Gå til innhold
Arkivverket

[#66373] Anne Petrea Johansdtr, og Reier Olsen Fredriksværn ,Deres foreldre


Gjest Marianne Innes Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Innes Hansen

Anne Petrea f. 20 mars?1816 og Reier f. 16.9 1814 Begge født i Fredriksværn g.15nov,1846 Fredriksværn. Flyttet til Skien Har funnet foreldre til Anne Petrea, Johann Fiemann (matros) g. 25 juli 1813 i stavern. men hvor kom de fra?? Fiemann er jo et litt uvanelig navn.Far til Reier var Ole Reiersen fca 1780 g.m.Marie Jacobsdtr.se skanna kirkebøker Stavern (vestfold) fødte 1809-1816 s.70 nr 2(11 okt) venstre side. Kan noen hjelpe??? Mvh. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vielsen mellom Ole Reiersen og Marie Jacobsdatter 21/7 1814 Stavern LenkeDa skulle alt være klart så langt. Da gjenstår det å finne de 2 foreldreparene i f.eks.1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Her er det noe helt galt. Halvparten av hva jeg skrev har falt ut. Jeg har dobbeltsjekket, og det er helt sikkert at det er DA som har feil denne gangen, og ikke jeg.Resten skal være: og denne Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Innes Hansen

Hei Berit tusen takk for all hjelp. Kjempeflott. Har alltid hørt at etternavnet er Fimann og at det er tyskt men mormor har vel kanskje surra litt :-)Skal sjekke opp barna du nevte får ikke lagt meg enda.Mvh. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Innes Hansen

Søsknene til Anne Petrea stemmer at jeg fant 2 til Kristine Maria f. 13.4.1813, Clas 2.11.1814 begge Fredriksværn.Søsknene til Reier stemmer også. sjekke videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det ser ut til at du har rett ang. Tieman og Fiman. Ved dåpen til Clas 11/12 1814 står det tydelig Fiman. Det vil si at i-en ikke er så tydelig. Men det står F først. Dåp 11/12 1814 Clas Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Innes Hansen

Da hadde vel kanskje mormor rett at Fimann er fra Tyskland. Var jo matros, så han blir det vel vanskelig å finne noe mer om.Men kan det være skrivefeil i tellinga for 1801?Har ikke funnet noe mer om den adre slekta, men prøver å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg finner ingen Fiman/Fieman, eller om han var tysk Viman/Vieman i 1801. Han var vel kanskje for ung til å være matros på det tidspunktet.Vet du om de ble boende i Stavern eller Norge? Om de gjorde det så kanskje alderen hans står ved dødsfallet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Innes Hansen

Hei igjen. Vet desverre ikke noe mer.Jeg finner heller ikke noe sted å leite etter innflytting til Fredriksværn vet ikke om det finnes.Datteren Anne Petrea flyttet som sagt til Skien.Har funnet noe om Reiersen ikke flink til å lese hva det står.Vet ikke åssen jeg lager lenke. Men iallefall gjelder det Fødte i Stavern 1756-82 1780 s.57 nr.20 og 1781 s.61 nr,2 venstre. Hans? og fødte 1778 s.54 nr.7 Løytnant Reiersen.... Kan ikke finne Ole Reiersen f.i Stavern. Finnes det et arkiv over millitære i Fredriksværn tru??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I boka Stavernslekter (Helene Dahl) - som jeg låner av svigerdatter mi, finner jeg:Hus nr 71 Fiskerneset, senere Jordmarken. Her bor familien Reiersen. Tømmermand Lars (som var Eidsvoldsmann i 1814), Jørgen, premiereløytnant Jens og til slutt tømmermand og Jeger av sønnenfjelske regiment, Ole Reiersen, føft 1780, gift med Marie Jacobsdtr f i Stavern 1685. Barn som er nevnt her, er: Jacob f i Stavern 1821, Ingeborg Andrea f 1824 og Christen f 1826.Reier er ikke nevnt, men dette må være riktig familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Innes Hansen

Tusen takk for opplysninger Arnstein. Ja mange fine faddere bl,a. selveste Fredrik Adolf Schleppegrell. Fant litt om han på nette.vet du om det finnest noe register for innflytting til Fredriksværn på denne tiden tema her gjelder? Og finnes det noe register over millitære i Fredriksværn? Mvh. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har kikka i kirkebøkene for Stavern, men jeg tror ikke at disse var derfra (selv om det står at de var i boka 'Stavern-slekter'). Men det kan godt være at de var fra området Larvik-Telemark, for Reier var ikke så uvanlig her, mens det kanskje ikke var så vanlig andre steder.Nå har jeg også kikka litt på Brunlanes (Berg), men finner ingen der.I Ovenstads militærbiografier finnes en Lars Reersen som var lønnet fenrik 1/1 - 31/12 1678. Det står ikke HVOR, og det er tvilsom at dette kan være denne Lars Reiersen f 1760, som i boka er nevnt som 'Eidsvoldsmann'. Nå fant jeg forresten på nettet lista over Eidsvoldsmennene, men ingen Lars Reiersen der.Men dette finner du nok ut av - før eller seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, du nevnte Schleppegrell som fadder, men jeg vil kanskje heller framheve 'hans Excellence Grew Laurvig', dvs den såkalte 'onde greve', som egentlig ikke var så ond (Christian Conrad Danneskjold Laurvig). Dessuten er samtidig også Ingman fadder, han som 'forsynte seg' av grevens elskerinne, Ingeborg Ackeleye, og det før greven var død. Denne svensken Ingman kalte seg Manderfelt, og hadde tidligere rømt fra St. Petersburg, etter å ha forsynt seg med noe han ikke eide der også osv. Men dette blir ei helt anna historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dette ble så spesielt, at jeg må ta det fullt ut:1781, 17. august - havde hr Lieut: Rejersen og Frue et Drengebarn, hvis Daab blev confirmeret, da det tilforn var kaldet Hans Chrysti. Fadderne var Frue Cammandeurinde Groth Schilling, Jomfrue Chrysti, hans Excellence hr. Grew Laurvig, hr. Major Schleppegrell, hr Capitaine Usler. hr. Sectretair Ingman og hr. forvalter Smith.Dette er vel da Reiersen d.e. - kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Innes Hansen

Ja her var det mange fine folk. Fant noe annet også men jeg er ikke så flink å lese det.Fødte Stavern 1778 s,54 nr 7 høyre side, Lieutnant Reiersen trur det står et dame navn der sønn Hans.Kan du lese det for meg?1783 s,2 venstre nest nederst barn Karen Fredrice? se faddere Reiersen og Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, da blir det straks lettere. Det står Premier-Lieutenant Rejersen og Frue Else Chrystie. Det er den kjente skotteslekten Chrystie, jfr også fadder i mitt forrige innlegg.LenkeNå vet vi vel ikke helt om dette har noe å gjøre med din Ole, men vi får se.Du bør lære deg å legge inn permanent lenke. Det er enkelt.1. Du har oppe ei side som du vil lage lenke til. Helt øverst ser du det står 'Bildeinformasjon'. Der står det 'Ingen', men trykk på den lille pilen til høyre for 'Ingen' og så trykker du på f.eks. 'Øverst', og får opp 'Permanent bildelenke'.2. Denne lenka skal du merke, slik at den blir helt blå. Så peker du på denne og klikker med høyre museknapp og der det står 'Kopier'.3. Så går du til debattinnlegget ditt - og dit du vil legge lenka. Trykker på høyre museknapp igjen og 'Lim inn'. Da ligger den der.Prøv deg fram her i denne debatten din. Det gjør ingen ting om det blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.