Gå til innhold
Arkivverket

[#66358] Indfl. fra Laurvig?


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Jeg antar at Laurvig er et område i/ved Larvik?.I scannet kirkebok side 423 Skien 1843-1867 KLOK nr. 46 innflyttede 1849 er bødkermester Johan Jørgen Widerberg 28 år regr. innflyttet til Skien 5/1-1848. I innførselen står det: att. 15/8-43 af sogneprest Boye.Hvor var Boye sogneprest?I Skien eller et av soknene i Laurvig? Hvis i Laurvig, hvilket sokn?Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg tror ikke at Boye var sogneprest i Larvik/Laurvig, for i Larviks Historie står at Thomas Georg Münster ble utnevnt som ettermann etter Peter Hersleb Harboe Castberg som sogneprest til Laurvig og Langestrand 16. des 1846. Boye er ikke nevnt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det var en sogneprest Peter Christian Boye som satt på Stortinget for Nordre Trondhjems Amt fram til 1838. Så vidt jeg husker så ble vår lokale avis kalt 'Amstina', eller 'Nordre Trondhjems Amtstidende', som er Levangeravisa i dag. Kanskje fikk han attesten derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Arnstein R.Takk for ditt innlegg. Jeg så i DisNorges genealogiske ressurser at (Laurvig) dagens Larvik med Langestrand inkluderer flere tidligere sokn, f.eks. Hedrum,Tjølling,Brunlanes. Derfor vil jeg sikre meg at jeg ikke leter unødig flere steder. Jeg finner ikke ham blant utflyttede noen år etter 1848 i kirkebøker for Larvik og Langestrand.Kan du si meg hvilke sokn som Laurvig innkluderte i 1847-1849? Så jeg kan være mer sikker i letingen.Er det noen som kan svare på hvor Boye var sogneprest?Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Arnstein R. takk igjen for innlegg. Du var raskere enn meg (innlegg 3). Skriver så seint. Vår lokale avis- du mener avisen i Larvik? Jeg er usikker på om attesten var fra Levanger (jeg forstår i Trøndelag) eller fra Larvik ('attesten var derfra').Lenke til innflyttingen. Permanent sidelenke: Lenke Håper det gikk fint med innliminga. Nr. 46.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nei, med 'Lokale avis' mente jeg Levanger, men det var kanskje ikke så lett å forstå.På denne tiden ville nok Laurvig bety Larvik og Langestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei på dereKanskje attesten er fra det stedet han bodde før han flyttet til Larvik. Attesten er datert i 1843, og dersom han var 28 år i 1849 så var han bare 22 i 1843.Nå var ikke presten i Larvik veldig nidkjær når det gjaldt å skrive inn de som flyttet inn eller ut fra stedet kan det se ut som. Ikke veldig mange innførsler.Nei jeg tror mest på at attesten er skrevet ut før han kom til Larvik, eller rett før han skulle flytte dit. Men jeg vet selvfølgelig ikke. Jeg tror det kan være et tips å lete etter denne presten Boye og finne ut hvor han var i 1843. Kanskje det kan finnes en oversikt over prester i Norge en plass?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Arnstein R., Laila H. og Hilde R.: Takk for deres innlegg.Det ble avklarende hva A.Rønning mente med vår lokalavis. Jeg har også antatt at attesten i 1843 ble utstedt før han dro til Laurvig. Jeg lurer på om Boye heller var sogneprest i Helsingør (hvor Johan Jørgen var født og kom fra til Norge) eller annet sted i Sverige. Er det noen som kan hjelpe med å finne ut hvor i Sverige? Kanskje Helsingør?Jeg tror Jens Boye var prest på senere tidspunkt. Jeg har også sett på Norske teologer blant digitale bøker i tileegg til prestearkivet.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Ketil H., takk så mye for innlegget. Da fikk jeg bekreftelsen på hvor Boye var sogneprest. Helsingør, som jeg gjettet på. Jeg mener å huske at Caspar Johannes er blant Norske teologer i digitale bøker. Gjelder de som tok eksamen i Norge. Tenkte ikke på at de kunne være prester i andre skandinaviske land når det står 'Norske teologer'.Da blir søket innsnevret til årene 1843-1848 når det gjelder kirkebøker i Laurvig (Larvik og Langestrand) og i Skien. Jeg leter etter vielsen mellom Johan Jørgen og Regine et eller annet sted. Har lett i hele Skien og Porsgrunns-området for 1850 og 1851. Tekst i innførsler tyder på at den kan ha skjedd i de to nevnte årene. Har opprettet eget tema på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.