy. Så kom nok hun flyttende til Askøy også en gang før mai 1882 da hun føder datteren på Ask på Askøy. Barnefaren, Peder Andersen var fra Kleveland i Haus, f. ca. 1855.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Dette er jo kjempebra, Tusen takk alle sammen.... Men så var det datteren, Karen med alle etternavn. Og barnefaren fra Klevelandslien i Haus. Hvordan gikk det med ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.