Gå til innhold
Arkivverket

[#66301] Døde fra mange steder 1849


Gjest Unni Lauvås
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Lauvås

Kjekt å ha ;)Prøver å tyde prestegjeld og stedsnavn disse kommer fra, klarer noen men andre er ukjente for meg.Manger prgj: *Herløvohl(?), Lilletvedt, Strømøe, Nordre Haugland og Sylte. Bergen. Lindås prgj: *Strømme og Øxness(?). Tysnes prgj: *Sæthre. Soggendal prgj (Sogndal?): *Århus og Fidje(?). Vigs prgj: *Årvedal. Stavanger. Kvinnherad prgj: *Egenes(?). Egersund. Flekkefjord. *Bruntvedt i Ty(?). *Bakke i Jondal. *Trannevåg i Spinds(?). *Etrim i Kingservig. *Dalanger i Leirdalen(?). *Lilledalen(?). *Gjøen(?). *Vaspe(?). Røise i Gravens(?).Sånn da har eg prøvd meg på noen av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg fant en Hans Jansen Gjøen som døde 28 år gammel, men har ikke klart å plassere han i min data hvor jeg har en haug med folk fra Gjøen!Alle disse døde i koleraepedemien som herjet da: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der var lasarett på Torsdagsøy i en måneds tid også. Legen reiste vist langs kysten etterhvert som koleraen flyttet seg nordover, har jeg lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det var under vårsildfisket at koleraen brøt ut på disse kantene og en mengde fiskere fra diverse steder rundt omkring ble syke og døde:Espevær: 'Koleragravplassen: Gravplassen ligg på vestsida av øya. I 1849 braut det ut kolera under vårsildfisket. I februar dette året døydde 19 tilreisande fiskarar og sildearbeidarar i området, dei fleste på Espevær. Dette førde til at det seinare kom betre oppsyn under vårsildfisket, her var til dømes doktor til stades dei vekene fisket sto på.'Her er mer: http://home.online.no/~fndbred/kol.htm#espe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er et bilde av kolerakirkegården på Sønstabø / Bømlo, den ligger et godt stykke inne i marka.

bilete6294.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Disse personene burde legges inn i Strays-databasen sammen med alle de andre forvillede fødte og døde, slik at det finnes en samlet oversikt ;-)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(4)Hans Jansen Gjøen f. 1821 d. 1849 av kolera, sier bygdeboken.Han er sønn av Jan Engelsson Gjøen 1788-1858 og Rangele Hansdtr. Bjørndal 1790-1848. Dåp 1821 nr. 1 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, Kjell-Arne, Da hadde jeg foreldra hans i min data (men bare som barn i sine respektive familier)Far sønn til Engel Knutsson Nerhovde/Gjøen (1755-1813) og Elene Hansdtr Gjøen (1755-1836)Mor datter til Hans Hansen Legland Bjørndal (1734-1816) og hans andre kone Guro Torkelsdtr Bårtveit (dato ?)Med andre ord er han en etterkommer av vårt prestepar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.