Gå til innhold
Arkivverket

[#66392] Kristoffer Claussen 23 år på Stormoe i Selbu i 1801 tellingen


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Brede

I 1801 tellingen for Sælboe finner jeg Kristoffer Claussen 23 år på gården Stormoe sammen med foreldre og søsken LenkeKjenner noen til hva som skjedde med Kristoffer senere - ble han gift?Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Hildrum

Jeg sjekket i Bygdebøkene, men de er ikke nevnt under Stormoen. Det sies i boka at Stormoen i Roltdalen statsalmenning var det fastboende gruvearbeidere med familier i den siste halvparten av 1700-tallet. De andre som står i folketellingen finner jeg i boka, men desverre ikke Clausenfamilien.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Takk til Anne for oppslag - det var bare synd at det ikke var noen opplysninger om denne familien. Dette kan kanskje tolkes dithen at de ikke ble der så lenge.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Takk til Anne for oppslag - det var bare synd at det ikke var noen opplysninger om denne familien. Dette kan kanskje tolkes dithen at de ikke ble der så lenge.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Bjørg Kulseth

Heisan, skulle gjerne ha bidratt med noe her. Veit at min far, (1894-1985 lokal historiker fra Selbu) har skrevet en artikel om Stormoen. Har ikke artikelen tilgjengelig akurat nå, men den er arkivert i privat eie slik at jeg kan få tak i den om ønskelig.. Med hilsen Bjørg Kulseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei Bjørg!Jeg ville ha satt stor pris på om du ville ta bryet med å få tak i nevnte artikkel.Vennlig hilsen Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Kulseth

Hei igjen, Ja nå har jeg arkivpapirene i hende. Har ikke rukket å sett på dem ennu, men fant samtidig ei bok med private notater fra kirkebøkerne for Selbu 1781, følgene: Født 1.des.1797 døpt 3.paaske 1798 Ole Stormoen. Far: Claus Christoffersen Stormoen. Mor: Anne Christine Henrichsdatter . Så kommer navnet på faddrene. Har heler ikke skjekket dette opp mot kirkeboka for aktuelt år, men det kan jo lett gjøres. Går ut fra at Ole er yngste bror av den Krisstoffer du nevner. Har også tiligere i uka søkt i manntallslista for 1865 om jeg kunne finne noen av Krisstoffer sine yngre søsken der, Clausennavnet er mest utbredt i nordland, troms og Finnmark, ellers ikke funnet personene. Kommer tilbake. Med hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Kulseth

Først oppretting: ole clausen vart døpt 3. søndag etter påske.(8) Legg merke til at hans mor har et annet farsnavn (8) enn det som er oppgitt i folketellinga for 1801. Ellers inneheld dokumentet om stormoen stort sett lokalhistorie og ikke mere om beboerne enn det som er nedtegnet i folketellinga. Gruvekolonien på Stormoen var i gang i 1762 og varte til Meråker kopperverk gav opp boplassen i 1812, i følge nevnte dokument. med hilsen Bjørg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei igjen Bjørg - tusen takk for at du brukte tid på dette. Jeg får lete videre eter livsløpet til Kristoffer.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.