Gå til innhold
Arkivverket

[#66287] John Bersvendsen Qvebergstuen Lille-Elvdal/Tynset


Gjest Mona Lien
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Lien

Hei! John Bersvendsen født 28.03.1831 død april 1852. Foreldre Bersvend Bersvendsen og Ingri Johnsdtr. Leter etter far til min oldefar. Tror kanskje at denne John Bersvendsen var bosatt ved Ramsem i Rennebu samtidig som min oldemor Marith Johnsdatter og at de fikk en sønn Svend Jonsen 04.08.1852. Han står også oppført i Østlandske kompani sine stamruller, død 1851-1852. De var ikke gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det står ingen alder på noen av dem i kirkebok for Meldal/Rennebu, begge var tjenesfolk og oppholdt seg på Ramsem.Er det noen spesiell grunn til at du satser på den John Bersvendsen du nevner. Født 1831 i Alvdal antar jeg. Var mor til Svend også derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Lien

Nei. Moren til Svend var fra Øyer i Oppland, men dro til Ramsem/Ramsom for å jobbe. Det vi regner med er at hun traff John Bersvendsen der og ble gravid. Hun giftet seg nok ikke med ham, men giftet seg da hun kom tilbake til Øyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Lien

Ja. De du har der er riktige. Men Marit sin alder er feil. Hun er født 01.04.1822. Jeg har holdt på med dette en del år nå, og det viser seg vel at de har blandet to stk Marit. Så jeg forholder meg kun til de orginale kirkebøkene og folketellingene. Jeg har alle data vedr de to, men skulle gjerne visst mere ang John Bersvendsen. Jeg vet at han jobbet sammen med henne ved Ramsem. Da Marit giftet seg i Øyer står det at hun er enke. Derfor ble jeg veldig interessert i den John Bersvendsen som jeg har funnet og som døde ved de tider Svend ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant Svends konfirmasjon i Øyer, født Ramsom (Præstegaardshagen).Jeg skjønner du har jobbet mye med dette. Døde John Bersvendsen i Rennebu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Lien

Den John Bersvendsen jeg har funnet døde i Tynset april 1852. Marit flyttet fra Rennebu i 1854 med sønnen Svend. Jeg finner vel aldri ut hvem denne John Bersvendsen var, men håpet er jo at noen kanskje vet hvem han er. Så jeg leter videre. Takk for interessen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Lien

En liten ekstra opplysning: Jeg tror han døde som militær. Ettersom jeg fant ham i Stamrullen for Østerdalske kompani.Så akkurat hvor han døde vet jeg ikke, men jeg fant ham i Tynset kirkebøker. Kanskje han rømte ut da han skjønte han skulle bli far (eller ble jaget) Hm. Hvem vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Øystein Retvedt

Ny bygdebok for Alvdal – som inntil 1917 het Lille-Elvdalen – er under arbeid. I bygdeboka fra 1973 (side 355) står at Jon f. 1831 og Esten f. 1836 levde ugift i Kvebergstuen all sin dag. Foreldrene var Bersvend Bersvendsen (1792- ) fra Kindøl og Ingrid Jonsdatter (1801-1841) fra Bortistuen Kveberg. Hun stammer fra Hans Lauritsen som kom fra Danmark og var sogneprest i Tynset 1628-1666.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. (11):Det er vel neppe så sikkert at hr. Hans Lauritzen er dansk (hans sønn har slekt i Kvikne), men hans svigerfar blir oppphavelig kalt Mønbo og Fynbo, så dansk blod i årene har slekten. Hr. Hans grunnlegger Kvikne kopperverk og er en viktig aktør også ved opprettelsen av Røros verk og bergstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.