Gå til innhold
Arkivverket

[#66335] å gjøre en kjerring


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Alle kjenner vel uttrykket 'reise kjerringa', dvs. ta revansje for et nederlag. Uttrykket skal visstnok skrive seg fra skibakken; når en hopper falt, het det seg at han gjorde en kjerring. Da jeg ikke kan huske at vi brukte uttrykket 'å gjøre en kjerring' om noen falt i hoppbakken, lurer jeg på om noen i debattforumet vet om det ble brukt og evt. hvor i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Rull nedover og sen under 3 fam.: Lenke'3 fam., idr. fall i hopp på ski, i uttr. gjøre, lage en kjerring:· reise kjerringa stå i hopp efter å ha falt en tidligere gang.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fra min farfars barndomsminner fra Kristiania og Hedemarken 1860-1880-årene, forteller han om en lokal lek på Hedmarken, Rulle Kjeringtull.LenkeHer er det et par barn som holder tett om hverandre og lar seg rulle nedover jordene. Artig med slike lokale varinater.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Takk for interessante svar. Men jeg var nå ute etter å vite HVOR uttrykket 'gjøre en kjerring' (om fall i hoppbakken) var brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Hei til Gunn Huglen!Dette var en skikkelig artig link til boken til farfaren din.Her fikk jeg nemlig vite at min tippoldefar (Klokkeren) hadde sterk stemme, litt skurrende, men den kunde høres over hele kirken og den overdøvede alle andres stemmer.Takk skal du ha!Mvh Eva Mc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Morsomt at du fant noe om din tippoldefar i min farfars barndomsminner. Den håndskrevne boka fant jeg etter opprydding av dødsbo etter farfars eneste datter.Her er mye artig kulturhistorie fra håndverksmiljø å lese om her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Gunn!Takk for linken til de artige barndomsminnene fra din farfar. Jeg har selv mye slekt fra Tangen, Hedmark.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnar Iversen

Hei, vi brukte uttrykket 'få seg kjerring' i min barndom når vi ramlet på ski. Vi hadde en bakke som den dag i dag heter Kjerringbakken. Det var der vi ungene lekte om vinteren. Årstallet er 1945-60. Stedet er Sør-Senja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.