Gå til innhold
Arkivverket

[#66356] Krogvig i Ringsaker


Gjest Ole Lillesæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Lillesæter

Jeg trenger hjelp til å rydde opp i mine forfedre på Krogvig i Ringsaker. Ouden Mikkelsen Krogvig med ukjent fødselsdato og ukjent kone hadde bl a sønnen Mikkel Oudensen Krogvig g m Eli Jonsdatter. Mikkel og Elihadde sønnen Ouden Mikkelsen. Her er jeg totalt forvirra. Fra forskjellige 2.hånds kilder finner jeg oppgitt som koner: Gunhild Larsdatter (ft 1801), Sissel Olsdatter Fossen? eller Fossum? og Gunhild Hansdatter. De to siste funnet på (FamSys). Er det noen som har oversikt og kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Hei Jeg vet ikke om dette er oppklarende eler mer forvirrende, men disse har jeg notert som brukere på Krogvig. Ouden Krogvig. Han var gardbruker på Krogvig i Ringsaker.1) Mikkel Oudenson Krogvig - se neste bruker.2) Sissel Oudensdatter Krogvig, født 1734 død 1813. Hun ble gift 1757 med Ole Torgeirson Aannerud, født 1731 død. Han var sønn av Torgeir Oleson Aannerud og kona Dorthea Johannesdatter. De hadde en datter, Sissel født 1762. Gardbruker på Aannerud nedre.(Mulig at dette er den samme som den Ouden Michelson Krogvig. Han ble født omlag 1654 død 1687. Han ble gift 1678 med enken Lisbeth Oudensdatter på Koss født Tordenstjerne. Han var forpakter av kirkegodset i Veldre). Mikkel Oudenson Krogvig. Han var bruker på garden fram til sin død. Han var gift med Eli Jonsdatter Jemtland, født 1734, datter av Jon Jensen Jemtland i Veldre. Han døde før 1801 og hun døde etter 1801. Han overtok i 1761 konas farsgarder vestre, nordre Jemtland etter svigerfaren. Solgte garden i 1766 til Amund Larsen Gyrud fra Stange.1) Ouden Mikkelson Krogvig - se neste bruker.2) Marthe Mikkelsdatter Krogvig, født 1763 datter av Mikkel og Eli Jonsdatter Krogvig. Hun døde 1829. Hun var gift med Ole Tollevson Saugstad, født 1750 død 1834, sønn av Tollev Pederson Saugstad og kona Marthe Olesdatter fra Tande nordre. Ole var bruker på vestre Saugstad fra 1790 til 1814. Han og kone tok seg føderåd på garden. Etter et sagn på garden var det Tollev som skulle hatt garden men Marthe satter seg imot og ville at sønn nummer to som bar hennes fars navn skulle ha garden. Dette stemmer ikke helt da Mikkel var eldst og hadde odelsretten. Men det som kanskje har skapt sagnet er at Mikkel som var eldste sønnen på garden ikke bar farfarens navn da han var odelsgutt, men morfarens navn. To barn som man vet om.3) Mikkel Mikkelson Krogvig, født 1767. Mikkel Mikkelson Nyhus kjøpte i 1799 garden Jemtland vestre og nordre av Amund Larson Gyrud for 900 rdl. Han solgte den igjen dagen etter for 1299 rdl. Han var gift med Marthe Olesdatter Båberg, født 1754 datter av Ole Hanson Båberg og kona Ahlis Nilsdatter Glestad. Marthe var søster til Johannes Oleson Windjue, på Windjue i Ringsaker. Hun hadde tidligere vært gift med Ole Mikkelson Staff på Nyhus og de hadde tre barn. Mikkel tok over drifta av Nyhus. Mikkel Mikkelson hadde auksjonsgjeld til Ole Bjørge i Vardal for auksjonen på Mæhlum i 1800 og dette året ble denne stevnet for forliksrådet. Mikkel Mikkelson Nyhus satt med garden til mai 1801 da han solgte den til rittmester Otto Andreas Arøe for 2696 riksdaler. Ole Heggenhaugen fortalte at gardskara på Nyhus samt husmennene arbeidet på Krogvig Teglverket ved Mjøsstranda i Saugstadvika i sommersesongen utenom onnene. Mikkel Nyhus var deleier i teglverket ved Krogvig fra om lag 1800 til 1812 sammen med Thomas Arneson Jølstad, Anders Ulven og Peder Ulven.Ouden Mikkelson Krogvig. Han født 1755. Gift med Gunhild Larsdatter, født 1762. Han tok over Krogvig etter broren/faren og gav føderåd til foreldrene. Han var bruker her i 1801. Han og kona hadde fem barn dette året. Det var tre husmannsplasser her i 1801.1) Lars Oudenson Krogvig, født 17842) Mikkel Oudenson Krogvig, født 1788.3) Johannes Oudenson Krogvig, født 1791.4) Marthe Oudensdatter Krogvig, født 1796.5) Even Oudenson Krogvig, født 1799.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Ann-Mary Engum

