Gå til innhold
Arkivverket

[#66284] Ole Nilsen Modum gift 1753 i Oslo


Gjest Eric Swane
 Del

Recommended Posts

Gjest Eric Swane

Soldat Ole Nilsen Modum og Gjertrud Maria Guldbrandsdatter vies den 24 juli 1753 i Oslo Hospital [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7401&idx_id=7401&uid=ny&idx_side=-131>Lenke .Den 19 Sep 1755 døper de sin sønn Johan Christopher i samme kirke Lenke .Den 21 Okt 1756 døper din en datter Anne Elisabeth i samme kirke Lenke .Den 10 Jan 1762 døper de en sønn Nicolai Lenke , men den 15 Juni 1762 begraver Ole et drengebarn, som jeg antar er Nicolai Lenke .I disse kirkebokinnslagene bruker Ole navnet Modum, iallfall har jeg ikke fått amdre Ole Nilsen til å passe inn. Mht Modum tenker en umiddlebart på prestegjeldet Modum og gården der, men kan det ha vært gårder med samme navn andre steder?Uten fødselsår er det håpløst å komme videre, men finner ikke begravelsen.. På FamilySearch sin Pilot site

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du bruker feil dato på barnas dåp. Den datoen du bruker, høyre side, er morens introduksjonsdato. Dåpsdatoen står til venstre og føselsdato er ikke oppgitt.Da blir det. Johan Christopher dpt. 22/8 1755, Anne Elisabeth 29/9 1756 og Nicolai 13/12 1761.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Takk Berit,Godt å få rettet datoslurcet i basen (skrevet inn for lenge siden), jeg husker å ha sett introdatoene tidligere i dag da jeg resjekket Modum-navnet.Det er feil på FS, mener å huske at det skal være Mælum på Ringebu.eric.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er flere med navn Modum i Oslo, Aker og Christiania rundt midten av 1700-tallet, minst 4 soldatfamilier hvorav 2 i Oslo, 1 på Grønland i Aker og 1 i Christiania. Den Ole Modum som døde i 1781 ble begravet i Slottsmenigheten (se Garnisonsmenigheten) og var fra Bergen. Jeg tviler sterkt på at han er identisk med familiefaren i (1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Takk Geir,1) betyr vel at Modum også kan tolkes som et veletablert slektsnavn og at Ole ikke nødvendigvis er født i eller på Modum?2) Hva ligger i begrepet soldatfamilie? At mannen var yrkesmilitær antar jeg, at slike familier bodde samlet på spesielle steder? Betyr det at faren til Ole med en viss sannsynlighet også var soldat?3) Noen vektig grunn til å utelukke muligheten for Bergen?4) Hvor fins opplysninger om disse soldatfamiliene? Flere Ole Modum?mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.