Gå til innhold
Arkivverket

[#66344] Er det noen som kan se etter info i Riksarkivet for meg?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har henvendt meg til Riksarkivet for å få info om FT for Kristiansand i 1891, men de har ikke anledning til å se på saken. Er det noen av dere som bor i Oslo-området som fra tid til annen er innom Riksarkivet som kan se på denne saken for meg?Jeg la inn en forespørsel for Statsarkivet i Kristiansand og fikk dette svaret:Vi har undersøkt i folketellingen pr. 31.12.1885 for Kristiansand og har funnet Mathilde Larsen, født 1873 i Bergen, blant barna i Kristiansands Børnehjem, Skippergaten 4 i Kristiansand. Tellingen inneholder ingen ytterligere opplysninger.Her er debatten som har vert om Mathilde tidligere, men jeg har ikke fått noe gjennombrudd for denne saken: Lenke Aarland&nr=124&antinnlegg=108&startnr=&antall=&spraak=#ankerJeg håper at det lar seg gjøre å finne info om hennes videre ferd fra Barnehjemmet for FT for Kristiansand for 1891?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Statsarkivet har ikke noe arkivmateriale fra Kristiansand Børnehjem, da? Jeg har tidligere funnet masse interessant stoff i lærerdagbøker fra barnehjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har fått oppgitt at FT for 1891 for Kristiansand, skal være på Riksarkivet. Jeg fikk melding fra Riksarkivet at Siden Kristiansand bestod av 54 tellingskretser og 7 arkivesker og en ikke hadde noen adresse og forholde seg til, kunne en ikke på ta seg ettersøkingen etter Mathilde. Det er derfor jeg nå prøver på andre måter å finne ut hva som skjedde med Mathilde etter at hun forlot barnehjemmet.Jeg vet at hun ble konfimert i Kristiansand Domkirke den 28. april 1889 og der stopper foreløbig alle spor. Det er nok sikkert noen som vet noe om hva som skjedde med barna i Skippergaten 4 i Kristiansand? men hvor kan jeg finne info om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Originalmaterialet til folketellingen 1891 (for hele landet) ligger arkivert på Riksarkivet. Les mer om oppbevaring i Våre Røtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

problemet mitt er at jeg ikke har anledning til å besøke Riksarkivet og Riksarkivet har ikke selv anledning til å hjelpe meg med dette. Derfor håper jeg at noen som har tilgang på den infoen som ligger på Riksarkivet kan hjelpe meg med dette?Jeg antar at de regnskapsbøkene fra den aktuelle perioden og fremover vil vise om hvor lenge Mathilde Larsen var på barnehjemmet og evnt hvor det ble av henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Følger du lenken til Jon Torp i innlegg 5 vil du se at Statsarkivet i Kristiansand jo har materiale fra Kristansand Barnehjem. Der vil du sannsynligvis kunne finne langt mer enn det 1891-tellingen kan gi deg. I arkivene etter Waisenhuset i Stavanger har jeg funnet både fakta om tidsrom for oppholdet, eiendeler etc ved ankomst og helsevurdering ved avreise, i tillegg til masse interessant stoff om dagliglivet ved barnehjemmet, der min person var nevnt ved navn både i forbindelse med aktiviteter, reglementsbrudd og avstraffelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Men dersom Kristiansand Barnehjem var kommunalt, vil du kanskje finne mer materiale i kommunearkivet, om det nå ennå befinner seg ved kommuneadministrasjonen, eller er overført til Ikava.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Her står det mye om hva Ikava har av arkivmateriale etter Kristiansands fattigvesen. Det er snakk om 50 hyllemetre, så det burde være en mulighet for å finne noe. http://www.ikava.no/Kataloger og eldre/Arkivlister Kristiansand/Kristiansand gammel/katalog fattigvesenet.rtf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har sendt spørsmål til ikava, men de sender det videre til SAK og så går det sin gang. 