Gå til innhold
Arkivverket

[#66389] Miltzowslekt


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Ingjerd eller Inger Clausdatter Miltzow har jeg gift med 2 menn, Nils Tren og Knut Amundson Fjose eller Dukstad f. 1682 i Voss, d. 1732.Barn med Knut Åmundson Fjose eller Dukstad skulle være:1. Gudve Knutsdtr Raustad, gift med Torbjørn Madson Sæve 2. Ingjerd Knutsdatter, gift med Eirik Oddson Sonve 3. Anna Knutsdatter, g m Gusskalk Nilsson Eide og Knut Oddson 4. Gjertrud Knutsdatter 5. Nils Knutson 6. Guro Knutsdatter gift med Knut Johannesson UppheimEr dette helt 'på tur'?Håper på litt 'ryddehjelp'!Med vennlig hilsen Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Hei Lill!Du er ikkje på villspor. Ho Inngjerd, f. 1680 gifte seg i 1703 med bondesonen Nils Olavsson frå garden Træen. Då Nils døydde i 1706 gifte ho Ingjerd seg opp att med Knut Oddmundsson Dukstad. Det er litt tvil om han eigentleg heitte Fjose. Ætta deira deira breidde seg vidare ut i det som vart kalla Finnesgreini og Raudstadgreini. Sjøl kjem eg frå Lydvalina, så om du treng oppslag i Miltzowætti har eg boka om heile ætta. Du kan eventuelt kontakte meg på mail: Dustoff498@hotmail.commvhJostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Som Jostein allerede har skrevet, ser informasjonen din ut til å stemme. Hvis jeg ikke tar mye feil, var foreldrene til Ingjerd negativt innstilt til hennes første ekteskap, trolig fordi Nils Olson verken var rik på gods eller gull. Hun gav seg imidlertid ikke, og de to ble gift. Sannsynligvis fikk de to sønner, Ola og Klaus. Sistnevnte er ikke nevnt i skiftet etter faren og var derfor trolig død da dette ble avholdt.Jeg har notert de samme navnene på barna i Ingjerds andre ekteskap. Ektefellene har jeg ikke sjekket, men tror du har rett navn på mennene til iallfall Ingjerd, Gudve og Guro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Hei hei Atle!Har nett slått opp i Miltzowboka. Ho Lill har rett. Men ho Gjertrud, som Lill nemner er ikkje nemd som ei av døtrene hennar. Har du Atle noko om det?Elles rokk Ingjerd på den korte tida ho var gift med han Nils før han døydde, å få to born med han: Olav Nilsson Raudstad og Klaus Nilsson Raudstad.mvhJostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Jostein!Det er ikke alltid samsvar mellom opplysningene i Arnfinn Finnes bok 'Miltzow-ætti på Voss', som du tydeligvis har hentet din informasjon fra, og de fire bindene av 'Vossaboki', som Lars Kindem står som forfatter av.Finne har ikke oppført Gjertrud blant barna til Ingjerd og Knut på Raustad, mens Kindem i Vossaboki bind 2 (Gardssoge 1) på side 266 har oppført 'Gjertrud, f. 1718, død ung' som nummer fire av i alt seks barn. Siden dødsåret hennes ikke er oppgitt, er Gjertrud etter alt å dømme ikke nevnt i skiftet etter noen av foreldrene. Hvem som her har rett av Finne og Kindem, vet jeg ikke. Jeg har ikke sjekket de skannede ministerialbøkene for Voss fra 1718 til og med 1732, da faren døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Atle! Jau eg har Vossabøkene te Kindemen eg og, men sidan eg hadde Miltzowætti for hand nøygde eg meg med den, så då har nok ho Lill rett her og tenkjer eg!Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.