Gå til innhold
Arkivverket

[#66370] Ukjent sted i Norge


Gjest Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Søstuen

Dette er kanskje litt utenfor hva vi skal poste på dette forumet, men jeg skulle hatt hjelp til å finne ut i hvilken Norsk havneby dette bildet er tatt. Det er tatt omkring 1890.

bilete6293.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det var et fint bilde og mye folk i farten, men jeg ser det er et flagg oppe, så jeg lurte på om det kan være 17. mai eller var det vanlig å ha oppe flagg ellers også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Jeg kjenner igjen dagens Kjøttbasaren i Bergen, spes. murbygning rett fram i bildet, Egon ligger vel også på bakkenivå der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Vi kan vel da slå fast at det er en høytidsdag etter 1903. Vi kan skimte to bunadskledde kvinner i høyre del av bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Ad (12)Vi kan i alle fall vere sikre på at det ikkje er ein høgtidsdag i og med at der er strilar inne i by'n som sel fisk. Helgafredninga var strengare den gongen, og flagget kan jo vaie frå eit fartøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fotoet er tatt etter unionsoppløsningen i 1905. Vi ser at også fontenen i Skansedammen fungerer, men det gjorde den vel i gamle dager. Har sammenlignet litt med fotoer i Billedsamlingen, http://www.ub.uib.no/avdeling/billed/ og der er en del fotoer jeg tror kan være tatt samme dagen. Noen var pyntet, men det behøver ikke bety at det var en spesiell høytidsdag.Det er neppe 13. august 1905, for da var det langt flere folk i byen.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er vel knapt bunadar i vår tyding av ordet kvinnene går i. For meg ser det meir ut som kvardagsklede for den allmenne hop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg vet ikke når det ble vanlig å benytte det rene norske flagg på en så sentral plass i Bergen, men det kan vel også ha blitt brukt før 1905. Loven gav vel anledning til å benytte det etter 15. desember 1899. Dette vet vel kanskje du som historiker litt om, Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ok, det var noe med det. Jeg brukte den vanlige metoden og merket adressen i URL-feltet, og tenkte det gikk automatisk. Prøver denne da, men det er kanskje den samme som din Arnfrid.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.