'rundt og rundt' og kanskje ikke noe svar. Jeg har hatt en person som har sjekka SAK på 'kryss og tvers' uten å finne noe av interesse. Så jeg står egentlig uten spor? Jeg takker for alle tips for på denne måten kan en likevel komme litt nærmere målet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Adressen lar seg visst ikke gjengi korrekt. Sett inn prosenttegn20(altså [shift]5 20) i stedet for mellomrommene i lenka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Litt info om 1891-tellingen. Den er vansklig å lete i. Den er delt inn i kretslister og personlister. 1 person= 1 side i personlistene. Så her burde man helst vite i hvilen krets og husnummer personen bor, ellers er det mye leting i denne tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.I innlegg 3 står det at det gjelder Skippergaten 4. Det var der Mathilde bodde med barnehjemsbarn i Kr.sand. Når man har adresse (Skippergt. 4) og sted (Kr.sand S), så burde det ikke være veldig vanskelig å finne i 1891-tellingen.Jeg fant noen i 1891-t jeg lette etter i Oslo på en grei måte. Tok ikke veldig lang tid.Foreløpig har jeg ikke anledning til en tur til Riksarkivet. Hvis det ikke er tatt oppslag innen den tid jeg drar til RA, så kan jeg se etter. Men ikke nå.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg forstår ikke helt hva som menes i innlegg 13. Hvordan skal lenken skrives? Det er mulig at jeg trenger ytterligere info om dette. Send evn. mer info til meg på:austevollslekt@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Ser at Kristiansand barnehjem var privat (FT1900)så da finnes det vel ikke noe arkiver etter det som er avlevert unntatt de to regnskapsbøkene som er gitt i gave

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, jeg har sendt spørsmål til dem, men de har sendt spørsmålet videre til SAK som igjen svarer meg at de ikke har noe om dette barnehjemmet. Jeg får opplyst der i fra at de har ingen ting og alt som evn finnes skal være på RA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ludvig Bøgh-Tobiassen, som leverte inn regnskapsbøkene fra barnehjemmet i 1984 bor i Kristiansand og står i telefonkatalogen. Kanskje han vet mer om hva som kan finnes av papirer etter barnehjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg fikk dette fra Kristiansand kommune i dag:Vi viser til e-post datert 21. januar angående dokumentasjon om Mathilde (Helene) Larsen, født 20. april 1873.Interkommunalt arkiv i Vest-Agder IKS (IKAVA) oppbevarer de eldre arkivene fra kommunene i Vest-Agder. IKAVA har ikke arkiver etter Kristiansand barnehjem.Vergeråd ble ikke opprettet før i 1896, så når det gjelder kommunale arkiver som kan brukes til slektsgransking fra 1880-årene er det arkiver fra fattigvesenet som kan være mest aktuelle. IKAVA har 50 hyllemeter med arkiver etter Kristiansand fattigvesen. Se katalogen på våre nettsider www.ikava.no Gå inn på linken Arkivkataloger.Det er også mulig å finne opplysninger om slekt i andre kommunale arkiver, for eksempel i likningsprotokoller eller i skolearkivene.Arkiver som blir oppbevart hos IKAVA kan leses på vår lesesal i Arkivsenter sør i Kristiansand. Se www.arkivsentersor.noJeg er veldig takknemlig for alle tips som kan føre til en løsning av denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har i mange år lett etter Mathilde uten at jeg har kommet helt i mål, men som regel har jeg alltid kommet et stykke videre når jeg har søkt.Litt historikk kan kanskje vere nødvendig:Min oldemor vaks opp på en husmannsplass som ble lagt til prestegarden i Manger. Faren hennes var egentlig odlesgutt til en stor gard, men så skjedde ting som jeg i dag synes er helt utrolig. Far til oldemor mistet sin far da han var bare et par år og så giftet moren seg oppigjen og de to førstefødte sønnene i ektesakp 2 fikk overta garden etter