Gå til innhold
Arkivverket

[#66318] Hjelp til å tyde kirkebok fra Ulvik


Gjest Heidi Jangås
 Del

Recommended Posts

Gjest Torodd Kinn

Eg lesDavid Gundersenog hustr Bergithe (el. Bergitha)Olsdr huusf[olk] paa Setre (el. Sætre)Men om det finst noko Setre i Ulvik, veit eg ikkje. Merk at Ulvik = noverande Ulvik, Granvin og Eidfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Eg får lyst til å lese det som Sæbbe eller Sæbve, men det er det ingen gard som heiter. Derimot er det ein gard i Ulvik som i 1865 heiter Sæbø. Denne ligg i Eidfjord Sogn, som vel må samsvare med det som i link 2 i innlegg 1 er omtalt som øifjord. Ser på linken i innlegg 3. konf. nr. 2 har same fødestad som Ole. Eg les far som Lars Gundersen. I 1865 bur det ein Lars Gundersen på Sæbø. Han er 73 år, og det kan vel stemme nokonlunde, dersom konf. i 1855, var fødde i 1833.Kan det være eit tidlegare ein tidlegare skrivemåte for Sæbø, f.eks. Sæbøe, der ø-en er skreven litt rar?mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Jangås

Hei Torodd, Marie, Rune og Egil! Tusen takk for at dere vil hjelpe meg :) Jeg har en side av slekten det er vanskelig å finne frem i, så derfor leter jeg etter alle mulige spor ;)Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Etter innlegga som taler for Sæbø, er eg tilbøyeleg til å meine at det står fødestad Sæbbe ved konfirmasjonen, og det må vel tyde Sæbø.Her er elles dåpen til faren David Gundersen, på Hæreid (venstre side, den første dåpen i Eidfjord-kolonnen): LenkeForeldre: Gunder Larssøn og Begga Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Jangås

Takk igjen :) Fy og fy for en skrift disse prestene har, er jo nesten håpløst å lese ;)Jeg leser foreldrene også som Gunder Larssøn og Begga Olsdatter.Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

David Gunnarson var sønn av Gunnar Larsson Sæbø i Eidfjord(1756-1841) og Begga Olsdatter Sævartveit i Ulvik(1761-1816). Gunnar Larsson kjøpte et bruk på Hereide i Eidfjord i 1792 og flyttet dit.David 1803-var gift med Birgit Olsdatter Sæbø, flyttet i 1852 til Nordland med de 4 yngste barna. De har bl.a en sønn Ola 1833-Ref. Gards-og ættesoga for Eidfjord.mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Jangås

Hei Karin!Snilt av deg at du har tatt deg tid å sjekke det opp :) Kanskje jeg bør kjøpe den boken. Har lurt på når de flyttet til Tromsø, og nå har jeg fått svaret :)Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Jangås

Hei Karin!Snilt av deg at du har tatt deg tid å sjekke det opp :) Kanskje jeg bør kjøpe den boken. Har lurt på når de flyttet til Tromsø, og nå har jeg fått svaret :)Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Bare hyggelig. Du kan iallefall låne boken på/gjennom biblioteket; Gards-og ættesoge for Eidfjord ved Tobias og Agnes Lægreid, utgiver Eidfjord kommune. Men det er en flott bok, som du kan ha mye glede av og Eidfjord er et fantastisk sted. Du vil lett kunne tråkle deg tilbake til en presteslekt ca 1600.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Jangås

Hei igjen Karin! Nå har jeg sendt mail til Eidfjord og spurt om de selger boken. Alternativt får jeg ta en tur på biblioteket. Må vel innrømme at jeg ble nysgjerrig. Hadde aldri trodd jeg skulle finne noe om disse menneskene.Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.