Barn av Ouden Michelsen og Gunnild Larsdatter: Fra FS:Eli,1781: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=700055115250&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Hedm&juris2=Hedm&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Hedmark&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeKirkeboken,høyre side: LenkeLars,1783: LenkeKirkeboken,venstre side: LenkeDin' Michel,1788(innlegg 3): LenkeJohannes,1791: LenkeKirkeboken,venstre side: LenkeEli,1793: LenkeKirkeboken,høyre side: LenkeMarthe, 1796: LenkeKirkeboken,høyre side: LenkeEven,1799: LenkeKirkeboken,venstre side: LenkePeder,1801: LenkeLisbeth,1805: LenkeKirkeboken,høyre side:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det er tydelig vis flere ting som er uklart her. Lisbet Oudensdatter kalt Tordenstjerne er nok ingen Tordenstjerne. Dersom noen kan dokumentere at hun er det, så er det kjærkomment. Ouden er et navn som stadig forekommer i Ringsakertraktene. Derfor er hun heller fra en gard i egnen. Denne Lisbet er ikke gjengift som enke. Den som ble gjengift må vel være Lisbet Kristensdatter Kås?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Lillesæter

Da har jeg flere spml. Hvem var Sidsel Olsdtr og Ouden Mikkelsen som fikk barnet Mikkel Oudensen Nyhus(-eie?) døpt 25 feb 1779 og gift 23 okt 1801. Dette barnet kan være det samme som Mikkel Oudensen Østbyåsen som giftet seg 3 mai 1819.Og hvem er Gunhild Hansdtr og Ouden Mikkelsen som giftet seg 16 apr 1816??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ser da ut som det er den Ouden Michelsen Krogvig som var gift med Gunnild Larsdatter fikk et barn utenfor ekteskap med Sissel Olsdatter?Fra kirkeboken: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Lillesæter

I Ringsaker kirkebok - ministerialboken, står det faktisk Ouden Michelsen Krogvik og Gunhild Hansdatter Krogvig. Hvem denne Ouden evt er, står det ingen ting om, men dersom det er han som er f i 1756, så er han 60 år. En respektabel alder å starte på nytt, spesielt med tanke på at han får det siste barnet - Jacob f 27 sep 1829. Altså 73 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Lillesæter

Da kom avklaringen på at han fikk barn også som en meget gammel mann. Mange takk for det!Det jeg nå lurer spent på er hvem var hans farmor. Muligens var hun død før kirkeboka for Ringsaker starter, men det kan vel være et skifte? Jeg for min del klarer ikke å lese kirkeboka fra denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Lillesæter

Takk for hjelp. Jeg mener at farfar Ouden Mikkelsen og oldefar Mikkel Olsen nok bodde på Krogvig. Hvem Ouden Mikkelsen var gift med er det store spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Håper debattanten her har fått med seg den siste debatten om Krogvik. Slik at svaret på det siste da blir at 'farfar' Ouden Mikkelsen ikke var sønn av Mikkel Olsen men derimot gift med Marthe Mikkelsdtr datter av Mikkel Olsen.se debatt 79971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.