foreldrene. Mens han som var odlesgutt måtte ta til takke med en liten husmannsplass. Foreldrene til oldemor fikk mange barn, men bare tre vaks opp. Noen døde i veldig ung alder dvs fra små barn til ungdommer i 20 årene.Min oldemor bosatte seg i Austevoll, søsteren Marie giftet seg med en kar også fra Austevoll, men de drog til Nord Dakota. Min oldemor hadde også en bror ved navn Mons Andreas f. 26.09.1846. Mons Andreas var lærling i smedfaget i Bergen og da han var utlært giftet han seg med Ingeborg f. i 1844 i Vigedal i Rogaland. (gift 30. juni 1872 i Korskirken i Bergen). Den 20. april 1873 ble deres datter Mathilde Heleen eller Mathilde Helene født og ble døpt den 2. juni samme år. Ganske lang tid stoppet alle spor der. Etter lang tid og mange søk fant jeg familien igjen i Kristiansand. Mons Andreas ble den første gasmesteren ved Kristiansand gasverk.I noen år så det ut som om alt gikk i denne lille familien sin vei, men det husfruen mistet mange barn. Hvorfor er ikke godt å si i dag, og så ble Ingeborg syk og rundt juletider 1878 døde hun. Neste sommer giftet imidlertid Mons Andreas seg opp igjen med Signe Sofie og vielsen ble gjort i Oddernes kirke i Kristiansand. To år etter at Mons Andras ble gift for annen gang dør han i en alder av 33 år og etterlater seg kone og ett barn fra første ekteskap.Hvor lang tid det tok før Mathilde måtte flytte på barnehjem vet jeg ikke meg i 1885 bodde hun på Kristiansand Børnehjem. Da hun ble konfirmert den 28. april 1889 bodde hun fortsatt på barnehjem.Etter 1889 er det ikke mulig å finne henne noe sted.Jeg tror at det ved hjelp av brukerforum skal komme videre i saken. Kanskje bare noen få tips f.eks. hvor tid hun flyttet fra barnehjemmet og evn hvor hun flyttet til? Jeg setter umåtelig stor pris på alle dere som har vert med å hjelpe meg så langt.Noen ganger når en stopper opp slik vil en gjerne gi opp, men det er det at her i Norge var det bare min oldemor som hadde etterkommere, så det hadde vert så bra om det hadde vert mulig å finne Mathilde.Jeg har også prøvt å komme i kontakt med etterkommerne etter Signe Sofie sine barn fra 2. ekteskap uten at det har lykkes. Signe Sofie ble gift ca 1884 med Jens Omdal og denne familien bodde fortsatt i Kristiansand i 1900. Jeg har tenkt at kanskje denne familien hadde litt kontakt med Mathilde, men det vet jeg faktisk ikke. Jeg var en gang inne på rootsweb og fant noen av søskene til Mathilde, og jeg lurer litt på hvem som har lagt disse inn. Kanskje er det noen ett eller annet sted der ute som vet noe som jeg ikke vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Sannsynligvis forlot hun barnehjmmet etter konfirmasjonen. Det var i hvert fall tilfellet for guttene ved Waisenhuset i Stavanger. I Waisenhuset-protokollene - i hvert fall i 'mitt' tilfelle - stod det noe om hvor de dro når de forlot barnehjemmet. Ettersom det ikke ser ut til å være bevart slike protokoller for Kristiansand barnehjem er det vel i vielsesprotokoller eller i 1891-tellingen det er størst sjanse for å finne henne igjen. Problemet med 1891-tellingen er at den er vanskelig å lete på måfå i. Vet du ikke hvilken adresse den du leter etter, hadde, er det tidkrevende å bla i originalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Med forbehold om at det kan være noe jeg ikke har fått med meg her: Kan Mathilde ha emigrert? Eller kan hun rett og slett ha dødd rundt 1889? Er disse mulighetene eliminert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Dersom hun ble i Kristiansand er jo sjansene tilstede for at hun er å finne i papirer fra Fattigvesenet. Men kan hun ha reist tilbake til Bergen? Jeg finner to Mathilde Monsen der i vielseslistene. De er riktignok oppgitt å være født i 1875, men det er jo innenfor 'feilmarginen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.