Gå til innhold
Arkivverket

[#66328] Peder (Per) Andersen og Johanna Jonsdr., bos.i Øksningan, Herøy.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Hei.- Ekteparet Peder (Per) Andersen og Johanna Jonasdr., var bos.i Øksningan, Herøy i Nordland.- Jeg skulle gjerne hatt nærmere opplysninger om dem.- De hadde sønnen Anders Pedersen (Persen), f.c. 1751, som blev g. 1783 m. Berit Hansdr., f.c. 1755 i Lovund. - Dette paret var også bos.i Lovund. - Takknemlig dersom noen har nærmere opplysninger om disse. -- M.v.h Alv.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg ser giftermaalet i Herøy nov. 1749 for Peder Andersen Heilmoen og Johanna Jonsdtr. (ikke Jonasdtr.). Ogsaa et skifte fra 1755 etter Elen Jensdtr. Varøen: mannen Joen Danielsen, barna: Daaret, Ollegaard, Kirsten, Johanna gift med Peder Andersen Brunsvigen og Anne.Jeg ser f. 1751 i Herøy, Andreas (vanskelig aa se om Andreas eller Anders, men ser ut som Andreas), sønn av Peder Andersen Brunsvigen. Om dette er din, vet jeg ikke.Jeg ser Peder Andersen Brunsvigen med barna: 1752 Martha, 1755 Eilert, kan vaere flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk skal du ha. -- Beklager at jeg skrev feil etternavn på Johanna i teksten. - Vel,dette kan jo vær riktig folk, men er litt på tynn is når det kommer til disse gårdsnavnene. -- Ser at Brunsviken er i Herøy, men er ikke kjent med hvorvidt Heilmoen er i Øksningen.-- Du nevner sk. i 1755 i Varøen, Herøy. - Det var visst en feilskrift i det sk. og riktig skulle være at Elen Jensdr. hadde vært g.m. en Daniel og at Joen var sønn og de andre barna skulle også være Daniles barn. - (Tror det var sendt en retting om dette, men er usikker.) - Noen som kan bekrefte / avkrefte dette ? - M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Retting skifte Varøen/1755 i det skifteheftet jeg har lyder:På skifte fra Herøy nr 1017/1022 har det dessverre blitt en trykkfeil. Det riktige skal være:Joen Danielsen skal være sønn og ikke ektefelle. Det betyr at alle de andre barna skal ha etternavnet Danielsen og Danielsdatter og ikke Joensen og Joensdatter.Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. Vel, da spørs det om denne gården Heilmoen er i Øksningan da. - Som altså Margaret i innl. 2 hadde funnet et gifte i 1749 om. - Det er vel gjerne noen som er lokalkjent i Herøy som kan si noe om det ? - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg finner giftermaalene: 1729 Daniel Jonsen Varøen og Elen Jensdtr. Barna: 1732 Ollegaard, 1734 Joen, 1738 Kirsten. Da fant jeg gift 1722 Joen Steffensen og Elen Jensdtr. Hestholmen! Barna: 1723 Guru f. Hestholmen, 1724 Anna f. Varøen, 1726 Jens f. Varøen. Ser ikke Johanna, men hun var Jonsdtr. da hun ble gift med Peder Andersen. Ser ikke skifte etter Jon Steffensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. Vel, da spørs det om det er Elen som var vært g. 2.g.g.r og at det allikevel har blitt en missforståelse i skiftet e. henne. - Altså g.1.m. Joen Steffensen i Hestholmen i 1722 og så g.2.m.Daniel Jonsen i Varøen i 1729.- Men det kan jo også ha vært to forskjelleige familier. - Navnene på barna stemmer ikke helt i Elens sk. i 1755. -- Hmmm -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Ja, det kan være to forskellige familier, men Anna var paa skiftet (Jonsdtr.) Guru og Jens kan ha d. ung. Det er ennaa ikke umulig. Mange døde mangler i kirkebøker for Herøy, men det størst er at vi ser ikke daapen til Johanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei.- Nei dette var vanskelig. - Teoretisk kunne det være samme par som var g. på Heilmoen i 1749 og flyttet til Brunsviken og fikk en sønn i 1751.-- Det var fortalt at den Anders Pedersn som var f. 1751 og som jeg skulle ha foreldren til, skulle være fra Øksningan i Herøy, så det er nok et viktig stikkord. - Synd det ikke var noen som kjente til disse gårdsnavnene og kunne plassere dem.- Vel,jeg får se hva jeg klarer å finne ut av etter hvert. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Er det kanskje noen som har folketellinger fra før 1801 for Herøy og som da kanskje kunne finne ut noe om folket på disse gårdene som var nevnt; Altså Heilmoen og Brunsvik i Herøy ? Vel, jeg tenkete at det kanskje kunne ha noe for seg å forsøke den veien. --M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner ikke noe Brunsvik som hvoedbruk ved manntallet 1701, men jeg finner Brunsvigøen som var husmannsplass under Nord-Herøy. Husmannen her var Christen Persen 54 år, og han hadde sønnen Jon på 30 år. Kanskje kan han være far til Anna Jonsdatter? Heilmoen finner jeg ikke ved manntallet 1701 i Herøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

