Gå til innhold
Arkivverket

[#66352] Hjelp til å tyde et opslag i folketelling i København i 1860


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Jeg søker hjelp til å tyde hva som står skrevet om personen Anders Lauritz Martin Hansen og hans hustru Johanne Margrethe, som fremkommer på opslag nr. 126 i matrikkel 1-137 for Kjøbenhavn på høyre side i Hestemøllestredet 77 i Vestre kvarter for år 1860Navnene er vanskelig å tyde og etternavnet til Johanne greier jeg ikke å tyde. Fødested for Anders ser ut til å være Svendborg, men yrke/tittel greier jeg ikke å løse for noen av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Hej,Jeg tror, Anders Lauritz Martin Hansen var 'Kellner'Det er svært at tyde Johanne Margrethes efternavn, men hun var fra 'Kjøbenhavn' og der står 'Huusmoder, hans Hustru'Vh, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Takk for svar.Har du forslag til kirke som tilhørte stedet de bodde i Hestemøllestræde. Adressen var like i nærheten av det Kongelige Slott. Hva var navnet på Domkirken i 1860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Hestemøllestræde må høre under enten Domkirken eller Helligåndskirken.Domkirken hedder Vor Frue. Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Berit Frank!Jeg har søkt i hele dag og fant vielse den 29. januar 1858 i Triniatis kirke under nr. 16 og opslag 3.Jeg trenger hjelp til å lese tittel/yrke for begge og for fadder F. Hansen. Johanne Margrethe Hendriksen i Gothersgade 142Faddere var: P. Hansen, sadelmager, Gothersgade 129 Han var far eller bror. F. Hansen, Tornebuskegade 257, søker jeg tittel/yrke tydet. Han var bror av Anders Lauritz Martin Hansen og het Fredrik Emil Hansen, født 10. desember 1828 i Svendborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

'Hansen, Anders Lauritz Martin, Ungkarl, Opvarter, 22½ AaarPige Johanne Margrethe Hendriksen, 21 3/4 Aar Gothersgade 142'Jeg ser ingen titel på Johanne Margrethe.F. Hansen var 'Leietjener'Vh, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Mange takk for rask hjelp. Jeg ser at du arbeider med en sak på Paasche?Har du kjennskap til Opvarter og leietjener var? Kan de ha vært knyttet til slottstjenesten?Jeg har søkt i F.t. for 1855 og 1860 i Gothersgade 129-142 og Tornebuskegade 257, men fant ikke nevnte personer. Det kan tyde på at folk flyttet etter kort botid?Det bodde en eldre husfar som het Henrik i Gothersgade 142, som kan ha vært far til Johanne Margrethe Hendriksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Jeg tør ikke sige, hvem eller hvor de kan have vartet op eller været tjener for. : )Jeg tror, at det til tider var nokså vanligt at flytte rundt i København.Har du opslagsnummer på Henrik i Gothersgade ?Vh, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.