Gå til innhold
Arkivverket

[#66324] hjelp til tyding av begravelse i Kviteseid 1769


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

1769 begraver Tofv Gundersen..... ... Jeg klarer ikke å lese hva som står mellom navnet på Tofv Gundersen og datteren Aslaug. Blir det også begravd en Guri her?Er det noen som kan tyde begravelsen for meg. ?ca. 4 siste v. sideLenkemvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Tror det står: Tofv Gunderson Tollehomenes ?? døetre, begge kaldedt Aslofv. Kan det stå Tvende tro?Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk Gro Berit og Beriti 1769 døper Tofv Gundersen barn, jeg trodde det muligens var disse to som ble begravd her (1)Barna han døper i 1769 leste jsg som Guri og Aslaug, men det er mye mulige jeg har lest feil.ca. nr.9 v. side.LenkeDersom det jeg har lest i dåpen er riktig, og det er to døtre med navn Aslaug som blir begravd i 1769, så er den ene av Aslaugene f.1760. Den Aslaug f.1760 er oppført i ættesoga som gift med Andres Nilsson Lia i 1789. Det må da bety att enten har presten tatt feil når han begraver to døttere med navn Aslaug, eller så har ættesoga feil kone til Andres Nilsson Lia.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Det Berit i (3) skriver 'tvende døtre' må vel kunne tolkes som om det er ett tvillingpar som blir begravet her ?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I (4) så står det da: begge tvilling=døbt eller døtre? Aslofv og Guri.Tvende behøver vel ikke å bety tvilling. Kan det ikke bety bare 2.Ang. begravelsen (1) på linja under din Tufv så er det en Tolf Gunleiksen? som også begraver en datter Asloug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen tusen takk BeritDa er det kun en datter av Tofv som blir begravd, og det er Aslaug. Tusen takk for hjelpenmvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan du ha misforstått meg ang. begravelsene tro. Jeg tror fremdeles at Tofv begravde 2 døtre ved Brunkeberg? Mens den andre Tolf? begravde en datter ved Hvidesøe. Det jeg lurte på var om presten kunne ha rotet med navnene. Har du sett etter konfirmasjonene til tvillingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Hei Gro BeritMener da att Tofv begraver to døtre med navn Aslaug, og så er den den 3 da i begravelsen under ?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Her gikk vist mitt innlegg tregere enn ditt, jeg tror jeg har funnet konfirmasjonen til Guri, men er nå svært usikkernr.3 h.sideLenkemvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

og når man ser på alderen i konfirmasjonen, så ser jeg jo att det blir feil (12) hun er født 1 år tidligere. Så da har jeg ikke funnet Aslaug eller Guri konfirmert. Det tyder vel på att presten kan ha skrevet feil ?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Her er vielsen til Aslaug f.1760 som ættesoga viser til.nederst h.sideLenkeDersom dette er riktig, og med den dåpen av Siri, som Gro Berit la inn i debatt 66181, så kan ikke Tofv ha hatt tre døtre med navn Aslaug frem til og med 1769.1758 Gunder1760 Aslaug1767 Sigri1769 tvillingene Aslaug og Gurimvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.