I Hjelmsøen finner jeg i 1701 oppsitteren Paul Hansen 48 år med sønnene Hans 12 år og Peder 6 år. Ved matrikkelen 1723 var det Thomas Ellingsen som var oppsitter i Hjelmsøen. Brunsviken kan jeg ikke se er nevnt i 1723, men den var jo i 1701 husmannsplass under Nord-Herø. Der var oppsitteren i 1723 Jørgen Sverdrup. Jeg er redd dette ikke var til mye hjelp Alv, mne jeg har prøvd iallefall.Du skriver Alv i ditt første innlegg at Peder Andersen og kona var i Lovund. Forveksler du ikke med Peder Andersen født i Lovund i ca 1708, og som ble gift med Berete Rasmusdatter Hauknes 07.07.1737 i Dønnes kirke? De hadde ikke barn, og det var skifte på han i Nord-Solvær i 1779. Han var sønn av Berit Jensdatter Myklebostad som døde i ca 1721(skifte i Lovund i 1721), i hennes ekteskap med Anders Pedersen Leirviken fra Hemnes(gift 16.09.1714 i Hemnes kirke. Denne Peder Andersen var bruker i Sør-Solvær i Lurøy. Han og kona Berit hadde ikke barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ser at du Alv i innlegg 9 skriver at Anders Pedersen født ca 1751 skulle være fra Øksningan i Herøy. I Indre Øksningan var Joen Tommesen oppsitter ved matrikkelen 1723, og i Ytre Øksningan var det 3 oppsittere: Christopher Johansen(??), Peder Paulsen og Niels Nielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen.- Jo, den Anders Pedersen jeg nevner, f.c. 1751 skulle være både bosatt i Lovund, gift med en pike der og fikk barn. -- Det er opplyst at han skulle være fra Øksningan og sønn av det paret jeg nevnte innledningsvis. Altså Peder (Per) Andersen og Johanna Jonsdr. - Det er alt jeg vet om dem og som jeg kunne tekt meg å fått noe mer opplysninger om.--Paret i Lovund har jeg en god del om - og etterslekten. I hvert fall det viktigste. --(Den andre Peder Andersen i Lovund / Solvær du nevner har jeg også 'kontroll på', da han jo figurerer i andre slekts -konstellasjoner, flere ganger og sammenhenger, både han og kona.-- Det er jo sk. etter denne Peder A. i 1779 i Solvær og hans søsken arver.- Altså ingen egne barn. ) --Syntes det paret som Magaret hadde funnet giftet til i Nov. 1749 i Hjelmsøen, kunne 'passet' ganske bra og med en sønn f.c. 1751. Men, men ?? -- M.v.h. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei Anne Lise. - Kan du fortelle hvor du fikk frem opplysningen om at Anders Persen i Lovund du nevner i innl. 13 var fra Leirviken i Hemnes ? - Har sett litt i Gård og slekt, og fant ingen spor av ham der. - Hmm ?? (Dette blev nu en avsporing av tema, men. -) -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Giftermålet mellom Ander Leervigen og Berethe Myklebostad dukket opp i Hemnes i 1714 da jeg så etter noe helt annet(slik pleier det jo å være, men jeg så det første gang i Johan Solbakks avskrif som jeg har. Den får jeg dessverre ikke lagt ut link til, så jeg må legge ut link til originalen. Se under XVI p.trinit 1714 her(ca midt på høyre side):[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16553&idx_id=16553&uid=ny&idx_side=-102>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det kan selvfølgelig være at Anders var i tjeneste i Leirvik ved giftermålet i 1714. Kan Leirvik være det samme som Leren? Ved manntallet 1701(kopi fra Børje Jonsens hjemmeside) finner jeg en Anders Persen som var 12 år u Ytre Leren i 1701, og far og oppsitter var Per Olsen. Dette kan jo være den Anders Pedersen som ble gift med min formor Berethe Jensdatter i Hemnes i 1714?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei Anne Lise. - Jo det er en interessant teori at Berete Jensdr.s 2. ektem. var den Anders Pedersen, f.c. 1689 og fra Ytter Leiren i Hemnes. Dette bør studeres nærmere. -Det kunne jo forklare hvorfor Berets bror blev verge for et barn av bror til kona til Lars Pedersen, Ytter Leiren, som er bror av Anders. - Men dette blir uansett 'feil debatt', da barna til Berete og Anders er redegjort for i skiftet på Solvær etter sønnen Peder Andersen i 1779. -- Som sagt; Disse er interessante nok for meg, men ikke i den sammenhengen jeg nu var ute etter, som innledningen viser. -- Altså en Anders Pedersen (Persen), f.c. 1752, ant. fra Øksningan og som blev g.m. Beret Hansdr., f.c. 1755 i Lovund og bos. i Lovund. -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.